نژاد سانن تهدیدی برای نژادهای بومی نیست/ پرورش بز سانن؛ کلید حل مشکل کمبود شیر بز در کشور - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کارشناس تغذیه اداره امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری:

نژاد سانن تهدیدی برای نژادهای بومی نیست/ پرورش بز سانن؛ کلید حل مشکل کمبود شیر بز در کشور

کارشناس تغذیه اداره امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نژاد بز سانن نه تنها هیچ تهدیدی برای نژادهای داخلی ایجاد نمی‌کند بلکه هر کدام جایگاه خود را دارد.

به گزارش اکودام، محمد حاجیان کارشناس تغذیه اداره امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به  پرورش بز سانن در کشور اظهار کرد: زادگاه این بز در سوئیس بوده و رنگ آن سفید است، نرها غالبا شاخ‌دار و ماده‌ها بدون شاخ هستند، پاهای ظریفی داشته، بدنی پوشیده از مو و پستان‌های بزگ دارند، دو روش برای پرورش این نوع بز در ایران وجود دارد یکی روند درهم‌آمیختگی که در آن بز نر را  خارج از کشور وارد کرده و با ماده نژاد ایرانی تلاقی داده و دیگری روند تولید خالص که در آن هر دو جنس نر و ماده را خارج ازکشور خریداری کرده و قیمت بالایی دارد.

حاجیان با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات این بز این است که در منطقه‌ای کوهستانی پرورش داده می‌شود و یکی از ویژگی‌های آن این است که سریعا با شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که برای پرورش درنظر گرفته شده است هماهنگ می‌شود، اما از آنجایی که این حیوان نژاد بومی کشور نیست باید شرایط را برای پرورش آن در نظر گرفت ادامه داد: وفق بز نر و ماده‌ای که به‌عنوان پدر و مادر وارد کشور می‌شوند با شرایط آب و هوایی کشور سخت‌تر است اما نسل‌های اول و دومی که از این بز بوجود می‌آید سازگاری بیشتری با شرایط کشور نسبت به پدر و مادرشان دارند و به همین دلیل است که می‌گوییم باید زمان لازم به بز سانن داده شود.

این کارشناس تغذیه اداره امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری رطوبت حداقل ۲۵ و حداکثر ۷۵ درصد و دمای ۱۲ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد (در شرایط بد ۱۷ تا  ۲۷ درجه) را از مهم‌ترین مولفه‌های محیطی برای رشد بز سانن عنوان و یادآور شد: هر نژادی چه بومی و چه غیربومی اگر شرایط لازم برای رشدش فراهم نشود مصرف خوراکش کاهش یافته و همین امر سبب می‌شود تولید پایین آید.

شیر چهار بز سانن با تغذیه کم‌تر برابری می‌کند با شیر یک گاو شیری

وی خاطرنشان کرد: شیر چهار بز سانن در یک روز برابر با شیر تولیدی توسط  یک گاو شیری است و این درحالی است که خوراک این چهار بز نصف یک گاو می‌باشد، بز سانن بزی است که تولید شیر می‌کند و نباید مانند نژادهای ایرانی با آن رفتار کرد، پرورش‌دهندگان این نوع بز باید بدانند که بز انتخابی خط خونی خوب داشته  و در همین راستا مدیریت خوبی هم داشته باشند و به چشم یک بز تولیدکننده شیر به آن نگاه کنند.

حاجیان افزود: محیطی که برای پرورش بز سانن انتخاب می‌شود نباید استرس زا  باشد و از نظر گرما، رطوبت، کوران و… شرایط مناسبی داشته ، تصور اینکه این نوع بز می‌تواند در صحرا زندگی کند اشتباه است و باید در محیط بسته باشد، پنج درصد وزن بدن باید خوراک دریافت کند تا بتواند تولید شیر کند و باید دو بار دوشش یا سه بار دوشش در روز را نیز داشته باشد، به این ترتیب نظم در پرورش این بز اهمیت بالایی دارد.

این کارشناس تغذیه اداره امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه شیر بز معمولا کم است و در بیشتر مواقع در دسترس نیست و علت آن این است که نژادهای ایرانی بیشتر برای تولید گوشت پرورش داده می‌شوند ادامه داد: بز سانن صرفا برای تولید شیر پرورش داده می‌شود، و از آنجایی که شیر بز خواص بسیاری داشته ، می‌تواند جایگزینی برای شیر مادر باشد ارزش بالایی دارد.

پرورش بز سانن تهدید یا فرصت؟

وی تاکید کرد: بز سانن در یک دوره شیرواری به طور میانگین ۷۰۰ کیلوگرم شیر تولید می‌کند در حالی که این مقدار برای یک بز با نژاد ایرانی ۱۴۰ کیلوگرم است یعنی یک پنجم.
حاجیان با اشاره به اینکه شرایط نگهداری نژاد سانن با نژاد عشایری بسیار متفاوت است ادامه داد: این نژاد هیچ تهدیدی برای نژادهای داخلی ایجاد نمی‌کند و هر کدام جایگاه خود را دارد و هیچگاه جایگاه بز ایرانی که هم برای تولید شیر و هم برای تولید گوشت تهدید نمی‌شود.

نبود واحد تولید بز سانن در چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: طبق آمار موجود هنوز در چهارمحال و بختیاری مرکزی به بهره‌برداری نرسیده و تا وقتی که پروانه‌ای به بهره‌برداری نرسد نمی‌توانیم به‌عنوان یک واحد به آن نگاه کنیم و فقط چند درخواست پرونده تاسیس مرکز پرورش بز سانن وجود دارد.

این کارشناس تغذیه اداره امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افرادی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند باید مطالعات خود را برای تشخیص نژاد اصیل و شرایط نگهداری بالا ببرند.

وی مشکل اصلی فعالان این عرصه را نبود جایی مطمئن برای خرید عنوان و خاطرنشان کرد: این درحالی است که انتخاب بسیار سخت است و همین امر موجب شده که برخی از سودجویان از این موضوع سوءاستفاده کنند و در برخی از موارد نیز طرفین قرارداد نمی‌توانند موارد مطرح شده در قرارداد را برآورده کنند و همین امر نارضایتی به‌همراه دارد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...