پشم دام عشایر خراسان جنوبی خرید توافقی می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پشم دام عشایر خراسان جنوبی خرید توافقی می‌شود

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال پشم دام عشایر استان به صورت توافقی خریداری می‌شود تا از این طریق دست واسطه‌ها و دلالان کوتاه شود.

مهدی عصمتی پور روز دوشنبه افزود: فرایند خرید پشم، مو و کرک عشایر خراسان جنوبی توسط ۱۱ تشکل دارای مجوز این استان انجام می‌شود.

وی گفت: امسال برنامه‌ریزی کردیم برای حذف واسطه‌ها، تعاونی‌های عشایری دارای مجوز، پشم را با قیمت توافقی خریداری کنند و با این اقدام عشایر به سود واقعی محصول خود خواهند رسید.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی از پیش‌بینی جمع آوری ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم توسط عشایر استان در سال جاری خبر داد و گفت: برداشت این محصولات دامی نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه معمولا کار پشم‌ چینی از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

وی پشم مرغوب را یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی دام‌های عشایر استان در مناطق مختلف دانست و گفت: پشم چینی دام‌های عشایر در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود که البته بیشترین برداشت پشم را عشایر در فصل بهار دارند.

عصمتی پور اظهار داشت: وضعیت مناسب مراتع در سال جاری باعث خوشحالی عشایر استان شده است و امسال برداشت محصولات دامی و لبنی عشایر افزایش چشمگیری خواهد داشت.

عشایر قبل از پشم چینی، گوسفندان را در یک رودخانه می‌شویند تا پشم گوسفندان تمیز شود و پس از خشک شدن پشم گوسفندان، پشم چینی به صورت گروهی و دسته جمعی آغاز می‌شود.

پشم یکی از مواد اصلی و اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک بوده و علاوه بر نساجی و قالیبافی در زمینه‌های بافندگی گلیم، جاجیم و توبره نیز پرکاربرد است.

یک میلیون دام سبک و سنگین، ۳۴ درصد دام سبک استان، ۴۰ درصد مراتع، ۳۰ درصد تولیدات دامی و ۲۵ درصد صنایع دستی استان خراسان جنوبی در اختیار عشایر است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...