محصولی برای شیرین کامی آذربایجان غربی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

محصولی برای شیرین کامی آذربایجان غربی

ارومیه - آذربایجان غربی را می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست که قادر به تامین نیاز سایر استان‌های کشور نیز است، محصولی که در صورت اندکی توجه می‌تواند برای اقتصاد استان تعیین کننده باشد.

با نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید»، برنامه ریزی تمامی مردم و مسئولان به این سمت و سو سوق خواهد یافت و در میان بخش های مختلف، حوزه کشاورزی را می توان مستعدترین بخش در تحقق این هدف دانست.

خاک آذربایجان غربی مستعد پرورش گونه‌های گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی است که موجب رونق بخشی به حوزه کشاورزی و اقتصاد حاصل از آن برای استان شده به گونه ای که محصولات کشاورزی بسیاری در سبد صادراتی استان قرار گرفته و موجب رونق بخشی به اقتصاد استان شده است.

چغندرقند؛ محصول استراتژیک تولیدی آذربایجان غربی

در میان محصولات متنوع کشاورزی در استان، چغندرقند را می‌توان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان دانست به طوری که درصد بالایی از تولیدات چغندر قند کشور مربوط به این استان می شود و چغندرکاران این استان در حال حاضر نیاز دیگر استان ها را نیز تامین می کنند.

استان آذربایجان غربی را می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست که طبق گفته مسئولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به استان بوده و توسعه کشت این محصول در بسیاری از باغات و مناطق استان نیز در دستور کار قرار دارد.

برخورداری استان از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است.

وجود ۵ کارخانه تولید قند در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در گفتگو با بازار، این استان را از قطب‌های تولید چغندرقند کشور دانسته و می گوید: آذربایجان غربی با وجود پنج کارخانه تولید قند و زمین زیر کشت چغندر قند یکی از قطب های تولید این محصول در کشور است.با توجه به تولید چغندر قند در استان بیش از ۳۶ میلیون و ۶۶۵ هزار تن شکر در پنج کارخانه قند تولید و جهت مصرف به بازار عرضه شده است

غلامرضا بابایی ادامه می دهد: طی سال گذشته در استان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندر قند در مزارع استان توسط کشاورزان تولید و تحویل کارخانجات قند استان شده است.

وی با اشاره به میزان شکر تولید شده در آذربایجان غربی می‌گوید: با توجه به تولید چغندر قند در استان بیش از ۳۶ میلیون و ۶۶۵ هزار تن شکر در پنج کارخانه قند تولید و جهت مصرف به بازار عرضه شده است.

سطح زیرکشت چغندرقند ۱۳ هزار هکتار افزایش می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با تاکید بر افزایش تولید در بخش کشاورزی با اولویت توسعه کشت چغندرقند طی سال جهش تولید می گوید: امسال با اجرای این طرح، سطح زیر کشت چغندر قند با ۱۳هزار هکتار افزایش به ۳۹ هزار هکتار خواهد رسید.

رسول جلیلی ادامه می دهد: این طرح در خارج از حوزه دریاچه ارومیه و عمدتا در شمال استان اجرایی می شود.

انتقال محل کشت از حوزه دریاچه ارومیه به شمال استان

وی با اشاره به آب‌ بر بودن چغندرقند می گوید: با توجه به اینکه چغندرقند آب بر است، کشت این محصول را از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمال استان انتقال داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می افزاید: تاکنون چغندرکاران برای کشت چغندرقند در سطح ۲۷هزار و ۵۰۰ هکتار با کارخانجات استان قرارداد بسته اند که از این مقدار پنج هزار و ۱۰۰هکتار کشت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه برابر بیشتر است.

جلیلی تلاش برای بالا بردن عملکرد در سطح را از مهمترین راهکارهای افزایش تولید چغندر در حوزه دریاچه ارومیه با بهره‌گیری از نظر کارشناسان کشاورزی در سال جاری اعلام می‌کند.

وی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان در سال زراعی جاری نیز خبرداده و می گوید: با تصویب دولت امسال چغندر از چغندرکاران با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان خریداری خواهد شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان سال گذشته نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند در آذربایجان غربی

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی نیز از افزایش نرخ خرید تضمینی چغندرقند در استان و تاثیر آن بر روی بالا بردن روحیه کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول خبر داده و می گوید: قیمت خرید تضمینی چغندرقند در سال جدید اصلاح شده است.

علی عیدی ادامه می دهد: هر کیلو چغندرقند بهاره که پنج هزار و ۲۰۰ ریال مصوب شده بود، شش هزار و ۲۴ ریال با عیار ۱۶ درصد قیمت‌گذاری شده است.

وی می افزاید: به موجب این مصوبه، به ازای هر کیلوگرم چغندرقند تحویلی، مبلغ ۵۰۰ ریال به عنوان کمک کرایه حمل علاوه بر قیمت خرید تضمینی، یعنی در مجموع شش هزار و۵۲۴ ریال توسط کارخانه های قند به کشاورزان چغندرکار پرداخت  خواهد شد.

خرید تضمینی چغندرقند راهی برای افزایش انگیزه چغندرکاران

عیدی با اشاره ای به تاثیر خرید تضمینی چغندرقند می گوید: خرید تضمینی چغندرقند برای کشاورزان اهمیت فراوانی دارد تا با انگیزه بیشتر بتوانند به تولید این محصول راهبردی بپردازند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی می گوید: همچنین جایزه دو کیلوگرم قند یا شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله همچنان در قبال تحویل هر تن چغندرقند نیز به قوت خود باقی است.

کشت ۴۰ درصد از چغندرقند تولیدی کشور در آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه نزدیک ۴۰ درصد مجموع تولید چغندقند کشور در آذربایجان‌غربی کشت می‌شود، می گوید: چغندرقند یکی از این محصولات استراتژیک تولیدی استان است که آذربایجان غربی با تولید ۴۰ درصد چغندقند کشور، رتبه نخست تولید را در سطح کشور داراست. افزایش قیمت تضمینی چغندرقند می تواند سبب حمایت از کشاورزان و پایداری تولید شکر در کشور شود

عیدی، توسعه کشت این محصول در شمال استان را در دستور کار جهاد کشاورزی استان دانسته و می گوید: افزایش قیمت تضمینی چغندرقند نیز می تواند سبب حمایت از کشاورزان و پایداری تولید شکر در کشور شود.

حوزه کشاورزی مهم ترین بخش برای تحقق شعار سال

بخش کشاورزی را می توان مهم ترین بخش برای عملیاتی کردن شعار سال دانست که در این راستا، استان آذربایجان غربی نیز با خاک حاصل‌خیز و شرایط آب و هوایی، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه این بخش دارد. صنعتی که اگر بتواند توجه مسئولان را به سمت خود بکشاند، می تواند برای اقتصاد استان و کشور تعیین کننده بوده و در سبد صادراتی، جای ویژه ای برای خود باز کند.

در بین محصولات کشاورزی، چغندر قند را می توان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی در استان دانست که ۴۰ درصد محصول تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و به عنوان قطب تولیدی این محصول محسوب می شود که در سال پیش رو با افزایش سطح کشت، می تواند پررنگ تر از گذشته در اقتصاد استان تاثیرگذار باشد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...