کوچ سنتی عشایر و دامداران مازندران ممنوع شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کوچ سنتی عشایر و دامداران مازندران ممنوع شد

ساری - مدیر اداره امور عشایری مازندران با اعلام این که کوچ عشایر و دامداران استان از اول تا ۱۵ خرداد با تاخیر یک ماهه انجام می‌شود ، تاکید کرد که با توجه به شیوع بیماری کووید - ۱۹، امسال کوچ عشایر باید به صورت ماشینی و مکانیزه انجام شود.

به گزارش اکودام، دامداران و عشایر مازندران به  صورت سنتی با توجه به سرسبزی استان و وجود علوفه ، مسیر کوچ را به طور معمول پیاده به همراه دام‌هایشان طی می کنند . کوچ دامداران در بعضی مسیرها تا چند شبانه روز به درزا می کشد و آنها شب هنگام در نقاط مختلف نزدیکی روستاها اتراق می کنند.

سید صمدکاظمی روز دوشنبه افزود : برای انجام کوچ ماشینی و مکانیزه دامداران هم هزینه بر است، با هماهنگی سازمان امور عشایر ایران  و وزیر جهاد کشاورزی ، از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کمک ۵۰۰ هزار تومانی برای هر خانوار عشایر و دامدار شده است.

وی توضیح داد : از آن جایی که بیشتر کوچ عشایر و دامداران مازندران از قشلاق به ییلاقات ناگزیر با عبور از روستاها و شهرهای استان میسر است ، برای حفظ سلامتی ساکنان مناطق روستایی و شهری ، کوچ باید حتما با خودروهای مخصوص صورت بگیرد.

مدیر اداره امور عشایری مازندران تاکید کرد : طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان ، علاوه بر این که پاسگاه ها و پلیس راه مانع  کوچ زودهنگام خواهند شد ، کوچ سنتی به صورت پیاده نیز ممنوع است.

کاظمی با بیان این که شرایط آب و هوایی مناسب در قشلاق و وجود برف در ارتفاعات ییلاقی سبب شده است تا عشایر و دامدار رغبت زیادی برای کوچ زودهنگام نداشته باشد ،گفت : با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام ، هزار تن سبوس و ۲ هزار تن جو به نرخ دولتی نیز درخواست شده است تا مشکلی در تغذیه دام به وجود نیاید.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی  با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می کنند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...