فاصله بین نیاز به کود داخل و میزان مصرف در بخش کشاورزی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فاصله بین نیاز به کود داخل و میزان مصرف در بخش کشاورزی

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: آمار برآوردشده از سوی مؤسسه آب و خاک از میزان نیاز داخل با عدد استفاده شده در بازار مصرف، فاصله زیادی دارد.

صیاد فرهادی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی گفت: در حال حاضر میزان تولید کود کشور بیش از نیاز بوده اما با این وجود واردات همچنان انجام می‌شود؛ علاوه بر اینکه صادرات هم ممنوع است.

وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت دارند، افزود: تا هنگامی که کارخانجات این حوزه با تمام ظرفیت فعالیت نداشته باشند تولید توجیه اقتصادی نداشته و توان تولید از دست می‌رود.

وی با اشاره به کشاورزانی که از کود در کشت استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: توان تولید داخل در انواع کود و سم بالا است اما در بازار مصرف، نیاز به ترویج بیشتر در بین بهره برداران وجود دارد.

ظرفیت تولید و بازار

در ادامه حسن نعمت طلب، نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی به گلایه اظهار کرد: نگاه مسؤولان کشاورزی به محصولات داخلی مربوط به یک دهه قبل بوده در حالی که امروز واحدهای تولید رشد زیادی داشته‌اند.

وی افزود: تولیدات با نظارت مؤسسه آب و خاک انجام می‌شود و تولیدکنندگان میزان فلزات سنگین را در محصولات به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت داخل ادامه داد: توان تولید داخل، سالانه بیش از ۳ میلیون تن بوده که تا امروز فقط یک میلیون تن آن محقق شده است.

نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی تصریح کرد: تا امروز ۶۷ درصد ظرفیت تولید داخل بی استفاده مانده است که به دو دلیل برمی‌گردد؛ نخست، آمار برآورد شده از سوی مؤسسه آب و خاک از میزان نیاز داخل با عدد استفاده شده در بازار مصرف، فاصله زیادی دارد که این گپ باید با ترویج پر شود. دیگر اینکه، واردات مواد اولیه و کودهای آماده مصرف هر دو ارز نیمایی دارند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمطالبات گندم کاران خوزستانی تا هفته آینده پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان اظهار کرد: از زمان آغاز فصل خرید گندم در استان خوزستان تاکنون ۶۰۰ هزار تن گندم ا...

کشاورزیشرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی ظهر یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان به میزبانی استانداری ا...

کشاورزیافزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...

کشاورزیافزایش صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...