تخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

براساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ۷ سال گذشته، فقط نیمی از بودجه‌های تصویب شده برای آبخیزداری تخصیص یافته است.

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه، با خسارت‌های چندین برابری سیل تناسب داشته باشد.

گرشاسبی با تاکید بر اجرای عملیات آبخیزداری در کشور گفت: به علت موقعیت جغرافیایی ایران که در منطقه گرم و خشک قرار دارد، که همراه با بحران‌های سیل و خشکسالی و فرسایش بالای خاک همراه است، اهمیت اقدامات عملیات آبخیزداری را در کشور چند برابر می‌کند.

به گفته کارشناسان، خسارات سیل به بخش‌های مختلف کشور در ۷ سال اخیر، ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، عددی که تقریباً معادل بودجه ۲۵ سال آبخیزداری کشور است، خسارت‌هایی که با اجرای عملیات آبخیزداری بیش از ۷۰ درصدش کم می‌شد.

قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه: در ۷ سال اخیر، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آبخیزداری برای کشور در نظر گرفته شده بود که فقط ۵۴ درصد آن تخصیص یافت گفت: این آمار عدم تناسب و هماهنگی بین تخصیص و بودجه تصویب برای عملیات آبخیزداری را نشان می‌دهد.

در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به آبخیزداری اختصاص یافته است که تاکنون فقط ۱۲ درصد آن تخصیص یافته.

نوری مدیر کل حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی، با تأخیر در اجرای عملیات آبخیزداری گفت: عملکرد استان‌ها در بخش آبخیزداری بین ۱۰ تا ۶۰ درصد است که با تخصیص به موقع اعتبارت به استان‌ها، می‌توان به بهره برداری آب باران، آبخوان داری قوی‌تر و تخریب و فرسایش کمتر کمک کرد.

نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است: در دو سال می‌توان در بیش از ۹۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز باقی مانده کشور، عملیات آبخیزداری انجام و خسارات سیل را کاهش داد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هم، فقط از محل دریافت هزینه از مصرف کنندگان آب‌های زیر زمینی برای آبخیزداری، بودجه در نظر گرفته شده است.

خسارت ۵۰ هزار میلیارد تومانی سیل به بخش‌های کشاورزی، جاده‌ها و خانه‌های مسکونی در ۷ سال گذشته، ۷ برابر بیشتر از بودجه‌ای است که در این سال‌ها به گسترش آبخیزداری اختصاص داده شده است.

گفتنی است: آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب و مشکلات ناشی از سیلاب‌ها، به افزایش ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند و هزینه اجرای طرح‌های آبخیزداری، نسبت به هزینه خسارات تحمیل شده پس از سیل، بسیار اندک بوده و این هزینه‌ها نوعی سرمایه گذاری است.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...