کمبود نهاده‌های دامی در ایلام/ مرغ روی دست تولیدکنندگان بادکرد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کمبود نهاده‌های دامی در ایلام/ مرغ روی دست تولیدکنندگان بادکرد

ایلام - کمبود نهاده‌های دام و طیور مثل ذرت و سویا طی هفته‌های اخیر مشکلات زیادی را برای صاحبان مرغداری‌های ایلام به وجود آورده، در حالی که طبق گفته مسئولان استانی این مشکل کشوری است.

به گزارش اکودام، استان ایلام با داشتن ۳۲۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ یکی از قطب‌های اصلی تولید گوشت مرغ در کشور به شمار می‌رود.

تولید گوشت مرغ علاوه بر رونق تولید در بخش کشاورزی ایلام باعث اشتغال جوانان بسیار زیادی در سراسر استان شده و امروزه مرغداری یکی صنعت های موفق استان به شمار می رود.

اما کمبود کمبود نهاده‌های دامی طی هفته اخیر مشکلات زیادی را مرغداری های استان به وجود آورده و صدای تولید کنندگان این بخش را درآورده است.

مرغ‌های ۴۵روزه در انتظار سویا و ذرت

یکی از صاحبان مرغداری در استان ایلام اظهار کرد: متاسفانه مرغداری های استان در شرایط بدی قرار گرفته اند چراکه هیچ گونه نهاده دامی اعم از ذرت و سویا چه در بازار آزاد و چه دولتی وجود ندارد.

علی باقر مرادی بیان کرد: الان  مرغ های ۴۵ روزه در مرغداری های استان باید روزانه پنج وعده نهاده طیور مثل ذرت یا سویا مصرف کنند ولی متاسفانه این وعده ها بسیار کم شده است. مرغداری های ایلام بیشتر از طریق بخش خصوصی و بازار آزاد و هزینه گزاف نهاده ها را به دست می آورند

وی با اشاره به اینکه مرغداری های ایلام هر ساله با مشکل کمبود نهاده ها مواجه هستند، گفت: متاسفانه مرغداری های استان بیشتر از طریق بخش خصوصی و بازار آزاد و هزینه گزاف نهاده ها را به دست می آورند.

مرادی بیان کرد: نبود بازار فروش و کمبود نهاده ها مرغداران استان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و امیدواریم مسئولان به این صنعت در استان توجه بیشتری انجام دهند.

مشکل کمبود ذرت و سویا کشوری است

رئیس جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت و گو اظهار کرد: مشکلات کمبود ذرت و سویا در مرغداری های استان کشوری است ولی با این حال جهاد کشاورزی در حال پیگیری برای حل مشکل تامین نهاده ها برای مرغداری های استان است.

سید محمد تراب میری بیان کرد: یک هزار و ۶۵۰ تن نهاده شامل ذرت و سویا به استان اختصاص یافته که توزیع ۵۰۰ تن آن در حال انجام است.

وی عنوان کرد: همچنین در خصوص توزیع آسان کنجاله سویا و ذرت نسبت به  ایجاد سامانه بازارگاه به نظور تهیه و تامین نهاده ها به صورت مستقیم توسط مرغداران از سامانه مذکور اقدام شده است.

میری عنوان کرد: علاوه  برآن در راستای رفع مشکلات برخی از تولید کنندگان که توانایی خرید نهاده ها از سامانه به دلایل مختلف نداشتند با رایزنی های مستمر با متولیان توزیع نسبت به اخذ مجوز توزیع کنجاله سویا و ذرت از محل انبار شرکت پشتیبانی امور دام استان اقدام شده است.

۱۰ هزار تن نهاده دامی بین مرغداران توزیع شد

رئیس جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: از اوایل  بهمن ماه سال ۹۸ تا کنون پنج هزار و ۵۰۰ تن ذرت و نیز چهار هزار و ۶۰۰ تن کنجاله سویا از محل موجودی انبار استان بین مرغداران با محوریت اتحادیه مرغداران توزیع شده است.

میری با اشاربه اینکه به زودی بخش مهمی از مشکلات حل می شود، گفت: ایلام با تولید سالانه ۵۰ هزار تن گوشت یعنی سه برابر مصرف استان نقش مهمی در تولید گوشت مرغ در کشور دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲۰ واحد مرغداری در سطح استان فعال است که سالانه ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می دهند.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه گوشت مرغ تولید شده در استان از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر دو کشتارگاه مرغ در استان فعال است و قیمت مرغ نیز ثابت و افزایشی نداشته است.

ایلام یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت سفید

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام نیز اظهار کرد: این مشکلات مرغداران یعنی کمبود نهاده ها موقتی است به زودی حل می شود.

یدالله سجادی فر با اشاره به اینکه توزیع نهاده ها از مبدا توسط تشکل ها بین اعضای واقعی و بدون واسطه باید تقسیم بندی شود، بیان کرد: دولت مکلف به پرداخت زیان های وارده بر مرغداران ناشی از فروش مرغ و عدم استقبال آن در این مقطع بیماری کرونا است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت سفید در کشور است، افزود: تاکنون، هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ ها استان نیز گزارش نشده است.

سجادی فر عنوان کرد: بیش از هفت هزار نفر در صنعت مرغ ایلام مشغول به کار است و قطعا مشکلات این قشر نیازمند پیگیری جدی دارد.

استان ایلام دارای ظرفیت های بی نظیری در صنعت مرغ است و می توان با راه اندازی صنایع تبدیلی حتی شاهد صادرات مرغ از مرز مهران بود اما استفاده از این ظرفیت ها حل مشکلات همیشگی تولید نظیر تامین نهاده های دامی است.

در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ در استان در انتظار توزیع نهادها هستند و امیدواریم این مشکل کشوری سریعا حل شود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...