رهاشدگی ۳۰۰ هزار مترمکعب درختان شکسته وافتاده؛ باروتی در دل جنگل - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

رهاشدگی ۳۰۰ هزار مترمکعب درختان شکسته وافتاده؛ باروتی در دل جنگل

وجود ۳۰۰ هزار مترمکعب درختان شکسته وافتاده، جنگل های هیرکانی مازندران را به انبار باروتی مبدل کرده و هر لحظه بیم شعله ور شدن حریق، گونه های نادر گیاهی و جانوری را تهدید می کند.

بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی های جنگل های شمال عمدی محسوب می شود و آتش سوزیهای سهوی نیز به دلیل بی احتیاطی گردشگری و طبیعت گردان، عرصه های ملی را تهدید می کند از اینرو نقش وجود ۳۰۰ هزار مترمکعب درختان افتاده و شکسته در دل جنگل های مازندران در بروز حریق بر کسی پوشیده نیست.

سالانه سطح قابل توجهی از جنگل های هیرکانی در مازندران دچار حریق می شود و کمبود امکانات و وجود درختان افتاده و شکسته، بر شدت آتش سوزی می افزاید و خسارت های زیادی به بار می آورد.

محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در پایان سال گذشته و فصل بهار بارش های خوبی داشیم و منجر به رویش هایی شده است، گفت: متعاقب آن گرمایش بالایی داشتیم و دمای بالا و خشک شدن علف ها، خطر بروز حریق را بیشتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید از بروز حریق در جنگل های شمال پیشگیری کنیم و مردم را در این حوزه فعال کنیم، تصریح کرد: ۷۹۴ هزار هکتار جنگل در منطقه وجود دارد که قدمت بیش از ۴۹ میلیون ساله داردو بخشی نیز ثبت یونسکو شده است.

وی با اظهار اینکه ۱۳ سال برای ثبت جهانی جنگل های مازندران زمان صرف شد به ارزش و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ گونه صنعتی در جنگل های استان وجود دارد.

موسوی با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز حریق در مناطق صعب العبور اظهار داشت: با امکانات موجود مهار کردن حریق در مناطق صعب العبور سخت خواهد بود و باید گردشگران و طبیعت گردان در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری به امکانات موجود برای مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع اشاره کرد و گفت: ۱۳ هزا و ۵۰۰ خانوار بهره بردار در مراتع وجود دارند و بیش از ۹۰ درصد مراتع دارای طرح های مرتعداری هستند.

درختان شکسته تهدیدی فراروی جنگل هستند
موسوی با عنوان اینکه مراتع به بهره برداران واگذار شده و آنان از این عرصه ها حفاظت می کنند، تصریح کرد: در حوزه جنگل یکی از خطرات بزرگ به ویژه در فصل برگ ریزان، درختان شکسته و افتاده موجود در بستر جنگل است که با کوچکترین سهل انگاری دچار حریق می شود.

وی افزود: تا پایان سال ۹۷ سازمان جنگل ها طبق قانون می توانست نسبت به برداشت درختان افتاده و شکسته اقدام کند اما در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب درختان افتاده و شکسته در بستر جنگل وجود دارد که تاکنون نسبت به نشانه گذاری حدود ۷۰ هزار مترمکعب اقدام شده و بخشی نیز خارج شده است.

موسوی یادآور شد: هنوز سازوکار قانونی نتوانستیم برای خروج درختان افتاده و شکسته از جنگل پیدا و تعیین تکلیف کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری یادآور شد: با این اوصاف تدابیری در حال اتخاذ است تا نسبت به تعیین تکلیف درختان افتاده و شکسته اقدام کنیم.

وی با اظهار اینکه از سال جاری برداشت درختان افتاده و شکسته طبق قانون از جنگل ممنوع شده است، گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه خروج و برداشت چوب از جنگل را نداریم.

وی شمار شرکت های بهره برداری را که به امر حفاظت هدایت شدند را ۱۳ شرکت بیان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای حفاظتی و مجریان طرح ها در حال حفاظت از جنگل ها هستند.

همچنین مالک پهلوان رئیس انجمن مرتعداران کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گستردگی مراتع در استان مازندران درباره پیشگیری از حریق افزود: با توجه به بارندگی فصل بهار و رویش علف های مرتعی و خشک شدن آن در فصل گرما، بروز حریق در فصل گرما اجتناب ناپذیر است اما برای مهار آتش سوزی باید بخش های مختلف از جمله مرتعداران مشارکت کنند.

با توجه به بارندگی فصل بهار و رویش علف های مرتعی و خشک شدن آن در فصل گرما، بروز حریق در فصل گرما اجتناب ناپذیر است اما برای مهار آتش سوزی باید بخش های مختلف از جمله مرتعداران مشارکت کنند

وی با اظهار اینکه مشارکت تشریفاتی و ابزاری نباید باشد، گفت: در حوزه البرز شاهد آتش سوزی وسیعی هستیم اما در مازندران میزان حریق تا ۸۰ درصد کاسته شده است.

وی شمار بهره برداران را ۱۳ هزار خانوار مرتعدار بیان کرد و گفت: همگرایی و همنوایی خوبی با منابع طبیعی و تشکیل های مرتعداری در استان مازندران وجود دارد.

پهلوان با بیان اینکه در استان های شمالی مراتع قشلاقی اندک وجود دارد، گفت: مراتع تبدیل به ویلا سازی شده ویا زیر کشت های دوم محصولات رفت از اینرو دولت باید یارانه های علوفه های دامی را به مراتع سوق دهد زیرا ۵۷۴ هزار هکتار مرتع در کشور وجود دارد و ۵۵ درصد فراروده های پروتیئین و لبنی را دام ها وابسته به مراتع تولید می کنند.

وی با عنوان اینکه ۹۱۶ هزار بهره بردار مرتعی در کشور وجود دارد، گفت: هر تعاونی مرتعداری رابه عنوان پایگاه اطفای حریق مجهز کنیم تا از بروز حریق در مراتع پیشگیری کنیم.

رئیس انجمن مرتعداران کشور با بیان اینکه مراتع مازندران خرده مالکی هستند، افزود: بهترین مراتع را در سلسله البرز داریم و باید طرح های مرتعداری شاکله طرح داشته باشد و خشکسالی و حریق را در این طرح مورد توجه قرار دهیم.

پهلوان یادآور شد: بهره برداری از چوب ها و برداشت در جنگل ها به عنوان یک انبار باروت هستند تا آن را از کمار جاده جمع آوری کنیم.

جنگل ها نقش زیادی در تولید اکسیژی و مهار ریزگردها دارد اما آتش سوزی یکی از عوامل تخریب عرصه ها است و با گرم شدن هوا بیم آن می رود بخشی از عرصه های ارزشمند دچار حریق شود و باید در مهار حریق مردم را در صیانت از جنگل ها حساس کنیم.

افزایش آموزش و آگاهی بخشی مردم، جوامع محلی و روستاییان در حفظ و حراست از منابع طبیعی نقش بسزایی در کاهش آتش سوزی ها دارد. تعیین تکلیف درختان افتاده و شکسته از جنگل ها نیز می تواند، فشار حریق را بر تن جنگل ها کمتر کند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...