محصولات کشاورزی و صنایع وابسته کالاهای صادراتی در مرز پرویزخان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

محصولات کشاورزی و صنایع وابسته کالاهای صادراتی در مرز پرویزخان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : حداقل ۶۱ درصد از کالای کامیون‌هایی صادراتی در مرز پرویزخان مربوط به محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید در بخش کشاورزی و تقریبا ۱۰۰ درصد افزایش سطح زیر کشت در بخش گلخانه داشتیم.

او با اشاره به کیفیت خوب محصولات تولیدی با رویکرد صادرات اشاره و گفت : باید قوانین و مقررات صادرات متناسب با شرایط منطقه و استان باشد و بحث صادرات را باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مرزی با یک مدیریتی صادراتی توانمند با حضور بازرگانان خلاق و با ایجاد بازاریابی و بازارسازی خوبی در کشور‌های هدف، فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: امسال علی‌رغم مشکل کرونا و مسدود شدن بسیاری از مرزها، کشاورزی تنها بخشی بوده که در بحث صادرات رشد خوبی را تجربه کرد، الان حداقل ۶۱ درصد از کالای کامیون‌هایی صادراتی در مرز پرویزخان مربوط به محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

حاتمی از بحث انباشته شدن محصولات در مرز‌ها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم استان یاد کرد و افزود: تیم مدیریتی استان در صدر آن استاندار و تیم اقتصادی استان برای این موضوع در حال چاره‌اندیشی هستند و با جدیت موضوع ساماندهی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین را پیگیری می‌کنند.

او یکی از چالش‌های پیش‌روی استان در این راستا را در موضوع مدیریت محصول عنوان کرد و گفت: باید برنامه‌ای ترتیب داده شود تا صادرات و معاملات با برنامه از نقطه صفر مرزی صورت گیرد و پیگیر این موضوع هستیم که پایانه‌های معاملاتی از مرز فاصله بگیرد تا محصولات را با یک برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر به خریداران عرضه کنیم تا فرصت‌های سوءاستفاده برای دلالان به‌وجود نیاید.

حاتمی با تاکید بر داشتن زیرساخت‌های نگهداری محصولات، ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌ای ما در ابتدای سال ۹۸ حدود ۵ هزار تن بود که الان به ۴۰ هزار تن رسیده و هم‌اکنون ۳۵ هزار تن ظرفیت سردخانه جدید در سطح شهرستان‌های مختلف استان در دست ساخت است.

او با بیان اینکه در برنامه سه ساله توسعه ظرفیت بیش از ۳۰۰ هزار تنی پیش‌بینی شده است، افزود: اگر این اتفاق بیافتد یعنی توانایی مدیریت بخش عمده‌ای از محصولات در ادوار مختلف را داریم و این کمک شایانی ه بخش صادرات است ضمن اینکه همه مسؤولان در بخش صنعت و بازرگانی باید به مقوله فرآوری و افزایش ارزش افزوده توجه داشته باشند.

این مسؤول ادامه داد: باید هر چقدر می‌توانیم محصولات کشاورزی را در استان تبدیل و فرآوری کرد به طوری که برای آن صنایع وابسته ایجاد کنیم مثلا برای سیب زمینی کارخانه چیبس، برای گوجه فرنگی کارخانه رب و…

او گفت: روی موضوع فرآوری و بسته‌بندی اقداماتی انجام شده در این راستا سرمایه‌گذارانی دعوت کرده‌ایم و یکی از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان است .

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...