مبارزه مستمر با کرونای کشاورزی در بوشهر - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مبارزه مستمر با کرونای کشاورزی در بوشهر

بوشهر - ملخ‌ها به عنوان آفتی بسیار خطرناک اراضی کشاورزی بوشهر را مورد حمله وسیع خود قرار داده‌اند که در این راستا تلاش گسترده‌ای برای مقابله با آن‌ها صورت گرفته و عملیات مبارزه به صورت مستمر ادامه دارد.

در حالی که کل دنیا درگیر شیوع یک ویروس خطرناک شده است که هنوز درمان و واکسنی برای آن ساخته نشده، بخش های از کشور از جمله استان بوشهر گرفتار کرونای دیگری به نام ملخ‌های صحرایی شده است.

آفت ملخ‌های صحرایی که از سال ۹۷ وارد کشورمان شده است، کشاورزی کشور را درگیر خود کرده است و در سال گذشته در چندین استان کشور باعث بروز خسارت‌هایی شدند و امسال هم فعالیت آنها ادامه دارد.

به دنبال ورود ملخ‌های صحرایی به کشور تلاش‌های گسترده‌ای برای مقابله با این آفت انجام شده است ولی موج حمله ملخ‌ها بسیار وسیع است و فعالیت‌های مقابله‌ای به صورت مستمر ادامه دارد.

ملخ صحرایی آفتی بسیار خطرناک هستند به طوری که امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد. ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است که در صورت حمله تهاجمی پوست درختان را می‌خورد.

این ملخ‌ها دارای آرواره‌های بسیار قوی هستند که در صورت عدم مقابله جدی با آنها باید منتظر تخریب جدی بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود ولی خوشبختانه مقابله با جدیت ادامه دارد.

سم‌پاشی ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای مقابله جدی با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر تلاش های گسترده‌ای صورت گرفته است.

خسرو عمرانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از گسترش خطرات ملخ‌های صحرایی صورت گرفته بود، افزود: امسال پیش از اینکه خطرات مخل های صحرایی در اراضی کشاورزی ایجاد شود، آمادگی لازم صورت گرفته بود.

وی به عملیات مقابله با ملخ‌ها طی روزهای اخیر در سطح استان اشاره کرد و افزود: در مجموع حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر در مقابل ملخ‌های صحرایی سم‌پاشی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: در سطح استان کمبودی از نظر امکانات و تجهیزات وجود ندارد و هواپیمای سمپاشی نیز در استان مستقر شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون نیازی به فعالیت هواپیمای سمپاشی برای مقابله با ملخ‌ها نبوده است، ادامه داد: تاکنون با تلاش نیروهای فعال در عرصه مقابله با ملخ‌ها، بخش عمده سمپاشی‌ها به صورت زمینی بوده است.

عمرانی با اشاره به اینکه سم به اندازه کافی در اختیار گروه‌های مقابله با ملخ‌ها قرار گرفته است، تصریح کرد: ملخ‌ها در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر استان مستقر شده‌اند که مقداری عملیات مقابله را سخت کرده است.

ملخ‌ها تاکنون آسیب چندانی وارد نکرده‌اند

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به فعالیت‌های گسترده برای مقابله با ملخ‌ها در استان اشاره کرد و اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران مقابله با ملخ‌ها، خوشبختانه تاکنون خسارتی به اراضی کشاورزی استان وارد نشده است.

محمدتقی منوچهری با اشاره به فعالیت ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در قالب ۵۵ اکیپ ردیاب و ۲۰ تیم در مبارزه با ملخ‌ها ادامه داد: نقاط مختلف شهرستان‌های دشتی و تنگستان و دشتستان در حال سم‌پاشی علیه ملخ‌های صحرایی است.

پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از دو برابر سال گذشته عملیات مقابله با ملخ‌ها انجام شود، سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار هکتار عملیات مقابله با ملخ‌ها انجام شد

وی با اشاره به استفاده بیش از ۱۸ تن سم برای مقابله با ملخ‌ها اضافه کرد: در همین راستا بیش از ۲۰ تن سم نیز در انبارها ذخیره شده است و هیچ کمبودی برای مقابله با ملخ‌ها وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از دو برابر سال گذشته عملیات مقابله با ملخ‌ها انجام شود، افزود: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار هکتار عملیات مقابله با ملخ‌ها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ملخ‌ها آسیب خاصی را به اراضی کشاورزی استان بوشهر وارد نکرده‌اند، گفت: با توجه به خروج پوره‌های آفت ملخ از کپسول‌های تخم بخش عمده این مناطق کانون‌کوبی شده است.

مبارزه با ملخ در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کشور

حمله ملخ‌های صحرایی تنها مربوط به استان بوشهر نیست و استان‌های مختلف را درگیر خود کرده است؛ به طوری که رئیس سازمان حفظ نباتات گفته است: مبارزه با ملخ صحرایی تاکنون در سطح نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان های جنوبی کشور انجام شده است.

تا به امروز در سطح استان های جنوبی کشور، با پایش بیش از پنج میلیون هکتار از اراضی، نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار مبارزه شیمیایی به روش های مختلف اعم از زمینی و هوایی صورت گرفته است و پیش بینی می شود سطح مبارزه به بیش از یک میلیون هکتار برسد

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد: تا به امروز در سطح استان های جنوبی کشور، با پایش بیش از پنج میلیون هکتار از اراضی، نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار مبارزه شیمیایی به روش های مختلف اعم از زمینی و هوایی صورت گرفته است و پیش بینی می شود سطح مبارزه به بیش از یک میلیون هکتار برسد.

درگاهی گفت: با پیگیری های صورت گرفته فاز دوم اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت از سوی دولت در حال تخصیص و تامین است که به محض وصول، به استان های درگیر مبارزه با ملخ صحرایی تخصیص داده خواهد شد.

ملخ‌های صحرایی که از خلیج فارس عبور کرده و وارد کشور شده‌اند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در روز پرواز می‌کنند که محدودیت پروازی ندارند و بعضاً از آب عبور می‌کنند.

در صورت عدم مبارزه مناسب، ملخ صحرایی خسارت بسیار شدیدی به مزارع وارد می کند و در برخی کشورها حتی منجر به قحطی نیز شده است که با اقدامات صورت گرفته امیدواریم به زودی شاهد دفع خطر آنها در کشور باشیم.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...