وعده‌های دولت، مثل گوجه‌های له شده روی دست کشاورزان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

وعده‌های دولت، مثل گوجه‌های له شده روی دست کشاورزان

ماندن محصول روی دست کشاورزان قصه پرغصه سال‌های اخیر گوجه‌کاران گلستانی است، تراژدی که با حمایت نکردن دولت از کشاورزان به پایان خود نزدیک می‌شود.

افت قیمت در فصل برداشت محصولات کشاورزی داستان تکراری هر ساله سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی گلستان شده است

مسئولان جهادکشاورزی افزایش سطح کشت را عامل نوسانات شدید قیمت می‌دانند و فعالان حوزه صنعت برداشته نشدن موانع صادرات را دلیل اصلی افت قیمت‌ها می‌دانند و کشاورزان نبود صنایع تبدیلی کافی و عدم حمایت دولت از کشاورزان را در نامتعادل بودن هزینه تولید و قیمت فروش محصول اثرگذار می‌دانند.

حواله خرید هم روی دست کشاورزان ماند
یک کشاورز گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ماندن محصول روی دست کشاورز و کاهش شدید قیمت اتفاق تازه‌ای نیست و هر ساله تکرار می‌شود.

میثم دامنگیر افزود: امسال قیمت محصول آنقدر کاهش داشت که حتی جمع‌آوری محصول مقرون به‌صرفه نبود و زمین را با محصول شخم کردیم.

وی ادامه داد: با وجود تورم موجود در بازار در سال زراعی جدید قیمت کود، سم، کرایه حمل و دستمزد کارگر و … افزایش چشمگیری داشته و با این افت شدید قیمت گوجه فرنگی در بازار برداشت مقرون‌به‌صرفه نبوده و نیست.

دولت وعده داده بود با خرید حمایتی به گوجه‌کاران کمک کند اما حواله‌ها روی دست کشاورزان ماند و حمایت‌ها مشمول دلالان شد نه کشاورزان

این کشاوزر گلستانی اضافه کرد: دولت وعده داده بود با خرید حمایتی به گوجه‌کاران کمک کند اما حواله‌ها روی دست کشاورزان ماند و حمایت‌ها مشمول دلالان شد نه کشاورزان.

وی توضیح داد: قرار بود دولت ۳۰۰ تومان یارانه خرید حمایتی پرداخت کند و گوجه کیلویی ۷۰۰ تومان به کارخانه‌دار تحویل شود؛ کارخانه‌ها فقط بار بالای ۱۰ و ۲۰ تن را تحویل می‌گرفتند؛ در این شرایط نه امکان برداشت ۱۰ تن محصول در روز برای کشاورز فراهم بود و نه این میزان سبد و کارگر در اختیار کشاورزان یک منطقه و شهرستان وجود دارد.

دامنگیر با اشاره به اینکه یک کشاورز گلستانی با امکانات موجود در استان در روز توان جمع‌آوری ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن محصول را داراست، تصریح کرد: در این شرایط اوضاع به نفع دلالان و واسطه‌هاست؛ دلالان در روزهایی که دولت اعلام کرده بود خرید حمایتی انجام می‌دهد حواله و گوجه کشاورزان را به قیمت ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان از کشاورزان تحویل گرفتند و چند روز بعد به بهانه اینکه حواله‌ها پول نمی‌شود حواله را به گوجه‌کاران بازگرداندند.

به حمایت دولت چشم امید داشتیم
این کشاوزر گلستانی با این توضیح که هر کیلو گوجه فرنگی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان هزینه سبد (کرایه جعبه)، کارگر و باربری دارد، گفت: تمام چشم امید کشاورزان گوجه‌کار به حمایت دولت و پرداخت ۳۰۰ تومان یارانه حمایتی بود تا بخشی از ضرر و زیان وارده جبران شود که ظاهرا آن هم وعده‌ای بیش نبوده است.

دامنگیر با بیان اینکه در ۱.۵ هکتار بیش از پنج میلیون تومان ضرر کردم، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۹ میلیون تومان برای کاشت، داشت و برداشت محصول هزینه کرده‌ام اما با حتساب خرید بدون افت ۱۴ میلیون تومان عایدی داشته‌ام؛ در شرایطی که دلالان و واسطه‌ها افت شدید را برای کشاورز لحاظ می‌کنند.

اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و دولت حمایت نکند کشاورز در سال‌های آینده رغبتی به کشت این محصول نشان نمی‌دهد و همان بلایی که بر سر پنبه گلستان آمده این بار در خصوص گوجه فرنگی تکرار می‌شود

وی با بیان اینکه نمی‌دانیم مشکل اصلی را در کجا جستجو کنیم، ادامه داد: در نبود صنایع تبدیلی کافی در استان و یا وجود واسطه‌ها و دلالان و یا عدم حمایت دولت؛ دولت باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

اگر حواله‌ها بلااستفاده بود چرا از سوی جهادکشاورزی صادر شد و اگر بلااستفاده نبود واسطه‌ها با استفاده از شماره ملی کشاورزان چه منافعی را کسب می‌کنند؟ اینها ابهاماتی است که با گذشت حدود یکماه هنوز پاسخ شفافی به آن داده نشده و مشخص نیست آیا یارانه ۳۰۰ تومانی پرداخت می‌شود یا خیر؟

پیگیری‌ها تا این لحظه جواب نداد؛ نتوانستیم تأمین اعتبار کنیم
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار به ابهامات موجود پاسخ داد و اظهار کرد: خرید حمایتی گوجه فرنگی گلستان از اواسط تیرماه آغاز شد و تا ۳۱ تیرماه ادامه داشت تا آن تاریخ سامانه فعال بوده و امکان ثبت و درج اطلاعات برای کشاورزان فراهم بود.

سعید حسن پور فوجردی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۱۶ هزار تن گوجه از کشاورزان خریداری شد، توضیح داد: طرح حمایتی بود تا سقف هزار تومان؛ قرار بود ۳۰۰ تومان را دولت کمک بلاعوض پرداخت کند و مابقی (۷۰۰ تومان) را کارخانجات خرید کنند.

وی افزود: هم‌اکنون پیگیر هستیم بتوانیم تأمین اعتبار کنیم و از سازمان برنامه و بودجه برای خرید حمایتی گوجه فرنگی اعتبار بگیریم؛ مکاتبات از سوی نمایندگان، استاندار و مدیر تعاون روستایی و … انجام شده و پیگیری‌ها در حال انجام است اما پیگیری‌ها تا این لحظه جواب نداده و نتوانستیم تأمین اعتبار کنیم.

دپوی ۱۵ هزار تن رب
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه عرضه و تقاضا قیمت محصول در بازار را مشخص می‌کند، یادآور شد: طی پنج ماه گذشته با شیوع بیماری کرونا صادرات رب گوجه فرنگی متوقف شده و هم‌اکنون بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن رب در کارخانجات کشور دپو شده است.

وی میزان دپوی رب گوجه فرنگی در کارخانجات استان را ۱۵ هزار تن اعلام و تصریح کرد: در شرایطی که محصول تولیدی سال گذشته روی دست کارخانه‌دار مانده است و موانع صادرات هنوز حل نشده نمی‌توانیم کارخانجات را به خرید گوجه تولیدی کشاورز مجبور کنیم.

حسن پور با این توضیح که امسال بین پنج هزار و ۱۰۰ تا شش هزار هکتار گوجه فرنگی در استان کشت شده است، ادامه داد: بازار ادبیات خاص خودش را دارد؛ افزایش تولید در کنار شرایط پیش آمده ناشی از کرونا (دپوی رب در کارخانجات) دست به دست هم داد تا امسال در فصل برداشت قیمت گوجه فرنگی استان کاهش یابد.

وی توضیح داد: در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار گوجه فرنگی در استان بیش از ۱۶ هزار تن خرید حمایتی گوجه فرنگی انجام شد؛ هرچند مدت زمان خرید حمایتی کوتاه بود اما به تثبیت قیمت و متعادل شدن بازار کمک کرد.

دلال‌بازی به تولیدات کشاورزی ضربه زده است
دبیر خانه کشاورز استان گلستان برهم خوردن بازار عرضه و تقاضا را مسبب افت شدید قیمت نمی‌داند بلکه معتقد است که دلال‌بازی به کشاورزی استان ضربه سنگینی وارد می‌کند.

علی قلی ایمانی به خبرنگار بازار اظهار کرد: گوجه فرنگی در سبد غذایی خانوار هست و در چنین شرایطی نمی‌توانیم به کشاورز بگویم گوجه کشت نکند.

وی با تأکید بر اینکه بخش بازرگانی محصول تولید کننده را اذیت می‌کند، افزود: بازرگانی محصولات کشاورزی استان در دست دلالان است؛ آن‌ها محصول تولیدی کشاورز را به قیمت ناچیز می‌خرند و به قیمت دلخواه به کارخانه‌دار می‌فروشند.

افزایش سطح کشت و تولید
دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: برخی از مسئولان افزایش سطح کشت و تولید را عامل افت شدید قیمت گوجه فرنگی در بازار استان اعلام می‌کنند در شرایطی که سال گذشته شش هزار هکتار و امسال چهار هزار هکتار گوجه کشت شد.

ایمانی اضافه کرد: مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد؛ در جلساتی که قرار است برای محصولات تولیدی بخش کشاورزی تصمیم‌گیری شود کشاورز در این جلسات غایب است و در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارد؛ تاکنون تجربه ثابت کرده تصمیم‌های اتخاذ شده به نفع بازرگانان است نه کشاورزان.

وی با انتقاد از شیوء خرید گوجه فرنگی در استان گفت: بر اساس اعلام مسئولان تاکنون ۱۶ هزار تن از کشاورزان خرید شده است؛ اعتبار این خرید حمایتی کجاست؟ پولی به کشاورز پرداخت می‌شود یا خیر؟ همه چیز دست به دست هم داده تا به تولید بخش کشاورزی ضربه وارد شود.

بی‌انگیزگی کشاورز حاصل مدیریت ناصحیح دولت
دبیر خانه کشاورز استان گلستان توضیح داد: دولت خرید تضمینی گندم، کلزا و سایر محصولات را انجام می‌دهد و اگر از افت شدید محصول هم بگذریم؛ مطالبات کشاورزان را چندین ماه بعد پرداخت می‌کند؛ این دیگر حمایت از بخش کشاورزی نیست بلکه به مرور بی‌انگیزگی ایجاد می‌کند.

ایمانی متذکر شد: اگر قرار است تولید پایدار در بخش کشاورزی را شاهد باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه موضوع بازرگانی و صادرات محصولات کشاورزی را حل کرده و به جای حمایت همه جانبه از بازرگانان و تولید کنندگان بخش صنعتی گوشه چشمی به تولید کننده واقعی (کشاورزان) داشته باشیم.

به حرکت درآمدن چرخ صنایع تبدیلی و تحرک در بازار وابسته به تولیدات بخش کشاورزی است و تا بازار محصولات در قبضه دلالان و واسطه‌ها است و حمایت‌های دولتی کافی نیست نمی‌توان به متعادل شدن قیمت محصول در بازار و افزایش تولید چشم امید داشت.

برچسب‌ها

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...