عشایر از ورود بدون مجوز به مراتع خودداری کنند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عشایر از ورود بدون مجوز به مراتع خودداری کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ورود دام به مراتع بدون پروانه مرتع‌داری و یا بیشتر از تعداد تعیین شده در پروانه جرم محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

شهامت هدایت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر اساس بررسی‌هایی که توسط کارشناسان منابع طبیعی استان انجام شده ۱۰ خردادماه تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی اردبیل تعیین شده و انتظار می‌رود عشایر استان به تاریخ تعیین شده توجه داشته و برای جلوگیری از تخریب مراتع ییلاقی و بهره‌برداری اصولی از این مراتع از کوچ زودهنگام خودداری کنند.

وی بیان‌کرد: بر اساس قوانین و مقررات موجود در این حوزه پروانه مرتع‌داری عشایر استان باید برای امسال تمدید شده و همراه آنها باشد تا در هنگام استفاده از مراتع و در صورت لزوم پروانه مرتع‌داری و یا سند قرارداد اجرای طرح به ماموران حفاظتی ارائه دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه شماره تماس ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش‌های تخلفات در نظر گرفته شده، گفت: انتظار می‌رود تا در صورت ورود بدون مجوز دام به مراتع بهره‌برداران و شورای اسلامی روستاها موضوع را گزارش دهند تا برخوردهای لازم با متخلفان انجام شود.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصادی آن دارند.

این عشایر که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا نیمی از سال را در قشلاق‌های مغان و نیمی دیگر را در ییلاق‌های ارتفاعات و در دامنه‌های سبلان، بزقوش و باغرو سپری می‌کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است و جمعیت آن ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار است که به نگهداری ۱.۵ میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶.۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را بخود اختصاص داده‌اند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...