آذربایجان شرقی جزو استان‌های برتر خوشه طلایی در کشور؛ گندم در انبارها خاک نخورد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آذربایجان شرقی جزو استان‌های برتر خوشه طلایی در کشور؛ گندم در انبارها خاک نخورد

تبریز- سالانه از حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی آذربایجان شرقی در حدود ۸۰۰ هزار تن گندم برداشت می‌شود که با این میزان آذربایجان شرقی در جمع پنج استان برتر کشور در تولید گندم قرار گرفته است.

سالانه بیش از ۴۳۰ هزار هکتار از وسعت یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری مزارع آذربایجان شرقی زیر کشت گندم می رود.

از این مقدار ۷۲ هزار هکتار به صورت آبی و بقیه به صورت دیم بوده که پیش بینی می‌شود که امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم از اراضی استان برداشت شود که از این مقدار حدود ۶۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خرید می‌شود.

آذربایجان شرقی به واسطه تولید و مصرف گندم یکی از استان‌های تراز اول کشور و جزو پنج استان نخست در تولید و مصرف گندم است.

در سال های اخیر با تغییر روش ها و بهینه سازی سامانه آبیاری از حالت سنتی به کشت قطره ای در آذربایجان شرقی میزان تولید گندم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است

با اینکه هزاران نفر از جمعیت کشاورز این استان هر ساله اقدام به کشت گندم می کنند ولی تاخیر در زمان کشت، مشکلات انبارداری گندم و کمبود کود و نوع آن هم برای کشاورزان این منطقه دردسرساز شده است.

حکایتی تکراری از خاک خوردن گندم در انبارها
یکی از مشکلات ثابت و همیشگی کشاورزان در آذربایجان شرقی موضوع خرید تضمینی گندم و قیمت آن است. همیشه در کشت های بهاره و پاییزه شاهد هستیم که هنوز انبارهای کوچک و بزرگ در روستاها پر از گندم‌هایی است که به دولت و سیلوهای موجود فروخته نشده و هر دو طرف معامله منتظر تسلیم طرف دیگر هستند.

کشاورزان از یک سو می گویند که قیمت خرید گندم پایین است و حاضر نمی شوند گندم را تحویل سیلوها دهند و از سوی دیگر مدیران جهاد کشاورزی نیز می گویند قیمت تضمینی مناسب است و فروش خارج از رویه قاچاق گندم محسوب می شود

البته در این بین کارخانه‌های بزرگی که مایل به خرید گندم برای تولید محصولات غذایی هستند در روزهای اخیر با چالش‌های بیشتری مواجه شده‌اند و علاوه بر شیوع ویروس کرونا آنها روی قیمت گندم و مسائل خرید گندم از کشاورزان و فروش محصولات خود مشکلات جدی دارند.

قیمت خرید تضمینی گندم پایین است
یکی از گندمکاران آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: قیمت خرید تضمینی گندم پایین است و مسئولان باید تدابیری برای این موضوع بیاندیشند.

شهروز اهری گفت: قیمت تضمینی هر کیلو گندم نان برای سال جاری ۲۵ هزارریال و هر کیلو گندم دوروم  ۲۶ هزار ریال تعیین شده که با این شرایط کاشت گندم مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: هر ساعت آبیاری مزارع با آب چاه های مجاز نسبت به سال گذشته دو برابر شده و قیمت بذر و کود نیز افزایش سرسام آوری داشته ولی با این حال قیمت گندم چندان بالا نرفته است که این عادلانه و منطقی نیست چراکه گندم یک محصول مهم و استراتژیک برای کشور است.

اهری سپس ادامه داد: دلیل اصلی که گندمکاران، گندم به انبارهای اداره غله نمی دهند این است که قیمت ها پایین بوده و آنها به دنبال فروش بهتر هستند تا گوشه ای از زحمات شبانه روزی قشر کشاورز جبران شود.

ضرورت تسهیل در خرید گندم کشاورزان و پرداخت به موقع مبالغ گندمکاران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال ۹۸ بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی برداشت شد، گفت: این یک رکوردی در استان بود که در سال رونق تولید رکورد میزان برداشت گندم شکست.

اکبر فتحی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم در سال جهش تولید رکورد دیگری در زمینه برداشت گندم ثبت کنیم، ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم که امسال ۸۰۰ هزار تن گندم از مزارع آذربایجان شرقی برداشت شود.

وی با تاکید بر اینکه در تولید محصولات زراعی از جمله گندم در فصل داشت قرار داریم، گفت: کشاورزان در تلاش هستند تا با کوددهی مناسب و به موقع محصول زیادی امسال برداشت کنند

فتحی با اشاره به اینکه کمیته فنی خرید گندم در استان باید فعال شود، ابراز داشت: برنامه خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۴۹۶ هزار و ۸۴۱ تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به ضرورت تسهیل خرید گندم کشاورزان و پرداخت به موقع مبالغ گندم کاران تاکید داشت و گفت: باید از کشاورزان تلاشگر این استان که در این شرایط خاص کرونایی شبانه روز تلاش می کنند حمایت و زمینه پرداخت مبالغ گندم به موقع فراهم شود.

فتحی سپس افزود: براساس برآوردهای میدانی پیش بینی می شود ۵۶۲ هزار تن گندم به صورت تضمینی از گندم کاران استان خریداری شود.

آغاز برداشت گندم استان از اواخر خرداد ماه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز برداشت گندم استان از اواخر خرداد ماه نیز خبر داد و گفت: امسال در کشورمان شرایط ویژه ای داریم و علاوه بر مشکل همیشگی تحریم ها با چالش ویروس کرونا نیز مواجه هستیم.

فتحی اظهار داشت: امسال در آذربایجان شرقی خرید گندم فقط توسط شرکت غله انجام شده و خرید و فروش گندم خارج از شبکه‌های رسمی و تعیین شده قاچاق محسوب خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات گندمکاران استان نیز گفت: باید این مشکلات با همفکری و تعامل حل شود چراکه گندم یک محصول استراتژیک در آذربایجان شرقی بوده و حائز اهمیت است.

فتحی افزود: مسائل و مشکلات مربوط به کشت ارقام حساس گندم نیز باید در ستادهای مربوطه طرح و راهکارهای عملی و علمی مناسب در راستای حل و فصل این معضلات به‌کار گرفته شود.

پیش بینی افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی برداشت گندم
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار پیش بینی کرد امسال افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی برداشت گندم در این استان باشیم.

جلال رحیم زاده با تاکید بر اینکه گندم یک محصول استراتژیک و مهم برای کشورمان است، افزود: باید برای افزایش تولید و ارتقای کیفیت گندم تلاش کنیم چراکه آذربایجان شرقی یکی از قطب های تولید گندم در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه باید کشاورزان نسبت به مبارزه با آفات محصول گندم اهتمام ویژه ای داشته باشند، ادامه داد: طبق ابلاغ وزارت جهادکشاورزی باید ۵۰ درصد از مزارع آبی گندم سمپاشی شود

رحیم زاده سپس با اشاره به اینکه برای محفاظت اندام‌های رشدی مزارع گندم از عوامل خسارت زای قارچی باید ۵۰ درصد مزارع با قارچ کش سمپاشی شود، گفت: امسال میزان بارندگی ها نیز بالا بود و برای همین باید نسبت به مبارزه با آفات محصول گندم اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۶۶ هزار هکتار مزارع گندم آبی در استان وجود دارد، افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت های بالایی در زمینه کشاورزی و تولید گندم دارد.

برداشت گندم بزرگترین فعالیت اقتصادی در پهنه سرزمینی کشورمان بوده که نیاز است برای حمایت از گندمکاران قیمت خرید تضمینی واقعی و افزایش یابد تا علاوه بر جبران تلاش های کشاورزان گام محکمی در جهت مبارزه با قاچاق گندم برداشت.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...