تولید گوشت مرغ در استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تولید گوشت مرغ در استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت

اراک - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید گوشت مرغ سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش اکودام، «مجید آذر» روز دوشنبه افزود: ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت طیور سال گذشته در این استان تولید شد که میزان تولید این محصول در مدت مشابه سال قبل از آن، ۶۰ هزار و ۷۰۰ تن بوده‌ است.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد تولید گوشت مرغ تولیدی استان مرکزی داخل استان مصرف و بقیه این تولیدات به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ظرفیت تولید گوشت مرغ در مرغداری‌های گوشتی استان حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است که ۴۰ درصد بیشتر از تولید تحقق یافته در سال پیش از آن است.

آذر افزود: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی استان مرکزی برای تامین گوشت مرغ مورد نیاز شب عید، شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا و افت ۳۰ درصدی قیمت،ضرر و زیان قابل توجهی برای مرغداران را به همراه داشته‌ است.

وی، تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران و دامداران را از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: بخشی از مشکل تامین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان این استان با تخصیص ارز و اخذ سهمیه توزیع نهاده از انبارهای پشتیبانی امور دام در روزهای آینده برطرف می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با وجود نهاده‌های مورد نیاز مرغداران و دامداران در مبادی ورودی کشور، به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی محدودیت‌ها، تامین نهاده‌ها در ۲ ماه گذشته با مشکلاتی رو به رو شده‌ است.

آذر ادامه داد: با تخصیص ارز مورد نیاز واردات و ترخیص بخشی از نهاده‌های خریداری شده توسط دولت و بخش خصوصی، بخش عمده مشکل تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران برطرف می شود.

وی معدوم سازی مازاد تولید در واحدهای جوجه کشی و مرغ مادر را روال معمول در همه کشورها برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و حفظ تعادل در تولید محصولات عنوان کرد و گفت: معدوم سازی قبل از تبدیل تخم‌مرغ نطفه‌دار به جوجه انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: معدوم سازی جوجه یک روزه از نظر انسانی و شرعی نادرست بوده و اینگونه اقدامات مورد تایید هیچ فرد، نهاد و ارگانی نیست.
آذر، تولید جوجه یک روزه در فروردین ماه امسال در کشور را ۱۵ میلیون قطعه بیشتر از نیاز مرغداری‌ها عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از ورود به بازار که تداوم زیان مرغداران را درپی دارد ، معدوم سازی آنها باید قبل از تبدیل تخم مرغ نطفه دار به جوجه یک روزه انجام شود.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...