اصلاح نژاد دام کُردی در قوچان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اصلاح نژاد دام کُردی در قوچان

دام

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به اینکه طرح اصلاح نژاد دام سبک برای نخستین بار به مرحله اجرا درآمده است، گفت: دام کُردی مخصوص قوچان بوده و در دیگر شهرستان‌ها نمی‌توان آن را پیدا کرد که اقداماتی درزمینه حفظ و ذخیره ژنتیکی این دام در حال انجام است.

مهران حیاتی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شناسایی قریب به ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۷ هزار رأس دام سنگین در این شهرستان، اظهار کرد: ۴۴ درصد ارزش کل تولیدات این شهرستان به محصولات دامی اختصاص دارد و طی یک سال اخیر حدود ۶ هزار و ۱۳۰ تن گوشت قرمز تولیدشده است.

وی بابیان اینکه کشتارگاه صنعتی قوچان علیرغم داشتن پروانه تأسیس و مسکوت بودن چندساله طی سال‌های قبل، امروز از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی برخوردار است، گفت: طی رایزنی‌های انجام‌شده با سرمایه‌گذار بخش خصوصی این پروژه در حال حاضر به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده است و احتمال می‌رود تا شهریورماه به بهره‌برداری برسد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان دام کردی را یکی از نژادهای دام دانست که تنها مخصوص این شهرستان بوده و در دیگر شهرستان‌های نیست و تصریح کرد: این نوع از نژاد یک برند برای قوچان به شمار می‌آید که برای حفظ و ذخیره ژنتیکی آن به همراه توانایی برای صادرات، برای اولین بار طرح اصلاح نژاد این دام با غربالگری ۵۰۰ رأس میش در ۳ روستا اجرایی شد.

حیاتی از هویت بخشی به ۶۰۰ هزار رأس دام سبک این شهرستان خبر داد و افزود: آمار، شاکله اصلی تمام اقدامات بوده و برای اینکه مشخص باشد هر دامدار بر اساس چه میزان دام باید نهاده، کود و… دریافت کند، این تعداد دام در قوچان شناسنامه‌دار شده است و پلاک گوش دریافت کردند که به‌جرئت می‌توان گفت هیچ شهرستانی تاکنون طرح هویت بخشی را ۱۰۰ درصد به انجام نرسانده است.

وی با یادآوری این موضوع که میدان دام این شهرستان سنتی بوده و دستگاه‌های بهداشتی به دلیل قرار گرفتن در محیط شهری ایراداتی به آن گرفتند، بیان کرد: بر اساس رایزنی‌های انجام‌شده با سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار است یک میدان دام در خارج از محیط شهری ایجاد شود که مجوز تأسیس اخذشده و تسهیلات نیز برای آن مصوب اما مشکلاتی در مسیر موجود است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بابیان اینکه مجموع تولیدات محصولات کشاورزی این شهرستان ۴.۳ درصد ارزش تولیدات خراسان رضوی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: در اجرای طرح کشاورزی قراردادی طی انعقاد قرارداد با کشاورزان ۳ هزار و ۷۶۰ هکتار با ۴۵۹ کشاورز انجام شد.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار برای اولین بار در این شهرستان و رتبه اول قوچان در سطح استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار و ۱۹۵ هکتار در نظر گرفته‌شده که ۱۲ هزار و ۹۰۸ هکتار گندم، ۳ هزار و ۵۸۰ هکتار جو، ۵ هکتار نخود، ۵۴.۵ هکتار عدس، ۱۷۴ هکتار گیاه علوفه‌ای، ۱۴ هکتار گیاهان دارویی و ۳۴.۵ هکتار کاملینا است و با ۷۳۶ کشاورز عقد قرارداد انجام‌شده است.

حیاتی یکی از اقدامات مهم در این شهرستان را تولید محصول سالم و ارگانیک دانست و اظهار کرد: علاوه بر تولید حبوبات در این زمینه، چهار سایت کشمش ارگانیک در ۴۲۶ هکتار راه‌اندازی شده است که قریب به هزار تن محصول سالم تولید و روانه بازار می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با تأکید بر اینکه این شهرستان رتبه اول خراسان رضوی و رتبه سوم کشوری در حوزه صندوق‌های خرد زنان روستایی را از آن خودکرده است، گفت: ۵۵ صندوق هم‌اکنون فعال بوده که توانسته درزمینه ایجاد اشتغال ویژه زنان روستایی و توسعه محصول سالم نقش‌آفرینی کند.

وی با یادآوری اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۲۴۰ مورد بازرسی صنفی و ۳ هزار و ۳۸۲ مورد بازرسی غیر صنفی صورت گرفته است، تصریح کرد: ۱۵۹ مورد تذکر شفاهی و ثبت ۲۳۷ تخلف به همراه تشکیل ۱۱۰ مورد پرونده با یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان جریمه حاصل این بازرسی‌های بوده است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...