فروش محصولات دامی و لبنی در خراسان جنوبی کاهش یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فروش محصولات دامی و لبنی در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند - مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: مهمترین مشکل دامداران استان کاهش شدید فروش محصولات دامی و لبنی است که این روزها این تولیدات روی دست آنان مانده و به فروش نمی‌رسد.

به گزارش اکودام، جواد غریبی روز پنجشنبه افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال محصولات دامی و لبنی استان حدود ۱۵ درصد افزایش یابد ولی متاسفانه با بحران فروش فرآورده‌های لبنی به خصوص شیر مواجه هستیم.

وی گفت: شیر گاهی ۱۵ درصد هم کمتر از قیمت سال گذشته خریداری می‌شود که با توجه به افزایش میانگین ۵۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی مشکلات دامداران را دوچندان کرده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: امسال به دلیل نبود فروش مناسب شیر، مقداری از شیر تولیدی دامداران را به کارخانه‌های شیر خشک فرستادیم و برای زمان مناسب فروش، ذخیره‌سازی کردیم.

وی افزود: باید چرخه فرآوری مواد لبنی با ماندگاری بیشتر در استان ایجاد شود و توسعه یابد که در این راستا نیاز است کارخانه شیر خشک و سایر محصولات لبنی از جمله شیر استریل و پنیر ایجاد شود.

غریبی گفت: روزانه بیش از ۲۰۰ تن شیر در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود که از این مقدار ۱۲۰ تن جمع آوری و بقیه مصرفی است در حالی که ظرفیت تولید کارخانه‌های محصولات لبنی استان ۲۵۰ تن است و به دلیل نبود جذب واحدهای فرآوری، ۷۰ درصد شیر خام استان برای فرآوری به خارج استان صادر می‌شود.

وی با اشاره به نمودار سینوسی قیمت دام، فرآورده‌های دامی و نهاده‌های دامی در استان گفت: نوسانات قیمت یکی از مهمترین مشکلات دامداران خراسان جنوبی است در حالی که امسال افزایش میانگین ۵۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم اما قیمت دام زنده و شیر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این موضوع باعث شده پرورش دام صرفه اقتصادی نداشته باشد.

غریبی بیان کرد: باید تولید و عرضه شیر مدیریت شود زیرا اگر تولید دچار مشکل شود و کاهش یابد جبران آن سال‌ها طول خواهد کشید از طرفی به صنعت دامداری و دامداران و در نهایت به تولید استان و کشور لطمه وارد می‌شود.

وی از احتمال افزایش ۱۵ درصدی جمعیت دام استان در سال گذشه و جاری خبر داد و گفت: علت افزایش جمعیت دام استان ترسالی، واردات دام و توزیع دام توسط کمیته امداد، بنیاد برکت و سایر دستگاه‌های حمایتی، افزایش قیمت گوشت در سال گذشته و مصوبه دولت مبنی بر عدم کشتار دام مولد در استان است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزایش چشمگیر خدمات درمانی را یکی دیگر از مشکلات دامداران استان ذکر و اضافه کرد: افزایش قیمت این خدمات در چند سال اخیر درمان دام را فاقد توجیه کرده است.

وی گفت: دامپزشک مجرب برای درمان دام‌ها در استان کمبود داریم و در چند سال اخیر تزریق واکسن‌ها به دام‌ها پولی شده و در این بحران اقتصادی نارضایتی دامداران را در پی داشته است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...