نهالکاری های ساوجبلاغ، خوراک خرگوش اروپایی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نهالکاری های ساوجبلاغ، خوراک خرگوش اروپایی

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و مسئول بخش گیاه پزشکی گفت: مقابله با آفت خرگوش در جنگل‌های دست کاشت استان البرز در دستور کار قرار گرفت.

بهرامی رشید، کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و مسئول بخش گیاه پزشکی گفت: پس از دریافت گزارشاتی از اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز مبنی بر خسارت خرگوش در بخش‌هایی از نهالکاری‌های پلاک شلمزار در شهرستان ساوجبلاغ و نهالکاری حاشیه جاده، در پلاک آدران واقع در شهرستان کرج، پس از طرح و بررسی در کمیسیون گیاه پزشکی این اداره کل به سرعت جهت رفع مشکل موجود اقدام شد.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و مسئول بخش گیاه پزشکی افزود: در بازدید‌های اولیه که توسط شرکت انسکتاریوم مهدشت البرز، پیمانکار کنترل آفات این اداره کل انجام شد مشخص شد آفت خرگوش نهال‌های تازه کشت شده را مورد تغذیه قرارداده است. نوع خرگوش با بررسی‌های میدانی و مشاهده حیوان زنده در عرصه از نوع خرگوش اروپایی با نام علمی Lepus europaeus تشخیص داده شد.

بهرامی رشیدگفت: سطح آلوده به این خرگوش جمعا نزدیک به ۳۲۰ هکتار برآورد شد که ۲۸ هکتار از نهالکاری‌های حاشیه جاده آدران و ۱۵ هکتار از نهالکاری‌های شلمزار به شدت آسیب دیده و در وضعیت بحرانی قرار داشتند و پس از بررسی روش‌های کنترلی قابل کاربرد علیه این جانور در نهالکاری‌ها، عملیات اجرایی استفاده از دورکننده‌ها و برخی روش‌های کاهنده خسارت در قالب ” کنترل تلفیقی آفات” جهت دور کردن این جانوران از منطقه بحرانی در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: برای اجرای عملیات کنترل خرگوش به سرعت نهال‌های خسارت ندیده و یا با خسارت اندک تا ارتفاع ۲۰ سانتی متر با راتوک اندود شد سپس دستور ایجاد حصار برای محل دپوی نهال ها، واکاری گونه‌های خسارت دیده با گونه‌های مقاوم داده شد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...