کاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
وزیر جهادکشاورزی:

کاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از امروز کاشت یک میلیارد درخت در کشور به عنوان مسئولیت اجتماعی بزرگ همه ایرانیان کلید خورد.

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاشت درخت برای داشتن ایرانی آباد و سبز یک مسئولیت اجتماعی بزرگ برای همه ایرانیان محسوب می شود.

وی یادآور شد: امروز رهبر معظم انقلاب به رسم هر ساله ۲ اصله درخت کاشتند و توصیه های لازم را در این زمینه کردند و رئیس جمهور نیز سه اصله درخت غرص کرد و هر ایرانی وظیفه دارد که سالانه حداقل سه اصله نهال بکارد.

ساداتی نژاد اظهار داشت: مکان یابی کاشت یک میلیارد درخت تحت نظارت یک کمیته علمی پیشرفته و با بهره گیری از مطالعات بارندگی و موقعیت مکانی هر منطقه تعیین شده انجام گرفته است و همه اقوام ایرانی در اجرای این طرح بزرگ نقش و مشارکت دارند.

وزیر جهاد کشاورزی کاشت یک میلیارد درخت را در سراسر ایران سر منشا یک اتحاد و همبستگی بین همه مردم ایران خواند و خاطرنشان کرد: امروز ۴۰ میلیون درخت توسط ایرانیان کاشته و ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیونی در نهالستان ها ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه ایران رتبه هفتم جهان در تولید کربن را دارد، کاشت و توسعه درختکاری را لازمه بهبود جایگاه ایران در زمینه ترسیب کربن اعلام کرد.

ساداتی نژاد از بهره برداری از ۱۶۱ طرح آبخیزداری در هفته منابع طبیعی خبر داد و این اقدامات را فرصتی برای پاسداری و حفاظت از خاک و آب این سرزمین برشمرد.

درختکاری از بهترین مناسبت های تقویم ایرانیان

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: توسعه چتر سبز و زیبای خداوند با درختکاری کار بزرگی است که در کنار همدلی همه فراهم می شود، کاری که بسیاری از فرهیختگان و بزرگان در طول تاریخ بر آن تاکید و تحسین کرده اند.

عباسعلی نوبخت گفت: هر درخت بالغ، به طور معمول سه هزار و ۴۰۰ لیتر آب را ذخیره می کند و این عدد برای هر درخت در جنگل های زاگرس به یک هزار متر مکعب می رسد و این درختان ضمن حفاظت از خاک، مانع از گسترش گرد و خاک نیز می شود.

نوبخت درختکاری را برای اتحاد اقوام ایرانی مانند نخ تسبیح خواند و اظهار داشت: ما ملتی قوی هستیم و ایران را سرسبز می کنیم چون ایران سرسبز، کشوری قوی و متحد است و مانند درخت بلوطی هستیم که هر بیگانه ای بخواهد ما را قطع کند بیشتر توسعه می یابیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت از سال جاری افزود: برای اجرای این طرح بزرگ، همه مجموعه های وابسته به وزارت کشاورزی مشارکت داشته اند و از ظرفیت دانشگاه ها نیز استفاده شده تا با کمک مردم، نسل آینده از ایرانی سبز و آباد بهره مند شوند.

در پایان این مراسم وزیر جهاد کشاورزی به همراه دیگر مدیران ملی و استانی در مراسم کاشت نهال شرکت کرد.

۱۵ اسفند در تقویم کشور به روز درختکاری معروف است و در این روز مراسم های مختلفی برای درختکاری اجرا می شود.

روستای تورقوزآباد از توابع بخش کهریزک شهرستان ری است.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...