دسترنج سیب‌زمینی‌کاران در دست دلالان خشکید/ وقتی هزینه‌ تولید و فروش همخوانی ندارد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

دسترنج سیب‌زمینی‌کاران در دست دلالان خشکید/ وقتی هزینه‌ تولید و فروش همخوانی ندارد

کشاورزان اردبیلی که یک سال تمام برای به دست آوردن دسترنج زحمت‌های خود تلاش می‌کردند، حالا در زمان برداشت محصول‌ خود فقط به ضرر و زیان فروش می‌اندیشند.

همه‌ساله با شروع مرداد ماه زمان برداشت تدریجی محصول سیب‌زمینی در بسیاری از نقاط دشت اردبیل آغاز می‌شود و کشاورزان زحمتکش اردبیلی شروع به برداشت محصول‌های خود می‌کنند تا آن را به بازار فروش برسانند.

فعالیت ۱۴ هزار کشاورز برای تولید محصولات کشاورزی به خصوص سیب‌زمینی در استان، این محصول را تبدیل به یک محصول استراتژیک کرده و اردبیل جزو استان‌های برتر تولید سیب‌زمینی کشور شده است، با این حال موضوعی که کشاورزان را گلایه‌مند می‌کند قیمت بسیار پایین این محصول در زمان برداشت آن است.

کشاورزانی که یک سال تمام برای به دست آوردن دسترنج زحمت‌های خود تلاش می‌کنند، گرم و سرد روزگار را می‌چشند و برای کار در اراضی خود شب و روز نمی‌دانند اما همین که زمان برداشت محصول‌ها فرا می‌رسد فقط به ضرر و زیان فروش فکر می‌کنند و از تکرار سریالی کاهش قیمت‌ها در موقع برداشت محصول خود ناراضی‌اند.

این در حالی است که دست دلالان و سودجویان هم به سمت کشاورزان دراز می‌شود و با نمک بر زخم کشاورزان پاشیدن قیمت محصول را پایین‌تر کشانده و برای منفعت‌طلبی خود هر سال سبب وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان و بدنه اقتصادی کشور می‌شوند.

تولید سیب‌زمینی گران ولی فروش آن ارزان است
در این باره نظر ولی‌زاده یکی از کشاورزان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار ناراحتی در مورد قیمت پایین سیب‌زمینی اظهار داشت: متأسفانه امسال با این تورم و گرانی سیب‌زمینی را با قیمت فقط یک هزار و ۲۰۰ تومان و حتی کم‌تر می‌فروشیم که این موضوع در حقیقت یک ضرر و زیان واقعی است.

وی ادامه می‌دهد: ما یک سال تمام برای تولید محصول خود زحمت کشیده‌ایم و تمام اندوخته‌هایمان را خرج تولید محصول‌های خود کرده‌ایم تا در نهایت به یک سود خوب دست یابیم اما امسال هم این موضوع محقق نشد و با این هزینه کمرشکن و هزینه‌های گزاف محصول‌های ما با قیمت ناچیز خریداری می‌شود.

ولی‌زاده تصریح کرد: انتظار ما از مسئولین و دستگاه‌های مربوطه این است که حمایت‌های لازم را از کشاورزان که جزو اقشار ضعیف جامعه هستند انجام دهند و اجازه ندهند بیشتر از این متحمل خسارت شویم چرا که ما بسیاری از قرض‌ها و بدهی‌های خود را بعد از برداشت محصولمان پرداخت می‌کنیم و اگر این محصول به این قیمت خریداری شود این قرض‌ها را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟

وی گفت: شغل پدری ما کشاورزی است و این شغل را نمی‌توانیم تغییر دهیم بنابراین انتظار تمام کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران از جهاد کشاورزی این است که اقدام‌های عملی در راستای حمایت از سیب‌زمینی‌کاران انجام داده و برنامه‌های حمایتی ارائه کنند.

ولی‌زاده می‌گوید: در حالی که مسئولین دم از صادرات محصول‌های کشاورزی استان می‌زنند اما چرا باید قیمت این محصول این قدر پایین باشد که ما نتوانیم دخل و خرج زندگی خود را با فروش این محصول به دست آوریم.

وی می‌افزاید: اگر در راستای فرآوری این محصول در استان حمایت‌های همه‌جانبه وجود داشته باشد کشاورزان می‌توانند نفس راحتی بکشند و درآمدزایی اقتصادی خوبی داشته باشند و به جای ملامت و نگرانی یاریگر توسعه اقتصادی و جهش تولید در کشور باشند.

۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع اردبیل برداشت می‌شود
احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این باره ضمن ارائه گزارش در ارتباط با فرارسیدن زمان برداشت محصول سیب‌زمینی در دشت اردبیل اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام یافته انتظار می‌رود امسال ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع اردبیل برداشت شود.

وی با اشاره به این که در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان محصول سیب‌زمینی کشت شده است گفت: اردبیل قطب تولید محصول سیب‌زمینی است و در راستای کشت این میزان محصول نهاده‌های مورد نیاز تأمین شده است.

این مسئول با بیان این که ۳۷ تن محصول سیب‌زمینی در هر هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود بیان کرد: بیشترین میزان برداشت این محصول به میزان ۷۰ تن ثبت شده البته در صورتی که تمامی ابزارهای استفاده شده برای رشد و تولید این محصول نوین و استاندارد باشد.

شهریار بیان کرد: تولید مازاد استان به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود و سیب‌زمینی اردبیل از لحاظ درصد استفاده از سموم و کود کم‌ترین میزان استفاده را دارد و جزو محصول پاک استان به شمار می‌رود و از لحاظ کیفیت می‌تواند با محصول کشورهای اروپایی رقابت کند.

عدم مدیریت صحیح در عرصه کشاورزی ملموس است
در این باره ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت محصولات کشاورزی در استان اردبیل بیان کرد: حوزه تولید و بازار فروش محصول‌های کشاورزی هر سال با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و در این زمینه با عدم مدیریت صحیح در عرصه کشاورزی مواجهیم.

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس تصریح کرد: در راستای صادرات محصولات مازاد بر مصرف باید برنامه‌های مدونی در دستور کار قرار گیرد و نباید شرایط به وضعیتی برسد که محصولات کشاورزی در دست کشاورزان بماند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: آمایش تولید راهکار ساماندهی کشاورزی در استان اردبیل است که باید این موضوع مورد توجه واقع شود تا بتوانیم از حاشیه‌نشینی نیز جلوگیری به عمل آوریم و آسیب‌های اجتماعی به حدأقل برسد.

در حالی که تولید محصول استراتژیک سیب‌زمینی در استان با کیفیت بالا و برخورداری از روش آبیاری قطره‌ای در دشت اردبیل ملموس است اما همچنان حکایت تکراری قیمت پایین محصولات به یک دغدغه جدی برای کشاورزان مبدل شده و کشاورزان این بی‌مهری را قبول ندارند.

علی‌رغم گفته مسئولین مبنی بر صادرات محصول سیب‌زمینی، این محصول با قیمت بسیار پایین صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد و نیاز است مسئولان جهاد کشاورزی با اقدامات اساسی و راهبردی نگرانی‌ و دغدغه‌های بحق کشاورزان منطقه را برطرف کنند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی شامگاه پنج شنبه در نشست شرکت‌های دانش بنیان به میزبانی پارک علم و فناوری استا...

کشاورزیبخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنجشنبه در جمع نخبگان، بهره برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی در گرمسار ضمن بیان ...

کشاورزیکاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنج شنبه در بازدید از نهالستان شهید عمو زاده شهر سمنان ضمن بیان اینکه طرح کاشت...

کشاورزینوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار

به گزارش خبرنگار مهر، شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف...