روند خوب کشت برنج در گیلان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

روند خوب کشت برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از روند خوب کشت برنج در گیلان خبر داد.

علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به رغم شیوع کرونا در گیلان، کشاورزان با استفاده از آموزش‌ها و مطالب ارائه شده در صدا و سیما، فضای مجازی و نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و شبکه ترویج، کشت برنج را در استان به موقع آغاز کردند.

اوافزود: بیش از ۴۰۰ کارشناس شبکه ترویج با دیدار چهره به چهره و آموزش موازین بهداشتی و اصول فنی کشاورزی به دهیاران و روستاییان و انتقال دانش فنی کشاورزان و شالیزار‌های استان را برای کشت و زرع آماده کرده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در مقایسه با دیگر استان‌های برنج کار، گیلان زودتر نشا را شروع کرد.

علی درجانی به توسعه مکانیزاسیون اشاره کرد و افزود: بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاکار و ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در گیلان برای کشت مکانیزه درنظر گرفته شده که علاوه بر افزایش بهره وری، موجب حفظ سلامتی کشاورزان می‌شود.

او با بیان اینکه ۶۵ درصد شالیزار‌های استان بصورت مکانیزه نشا و ۷۰ درصد شالیزار‌ها نیز مکانیزه برداشت می‌شود، افزود: گیلان رتبه نخست کشاورزی ماشینی در استان‌های شمالی کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی و قطع زنجیره شیوع کرونا، بانک‌ها تسهیلاتی برای خرید ماشین آلات کشاورزی اختصاص داده اند.

علی در جانی با بیان اینکه مالکان بیش از ۳۰ درصد شالیزار‌های گیلان امکان استفاده از بانک نشا را دارند اضافه کرد: مالکان ماشین‌های نشاکار و دیگر ارائه دهندگان خدمات ماشینی کشاورزی به شالیکاران استان، با قیمت‌های مصوب، بصورت توافقی و یا در اختیار قرار دادن بخشی از محصول پس از برداشت در کاشت و برداشت به کشاورزان کمک می‌کنند.

اوبا اشاره به رسم قدیمی یاوردهی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت برنج در استان گفت: توصیه می‌کنیم امسال تا حد امکان کار‌های مزرعه را بصورت خانوادگی و یا با استفاده از افراد همان روستا انجام دهند و درصورت بکارگیری کارگران از دیگر روستا‌ها، دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

با اشاره به استفاده از روش‌های ترویجی و آموزشی و تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی نظیر کود به عنوان راهکار‌های افزایش بهره وری در شالیزار‌های گیلان افزود: امسال هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی شده و ۳۱ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان گیلان توزیع کردیم و حدود ۶ هزار تن سهمیه جدید کود نیز در دست تهیه و توزیع است که این کار تا رفع نیاز کامل کشاورزان استان ادامه دارد.

علی در جانی با اشاره به اینکه به دلیل درآمد خوب ناشی از کاشت و فروش ارقام کیفی برنج نظیر برنج هاشمی، بیش از ۹۰ درصد شالیزار‌های گیلان به کاشت این نوع برنج اختصاص دارد گفت: ارقام پرمحصول برنج امسال در ۳۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان کاشته می‌شود و شالیزا‌های استان آمادگی دارد کشت ارقام پرمحصولی که مرکز تحقیقات برنج کشور به عنوان بذر گواهی شده معرفی می‌کند توسعه دهد.

او با اشاره به ساماندهی آب بندان‌های گیلان بر اساس توافق بین استانداران و وزیر جهاد کشاورزی و اختصاص اعتبارات ویژه برای این کار افزود: بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار از آب بندان‌های گیلان در قالب ۷۱ طرح در ۱۶ شهرستان گیلان ساماندهی شد که در صورت تخصیص اعتبار، این روند ادامه خواهد داشت.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...