محرومیت نمایان از پشت چشم «باران»؛ عشایر چشم انتظار بیمه فراگیر دام - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

محرومیت نمایان از پشت چشم «باران»؛ عشایر چشم انتظار بیمه فراگیر دام

اراک - مشکل راه‌های روستایی استان مرکزی حل نمی‌شود بلکه در سایه کمبود اعتبار از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود و عشایر استان نیز با خسارت صاعقه و تگرگ چشم انتظار بیمه فراگیر دام و تسهیلات بلاعوض و بلند مدت هستند.

به گزارش اکودام، بارش رحمت الهی در بهار آن‌قدر جذاب و دلرُبا است که هرکسی را مدهوش می‌کند، اما گاهی این بارش لطیف بهاری شکل خشن تگرگ و سیل‌آسا به خود می‌گیرد و خساراتی را وارد می‌کند.

استان مرکزی یکی از متنوع‌ترین جمعیت‌های عشایری کشور است، چراکه از سراسر کشور در این استان زیست موقت دارند و بر اساس آخرین آمار جمعیت عشایر در این استان بیش از پنج هزار نفر در قالب یک هزار خانوار تخمین زده‌شده است که بیشتر در مناطق مختلف ساوه، زرندیه، دلیجان و خمین سکنی دارند و بارش‌های شدید باران و تگرگ خساراتی را به ابنیه و زیرساخت‌های عشایری وارد کرده است.

چشم‌انتظار بیمه دام هستیم

یکی از عشایر استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زندگی عشایر نشینی سراسر عشق، شور و هیجان است و عشایر خود را از پیکره اصلی کشور می‌دانند و از دیرباز دست بر زانوی خود گذاشته و تولیدکننده بوده‌اند، اما ناملایماتی ما را آزرده‌خاطر می‌کند که سیل و تگرگ و از بین رفتن دام‌هایمان یکی از این موارد است.

علی‌اصغر فراهانی در ادامه در خصوص میزان خسارتی که درنتیجه بارش‌های اخیر به او واردشده است، گفت: با بارش باران و باد شدید و تگرگ چندین رأس از گوسفندانم تلف شدند و اکنون ما مانده‌ایم و خسارتی که واردشده است و امیدواریم امسال نیز مثل سال گذشته بیمه شامل این دام‌ها شود.

این دامدار عشایر بیان داشت: سال قبل در جریان خساراتی که به عشایر وارد شد، حمایت‌های کمی را از سوی بیمه شاهد بودیم، به‌طور مثال برای یک دام باقیمت پنج میلیون تومان، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان از سوی بیمه تعلق گرفت، که این میزان هرچند خیلی کم اما برای دامدار مرهم موقتی بود.

تلف شدن ۱۰۰ رأس دام براثر صاعقه و تگرگ/۶۰ مورد آغل تخریب شد

کارشناس بهسازی امور تولید سازمان امور عشایری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص خسارت بارش‌های اخیر به عشایر استان مرکزی اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر بخشی از مسیرهای کوچ عشایر را تخریب و وقوع رعدوبرق ۳۰ رأس یکی از گله‌های استان را تلف و ۷۰ رأس را دچار آسیب کرده است.

اکبر اسکندری با اشاره به تلفات ۷۰ رأس دام عشایر طی بارش تگرگ در استان گفت: اسفند و فروردین‌ماه سال جاری با بارش‌هایی که انجام شد در قشلاق‌های استان ۶۰ مورد تخریب آغل داشتیم که ۲۰ آغل به‌صورت کامل و ۴۰ آغل نیز نیمه تخریب شدند.

وی در خصوص جبران خسارات واردشده به عشایر عنوان داشت: اعتبارات این خسارت‌ها هرساله در خرداد و تیرماه پس از جمع‌آوری کامل اطلاعات و میزان خسارت‌های واردشده اعلام می‌شود.

اسکندری در خصوص حمایت بیمه‌ای که سال گذشته از عشایر دامدار شده است، نیز گفت: یکی از موارد حمایتی که سال گذشته صورت گرفت و می‌توان به آن اشاره کرد، بیمه فراگیر دام عشایر بود که طی آن دولت به‌صورت یارانه‌ای برای هر دام یک بیمه پایه قرارداد و امسال امیدواریم این مورد تکرار شود.

عشایر خواستار تسهیلات بلاعوض و بلندمدت هستند

یکی دیگر از عشایر خسارت‌دیده از بارش‌های اخیر استان مرکزی به خبرنگار بازار گفت: ما عشایر خواستار تسهیلات بلاعوض و بلندمدت هستیم و از دولت و مسئولین می‌خواهیم که ما را فراموش نکنند چراکه عشایر همیشه بارهای سنگینی را از کارآفرینی و تولید بر دوش داشته‌اند و حق ما نیست که مورد بی‌مهری واقع شویم.

محمد ساوجی با اشاره به این‌که کم‌کم به این نتیجه رسیده که باید بارندگی عشایری خداحافظی و زندگی شهری را شروع کند، بیان داشت: بازار دام ما در حال حاضر و با شیوع کرونا به‌قدر کفایت کساد شده است و دیگر توان خسارت بلایای طبیعی را نداریم و اگر مسئولین ما را حمایت نکنند، مجبور می‌شویم برای کار به شهر بیاییم و از زندگی عشایری فاصله بگیریم.

صادرات دام بخش مهمی از مشکلات عشایر را رفع می‌کند

مدیر امور عشایر استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص بیمه عشایر اظهار داشت: سال ۹۸ برای نخستین بار جمعیت دامی استان زیرپوشش بیمه پایه دام عشایر قرار گرفت و بیش از ۸۰ درصد حق بیمه دام‌های عشایر از محل یارانه پرداخت و به ازای هر رأس دام فقط ۱۳ هزار ریال حق بیمه توسط بهره‌بردار پرداخت شد.

علی‌اکبر منصوری صادرات دام عشایر را یکی از مهم‌ترین موارد رفع مشکل دامداران این استان عنوان کرد و بیان داشت: اگر مسیر صادرات برای دام آزاد شود و سهمیه‌ای برای عشایر استان در نظر گرفته شود، تا بتوانند دام خود را صادر کنند، بخش مهمی از مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه عشایری برطرف می‌شود.

تخریب ۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی/ ‏تخصیص اعتبار راه‌های روستایی کم است

کارشناس نگهداری راه‌های روستایی استان مرکزی نیز از آسیب حدود ۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان مرکزی طی بارش‌های اخیر خبر داد و اظهار داشت: بیشترین خسارت در محورهای روستایی تفرش، قالهر، دیزک و شهابیه و گردنه خرازان و محور روستایی غرق‌آباد واکبر آباد و آب گل و دلیجان و راوند و بی‌بی زبیده خاتون و خمین کاظم‌آباد بوده است.

سید جلال میرایی با اشاره به این‌که تقریباً تمام راه‌های روستایی مرمت‌شده است، گفت: با توجه به این‌که استان مرکزی دارای سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر محور آسفالت روستایی است این راه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات و عدم مرمت اصولی در حال فرسودگی هستند و برای نگهداری و مرمت آن‌ها به‌طور سالانه حدود پنج درصد اعتبار نیاز است که معادل ۶۰ میلیارد تومان می‌شود، اما چون اعتبار محدود است و پیمانکاران نیز برای شرکت در مناقصه مرمت این راه‌ها با هزینه‌های کم رغبتی ندارند، مجبور هستیم، موقتاً با امکانات موجود راه‌ها را نگهداری کنیم.

وی در رابطه با میزان و چگونگی اعتبارات تخصیص‌یافته به راه‌های روستایی استان مرکزی بیان داشت: اعتبار سالیانه همه راه‌های استان مرکزی ۱۰۰ میلیارد تومان است و برای راه‌های روستایی ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اختصاص می‌یابد، اما چون تخصیص‌ها از اعتبارات کمتر است، دیون ایجاد می‌شود و مجبور می‌شویم از تخصیص‌های سال بعد دیون سال قبل را پرداخت کنیم و به این صورت است که با اعتبارات سالیانه کار به‌قدر کفایت انجام نمی‌شود، چون اعتبار یک عدد است و تخصیص‌ها صددرصدی صورت نمی‌گیرد و ما هرسال بدهکار سال قبل هستیم.

همانطور که مشهود است معضل همه بخش‌ها، نیازمند حمایت لازم و کارشناسی اصولی و دقیق است، در بحث خسارات بارش‌ها می‌بینیم که هر سال این خسارت‌ها وجود دارند اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است، که « آیا وقت آن نرسیده که به صورت اصولی و کاربردی تمهیدی برای این بخش اندیشیده شود؟ » .

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...