استقبال کرونا از آغوش باز بوشهری‌ها - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

استقبال کرونا از آغوش باز بوشهری‌ها

f,aiv

هرچند کووید ۱۹ (ویروس کرونا ۲۰۱۹) در ابتدای شیوع در ایران با گارد بسته بوشهری‌ها روبرو شد، طوریکه با گذشت ۲ هفته از حضور نحسش در سراسر کشور توانست اولین میزبان بوشهری خود را پیدا کند اما با گرمتر شدن هوا و خستگی مردم از خانه‌نشینی و بی‌توجهی آنها به پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی و تبدیل روزنه‌های نفوذ به دروازه‌های باز اکنون این استان به جولانگاه این ویروس بدل شده‌است.

سرسختی مردم بوشهر درمقابله با ویروس کرونا در موج اول شیوع آن در کشور و تعطیلی داوطلبانه بسیاری از بازارها و مراکز تجمعی و اجرای برخی محدودیت‌های ترددی باعث شد تا پایان فروردین ماه امسال تنها ۱۶۳ بیمار مبتلا به این ویروس در استان یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفری بوشهر شناسایی شود اما با حذف بسیاری از محدودیت‌ها و از سرگیری کسب و کارها از میانه‌ اردیبهشت ماه باعث شد تا مردم وضعیت را عادی بپندارند و کرونا سوار بر سمند بی خیالی ما تاخت تاز را آغاز و در مدت یک ماه آمار مبتلایان خود را از ۱۶۳ نفر با رشد بیش از ۱۰ برابری به یکهزار و ۸۶۸ نفر برساند.

علاوه براین شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا که تا هفته اول خردادماه جاری در استان بوشهر ۱۳ تن بود اکنون به ۲۲ تن افزایش یافته‌است و وزارت بهداشت درمان و پزشکی وضعیت این استان را که تا پیش از این سفید بود، در مرحله هشدار اعلام کند.

این درحالی است که ترس مردم از این بیماری نیز بطور کلی از بین رفته و به جای افزایش قرنطینه خانگی و سخت‌گیری‌­های داوطلبانه، سفرهای سیاحتی را آغاز کرده‌اند و با تشکیل دورهمی‌ها در باغ‌ها، شرکت مراسم عروسی و عزا و حضور بدون استفاده از وسایل بهداشتی در معابر عمومی و اماکن تجمعی آغوش خود را به روی ویروس کرونا گشوده و هر روز تعداد بیشتری با استقبال از آن خود و دیگران را به این بیماری مبتلا می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان بوشهر تصور غلط مردم از اینکه هرچه همه‌گیری این ویروس بیشتر شود و شمار بیماران افزایش یابد ضعیف تر و تلفات آن کاهش می‌یابد که این اشتباه باعث می‌شود تا همان چند درصد کم افراد جامعه که قرنطینه‌، توصیه‌ها و پروتکل های بهداشتی را بطور کامل رعایت می کنند نیز آسیب ببینند و تلاش های سه ماهه آنان برای حفاظت از خود و خانواده‌هایشان بی نتیجه شود.

فراموشی “کرونا را شکست می دهیم” و “درخانه بمانیم ”

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چندین بار اعلام کرده است که علاوه بر گسترش بیماریابی سرپایی در استان، توجه نکردن به مسائل بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها، برگزاری مراسم جشن و عزاداری و دور همی‌ها در خانه باغ‌ها از دلایل افزایش شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر است.

سعید کشمیری گفت: در زمان حاضر رفتار بیماری نشان می‌دهد رفت و آمدها زیاد شده، مردم شعارهای در “خانه بمانیم” و “کرونا را شکست می دهیم” را فراموش کرده‌اند این درحالی است که همه باید بدانند چیزی تغییر نکرده و باید به قدر ضرورت از خانه خارج شد.

عادی تصورکردن شرایط بحرانی کرونا، بدترین اتفاق ممکن

وی یادآورشد: بی توجهی به دستور العمل‌های بهداشتی باعث خیز بی مهابای ویروس کرونا و استقبال از آغوش باز مردم شده که در این حالت این بیماری به سراغ افراد آسیب پذیر مانند افراد دیابتی ، بیماران سرطانی، سالمندان، افراد بسیار چاق و افرادی که کرتن استفاده می‌کنند می‌رود و به آنها آسیب می‌زند.

وی تاکید کرد: عادی شدن امور بدترین اتفاق است که نباید رخ دهد زیرا کرونا همچنان با ما هست و باید با آن زندگی کرد و هرگونه بی دقتی باعث می‌شود این ویروس ضربه خود را به ما بزند و تعداد زیادی را با خود درگیر ‌کند.

کشمیری افزود: براساس آمارها از یک ماه گذشته تاکنون روند شیوع ویروس و ابتلا به بیماری کرونا در این استان صعودی و در حال افزایش است و با افزایش شمار مبتلایان در استان بوشهر شمار بیماران بستری نیز در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد و این امر در افزایش شمار فوتی‌ها نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اکنون در این استان ۱۴۲ تخت ویژه داریم و اگر ۱۴۳ بیمار نیازمند این امکانات باشند یکی از آنهاا جانش را از دست می‌دهد بنابراین اقدام مهم مسئولان و مردم این است که نگذارند به جایی برسیم که همه با هم بیماری را بگیرند بلکه باید ابتلا تدریجی باشد؛ چون امکانات تخت‌های ویژه کفاف تعداد مشخصی را می‌دهد.

وی گفته است که برآورد می‌شود تا سال ۱۴۰۰ بیماری کرونا همچنان فعال باشد که تا آن زمان نیمی از جمعیت مبتلا شده‌اند و پس از آن به شرایط ایمنی می‌رسیم.

کشمیری در باره ضرورت برقراری محدودیت ها گفت: باز گرداندن محدودیت‌ها به لحاظ معیشتی، تاب‌آوری و فرهنگی امکان ندارد و تنها باید نسبت به تغییر شیوه زندگی اقدام کنیم.

گزارش‌هایی نگران کننده از نقض پروتکل‌های بهداشتی در جامعه

با از سر گیری کسب و کارها، شلوغی به شهر برگشته است و در این شرایط میزان رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نگران کننده‌است طوریکه حتی برخی از مبتلایان به کرونا که هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال جان همشهری‌های خود احساس نمی‌کنند در جامعه حضور و سلامت همگانی را تهدید می‌کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در آخرین جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا آمار داد: در زمان حاضر حدود ۳۰ درصد مردم در بازارهای بوشهر و شهرستان‌ها موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

عبدالمحمد خواجه ئیان گفت: خوشه‌هایی پیدا می‌شود که افراد شناسایی شده و آگاه نسبت به بیماری در آن وجود دارد و افرادی با اطلاع از بیماری خود در جامعه حاضر می‌شوند که باید از طریق سیستم قضایی در این زمینه تصمیم‌گیری و اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه امکان قرنطینه کامل وجود ندارد، اضافه کرد: با توجه به سیر صعودی بیماری نباید با خوش باوری و تصور اینکه ویروس ضعیف شده در رعایت اصول بهداشتی اهمال کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر ضرورت استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی تاکید کرد و ادامه داد: باید از هر عاملی که موجب ازدحام می ­شود پرهیز کرد.

خواجه‌ئیان گفت: در زمان حاضر بررسی‌ها تنها روی افراد مشکوک صورت می‌گیرد که در صورت گسترش بیماریابی موارد ناقل که بسیار هم زیاد هستند، شناسایی خواهند شد.

۸۰ درصد مسئولیت حفظ سلامتی در مقابل کرونا متوجه مردم است

نحوه رفتار مردم در اجتماع تاثیری مستقیم بر میزان شیوع این ویروس در جامعه دارد، آمار افزایشی ویروس کرونا همراه با شلوغی خیابان‌ها و برپایی دورهمی‌ها این نکته را ثابت کرده است، در این ارتباط مسئولان درمانی و رسانه‌ها مسئولیت سنگین اطلاع‌رسانی جدی و قانع کردن مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از وسایل محافظتی را بر عهده دارند.

مدیر مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بر اساس مولفه‌های اجتماعی تهدیدکننده سلامت، در بررسی بیماری کرونا ۸۰ درصد توجه معطوف به مردم و تنها ۲۰ درصد مربوط به علم پزشکی است.

دکتر عیسی صفوی افزود: باتوجه به اینکه تاکنون در بخش پزشکی برای مقابله با بیماری کرونا دارو یا واکسنی تولید نشده‌است همه توجه در کنترل بیماری معطوف رفتار اجتماعی مردم است.

وی گفت: رسانه‌ها باید مسئله کرونا را گرم، زنده و پویا نگه‌دارند تا از عادی‌شدن آن درجامعه جلوگیری شود و مردم پیوسته بدانند که خطر کرونا تمام نشده‌است.

صفوی اضافه کرد: گاهی بزرگ‌نمایی کردن آسیب‌ها با انتشار مشکلات و آسیب‌هایی که مبتلایان به این بیماری تجربه کرده‌اند می‌تواند برخی را هوشیار کند و تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پیشگیری از فرسودگی روانی مردم با استفاده از ظرفیت متخصصان حوزه روانی را ضروری دانست و بیان کرد: رسانه‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری و برخط به طور مداوم آموزش‌های این متخصصان را منتشر کنند تا مردم پیوسته در معرض این آموزش‌ها باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این سخن که کرونا با افزایش شیوع ضعیف می‌شود درست نیست بلکه با رسیدن به شیوع ۷۰ تا ۸۰ درصدی کرونا در جامعه، میزان شیوع افت می‌کند که به آن ایمنی گله‌ای گفته می‌شود.

صفوی تاکید کرد: بنابراین با افزایش شیوع نیز ویروس ویژگی‌های حال حاضر را دارد به این معنی که ۸۰ تا ۹۰ درصد این بیماری را به شکل خفیف می‌گیرند، ۱۰ درصد را حاد درگیر و ۲ تا ۳ درصد را تهدید می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره لزوم استفاده از ماسک نیز گفت: استفاده از ماسک در محیط‌های بسته که افراد فاصله کمی دارند، در مواجهه با فردی که علائم بالینی شبیه به کرونا دارد و در محیط‌های پرریسک مانند بیمارستان و درمانگاه‌ها ضروری است.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا و آمار بستری در بیمارستان­‌ها به همراه محدود بودن ظرفیت درمانی استان در بخش مراقبت‌های ویژه نگرانی افزایش تلفات کرونا را در اذهان ایجاد کرده‌است.

بارها از سوی مسئولان درمانی کشور تاکید شده‌است که کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است بلکه همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، بیمار می­‌کند و قربانی می‌­گیرد و هیچ‌ دلیل منطقی برای حضور گسترده در اجتماعات و فراموشی همه‌گیری کووید ۱۹ وجود ندارد.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...