«گندم» و «تراکتور» و چند قول متضاد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

«گندم» و «تراکتور» و چند قول متضاد

اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم از هفته‌ای به هفته دیگر موکول می‌شود. بر اساس قانون، نرخ جدید باید حداکثر در مدت یک هفته از سوی رئیس شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی می‌شد.

نرخ هر کیلو گندم ۲۲ شهریور، از سوی اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد. بر اساس قانون، نرخ جدید باید حداکثر در مدت یک هفته از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی شود که تا امروز انجام نشده است؛ البته یکی از دلایل آن تأمین اعتبار لازم از سوی دولت عنوان شده است.

قول‌های متفاوت دولتمردان

زمان ابلاغ قیمت خرید تضمینی این محصول استراتژیک از سوی اعضای دولتی شورا متفاوت اعلام می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم آغاز سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارها در ۱۸ مهر در پاسخ به خبرنگاران گفت؛ اوایل هفته آینده قیمت جدید خرید تضمینی گندم ابلاغ می‌شود.

در ادامه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی که ۱۱ دی برگزار شد دوباره در جمع خبرنگاران گفت، تا پایان هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود. هنوز یک روز از این سخن نگذشته بود که ۱۲ دی، وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد، بر اساس قانون از سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم از سوی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اعلام می‌شود که اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان هفته آینده انجام خواهد شد.

حمایت از تولید داخل و کاهش واردات

سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از کاهش واردات برنج در ۸ ماهه نخست سال خبر داد و بیان کرد، تا پایان آبان ۷۲۶ هزار و ۵۹۰ تن انواع برنج به ارزش ۸۵۳ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۹۹ دلار وارد کشور شده است. ا ین آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴۶ درصد و ارزشی ۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

واردات در راستای حمایت از کشاورزان و تولید داخل به نصف رسیده و کمبودی در کشور وجود ندارد.

برگزاری دو نمایشگاه برای نهاده کشاورزی

در هفته جاری دو نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی برگزار شد که دوره دهم هر دو بود. نکته جالب توجه این است که تولیدکنندگان کود و سموم و واردکنندگان این محصولات دو نمایشگاه جداگانه برگزار می‌کنند.

مسؤولان دولتی وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن از جمله سازمان حفظ نباتات در افتتاحیه هر دو نمایشگاه بر کیفیت محصولات تولیدی و وارداتی تاکید کردند و عنوان شد؛ اولویت وزارت جهاد کشاورزی تولید در داخل است اما در تولید و واردات این دو محصول مهم باید سلامت محصولات، خاک و مصرف کنندگان نهایی، تضمین شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان کود نیز درخواست کرد، در اجرای نسخه کودی کشور کمک کنند زیرا این طرح یک تکلیف قانونی است. تولید باید بر اساس آزمایش محصولات و با نظر کارشناسان انجام شود که حداکثر کارآمدی را در مزرعه شاهد باشیم.

کاهش تولید دام سبک

بر اساس نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک، تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور در آذر امسال ۶٢ میلیون رأس برآورد شده که نسبت به آذر سال قبل حدود یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. تعداد دام سبک کشور در این ماه شامل ۴۶.۴ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١۵.۶ میلیون رأس «بز و بزغاله» بوده است.

تعداد دام سبک پروار شده در پاییز امسال ۵.۲ میلیون رأس بود که نسبت به پاییز گذشته ٩ درصد کاهش یافته است.

اختلاف آماری دو وزارتخانه

تراکتور یکی از ابزار کار کشت زراعی بوده که در امر کشت و برداشت محصولات استراتژیک مانند غلات از جمله گندم نقش بسزایی دارد. فرسودگی انواع خودروها اعم از انواع ماشین و ماشین آلات یکی از معضلات بیش از یک دهه اخیر کشور بوده که حتی سال ساخت برخی از کامیون‌های در حال تردد به سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. این موضوع در ماشین آلات بخش کشاورزی هم صادق بوده و برخی از این تجهیزات دهه ۶۰ خورشیدی وارد کشور شده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره آمار ماشین آلات فرسوده حوزه کشت می‌گوید، بیش از ۵۰ درصد تراکتورهای موجود کشور فرسوده هستند. همچنین سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ کمباین نیاز است که حداکثر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه تولید می‌شو د که کافی نیست.

اگر ساختار حاکمیت شرایطی فراهم می‌کرد تا کشاورزی که از تراکتور مدل رومانی ساخت ۶۰ استفاده می‌کند، آن را با تراکتوری جدیدتر جایگزین کند به طور قطع از مصرف سوخت این حجم تراکتور فرسوده آسیب نمی‌دید چراکه تراکتور فرسوده ساعتی میانگین ۳.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند که خسارت سنگینی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. این خسارت برای کشاورز جزئی است و به راحتی می‌تواند از کنار آن بگذرد. در چنین شرایطی باید با مشوق‌هایی کشاورز را ترغیب کرد تا تراکتور فرسوده را با همان حداقل اسب بخار با مدلی به‌روزتر جایگزین کند.

در حال حاضر ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که بالای ۱۳ سال ساخت هستند و هر سال هم به این عدد اضافه می‌شود. به گفته این مقام دولتی، طی برنامه‌ای ۵ ساله باید این ماشین‌های فرسوده حذف و جایگزین شوند تا عوارض و تبعات سنگینی که از این موضوع به اقتصاد و محیط زیست تحمیل می‌شود جبران شود.

عنوان می‌شود سالانه به ۶۰ هزار تراکتور نیاز است تا فقط فرسوده‌ها از چرخه مصرف خارج شوند.

این در حالی است که مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد ظرفیت داخل در تولید تراکتور نیاز کشور را پاسخ می‌دهد؛ اما اگر تقاضا مطابق با نیاز سفارش‌گذاری شود، امکان پاسخگویی وجود دارد.

در حال حاضر مشکل، در حوزه اختلاف میزان تقاضا و نیاز کشور است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...

کشاورزیقیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، ...