آب و خاک اساسی‌ترین پیش نیاز برای جهش تولید بخش کشاورزی است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آب و خاک اساسی‌ترین پیش نیاز برای جهش تولید بخش کشاورزی است

کرج - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اساسی‌ترین پیش نیازها در بخش کشاورزی ودام در ایجاد بستر مناسب برای جهش تولید را آب،خاک وتولید علوفه دانست.

حامد فرضی روز شنبه با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده، افزود: بر این اساس با همت مسوولین وپشتکار مردم حرکتی که در سال گذشته در تولید آغاز شد باید منجر به یک جهش در تولید ودر نهایت اقتصاد کشور بدل شود.

وی نیازهای این هدف در بخش کشاورزی و دام اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از راه‌های تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت‌های منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های منابع طبیعی شامل فعالیت‌های کشاورزی و غیرکشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و …است که اجرای مناسبت فعالیت های آبخیزداری در حوزه های مختلف می تواند این ظرفیت ها را شکوفا سازد.

فرضی گفت: در سال گذشته فعالیت های آبخیزداری در ۲۲ حوزه آبخیز شهرستان های استان همچون عملیات خشکه چین، ساخت بندگابیونی، ساخت بند سنگی وملاتی، ساخت بند بتنی، ساخت بندهای خاکی و عملیات ملاتی وگابیونی (صرف ترمیم وبازسازی سدهای اجرا شده درسالهای گذشته) است.

وی در خصوص عملیات بیو لوژیک و اصلاح مراتع نیز افزود: کپه کاری، بذر پاشی، بذرکاری، قرق، توسعه جنگل های استان، تولید نهال، اجرای مدیریت چرا وکنترل ورود وخروج دام در مراتع استان و انجام عملیات آموزش وترویج از جمله فعالیت های این بخش می باشد.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری، سال گذشته ۳۳ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی این استان ذخیره، ۱۸ میلیون مترمکعب آب استحصال و از فرسایش ۳۰۰ هزار تن خاک جلوگیری و ۱۳۳ هزار مترمکعب رسوب نیز مهار شد ضمن اینکه چهار هزار تن پوشش گیاهی نیز در عرصه های ملی این استان افزایش یافت.

فرضی ادامه داد: پروژه های بیومکانیکی نیز در قالب ۴۴۷۰ مترمکعب خشکه چینی، ۱۱ هزار و ۴۹۶ مترمکعب سازه گابیونی، ۳۰ هزار و ۱۷۱ مترمکعب سازه سنگ و ملات، ۳۴۸۵ مترمکعب سازه بتونی، ۱۰ هزار مترمکعب سازه خاکی و ۳۲۰۵ مترمکعب مرمت این سازه‌ها اجرا شده است.

وی اضافه کرد:‌ همچنین در اجرای طرح‌های بیومکانیکی، ۲۸۵۰ هکتار کپه کاری، ۶۵۰ هکتار بذرپاشی و ۴۴۰ هکتار بذرکاری انجام شده ضمن اینکه ۳۵۰۰ هکتار قرق مراتع و ۲۳۰ هزار هکتار مدیریت چرا انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای این طرح ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مکانیکی، بیومکانیکی و کاداستر اختصاص یافته بود.

وی افزود: در سال گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۴۷ هزار هکتار از مناطق بحرانی استان مصوب شده که ۳۳ هزار هکتار آن از محل اعتبارات ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص اثر گذاری این پروژه ها ونقش آن در تحقق شعارسال، گفت: اجرای عملیات فوق موجبات استحصال آب، ذخیره وتقویت منابع آب زیر زمینی، کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سدها واستخرهای ذخیره آب واراضی کشاورزی وافزایش سالانه تولید علوفه در مراتع استان را فراهم آورد که این موفقیت زیر بنای جهش تولید در بخش کشاورزی و تولیدات دامی خواهد بود.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن را عرصه های مرتعی تشکیل می دهد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...