مراتع میان‌بند استان‌های همجوار سمیرم میزبان عشایر شدند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مراتع میان‌بند استان‌های همجوار سمیرم میزبان عشایر شدند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: مراتع میان‌بند واقع در استان‌های جنوبی و قشلاقی میزبان عشایر و دام‌های آنان هستند.

علی پورعسگر روز شنبه با تشریح دومین اقدام موثر به منظور پیشگیری از کوچ عشایر بعد از توقیف ۱۳ کامیون حامل دام در  هفته گذشته اظهارداشت: اعضای این گروه عازم استان فارس و شهرستان‌های کامفیروز، سده و سپیدان این استان شدند تا جلوی کوچ زودهنگام را بگیرند.

به گفته وی نیروهای یگان حفاظت این اداره از پاسگاه مرزی “زمان کهریز” سمیرم از طریق  محور خسروشیرین استان فارس، به سمت این شهرستان‌های قشلاقی عزیمت کردند و نتایج خوبی گرفتند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم ادامه داد: ماموران این یگان در طول مسیر خود با تعدادی از خانوارهای عشایری که حدود هفت هزار راس دام داشتند گفت و گو داشتند و پس از آن با جنگلبانان شهرستان‌های آباده و کامفیروز استان فارس جلسه‌ای برگزار کردند.

پورعسگر با بیان اینکه ماموران یگان حفاظت سمیرم شرایط شهرستان را برای همکاران خود در استان همجوار شرح دادند، افزود: با توجه به آماده نبودن مراتع سمیرم برای پذیرش دام، شیوع ویروس کرونا و ادامه بارندگی‌های شدید بهار، هر شهرستان به سهم خود میزبان عشایر در مراتع  و میان بندها باشند تا زمان کوچ در مسیر به شکل سنتی طی شده و طولانی‌تر شود.

وی نتیجه مهم و اثربخش این نشست و تعامل‌ مشابه را حفظ و حراست از مراتع و طبیعت خدادادی هر ۲ استان عنوان کرد و از عشایر خواست هر ساله تقویم کوچ بهاره(۲۵ اردیبهشت) را رعایت کنند تا مشکلات کوچ و مسائل حاشیه‌ای آن همچون سرمازدگی یا وقوع سیلاب به حداقل ممکن برسد.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم در پاسخ به سوالی در رابطه با حفاظت از گونه‌های گیاهی و مرتعی در فصل بهار، تصریح کرد: مسیرهای دسترسی به کوه ها، مراتع غنی و بکر منطقه، با حکم قضایی مسدود می‌شوند.

به گفته پورعسگر، منطقه «ایلان دره» با تنوع گیاهی، دارویی و مرتعی بالا که در این موقع از سال آبراهه فصلی در آن جریان پیدا می‌کند مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایلان دره مسیر دسترسی به مناطقی از جمله خرقه، بیدقطار، بید ذکی و از همه مهمتر «چالقفا» بوده که هر کدام از این مراتع از نظر پوشش گیاهی و دارویی از جمله موسیر، کنگر، سیر، کارده، تره، آویشن، هوفاریقون، بیلهر و سایر گیاهان بسیار غنی و کم‌نظیر هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم یادآور شد: این طبیعت گاه‌ها هر سال با توجه به موقعیت جغرافیایی و دسترسی با خودرو توسط عده‌ای مورد تخریب و ریشه کنی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی سمیرم با توجه به کمبود نیروی انسانی برای جلوگیری از ورود افراد متخلف به این مناطق مجبور می‌شود هزینه سنگینی را تقبل کرده و با دستگاه‌های مکانیکی از جمله لودر اقدام به مسدود کردن ورودی‌های این مناطق می‌کند.

۱۹ فرودین ماه جاری نیز ۱۳ کامیون از مسیر مرز عشایری و پاسگاه حفاظتی منابع طبیعی مستقر روستای چهارراه بخش پادنای سمیرم، قصد ورود به ییلاق داشتند که متوقف شدند و با همکاری نیروی انتظامی به طرف مبدا حرکت خود در استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هدایت شدند.

در همین حال ۴۷ میلیمتر بارندگی همراه با رعد و برق و تگرگ، تنها در ۲۴ ساعت گذشته در سمیرم ثبت شده که در صورت ورود زودهنگام عشایر در این زمان مشکلات و خطرهای زیادی را برای آنها و دام‌هایشان به دنبال خواهد داشت.

عشایر سال گذشته ۱۸ اردیبهشت یعنی ۶ روز زودتر از تقویم کوچ وارد ییلاق سمیرم شدند و امسال نیز با وجود شیوع ویروس کرونا و اعلام همه هشدارها بسیار زودتر از سال گذشته به سمت سمیرم پرباران حرکت کرده‌اند.

در این مقطع زمانی پوشش گیاهی نورس و زمین خیس و نمناک است و بدین سبب ورود دام عشایر تخریب مراتع و پوشش گیاهی را در پی دارد.

افزون بر چهارهزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه‌های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر ساله به ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ۹۰ کیلومتری شمال غرب آباده فارس و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج در ضلع شمالی دامنه‌های دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...