نبود فرآوری کُرک از مشکلات دامداران خراسان جنوبی است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نبود فرآوری کُرک از مشکلات دامداران خراسان جنوبی است

بیرجند - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: نبود کارخانه فرآوری و وابستگی قیمت کُرک به صادرات از مشکلات دامداران منطقه است.

مریم جوادی بایگی روز یکشنبه افزود: عمده مشکلات تولید کُرک و پشم در شهرستان و استان خراسان جنوبی، نبود قیمت خرید ثابت و تضمینی برای این محصولات و نوسانات زیاد قیمت محصول است.

وی گفت: سال گذشته هر کیلوگرم کُرک خالص بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد ولی امسال به دلیل قطع صادرات کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز مشتری ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار داشت: به طور میانگین سالانه ۱۰ تن کُرک بز و بزغاله در این شهرستان تولید می‌شود که درآمد حاصل از آن یک میلیارد تومان است.

وی افزود: این شهرستان دارای جمعیت دامی ۹۲ هزار و ۵۵۸ راس بُز و بُزغاله است که به ازای هر راس به طور میانگین سالانه ۱۲۰ گرم کرک تولید می‌شود.

جوادی میزان تولید سالانه مو را ۱۵ تن اعلام کرد و گفت: به ازای هر راس به طور میانگین ۱۶۰ گرم مو تولید می‌شود که از این محل ۹۰ میلیون ریال عاید دامداران می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به استعدادهای فراوانی که این شهرستان برای نگهداری و پرورش دام سبک دارد و از طرفی شرایط آب و هوایی دشوار، نامساعد و مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها منطقه ایستگاه بُز کرکی جنوب خراسان در سربیشه احداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: این ایستگاه سال ۷۴ در شهرستان احداث شد و در حال حاضر ۸۴۸ راس دام شامل بز ماده مولد، بز نر بالغ، بزغاله نر نابالغ و بزغاله ماده نابالغ در ایستگاه موجود است.

وی تاکید کرد: هدف کلی این طرح ترویج و حفظ ژنتیکی بز کرکی منطقه، رشد کمی و کیفی تولیدات کُرک، تولید مواد اولیه صنایع و کارخانجات و فراهم کردن امکان توسعه پایدار بُز کرکی منطقه است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...