میزان تولید و خرید تضمینی گندم، فاصله ۴ میلیون تنی دارند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

میزان تولید و خرید تضمینی گندم، فاصله ۴ میلیون تنی دارند

هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: در یک سال گذشته تولید گندم حدود ۱۴ میلیون تن بوده که ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن آن را دولت خرید تضمینی کرده است که به این ترتیب میان تولید و خرید تضمینی گندم فاصله حدود ۴ میلیون تنی وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، عطاء الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران افزود: این تفاوت سطح تولید و خرید تضمینی چند علت عمده دارد اول اینکه برخی کارخانجات تولید آرد بدون ثبت در سامانه دولتی اقدام به خرید گندم از کشاورزان می‌کنند و به این ترتیب آمار آن به صورت رسمی ثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: علت دیگر به قیمت خرید تضمینی گندم باز می‌گردد که برای کشاورزان جذاب نیست و آنان در برخی مواقع ترجیح می‌دهند که گندم را به جای فروش به دولت به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار دهند، زیرا باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در یکسال گذشته قیمت گندم برای تولیدکنندگان نسبت به نرخ خوراک دام و طیور ارزان‌تر شده است.

هاشمی تاکید کرد: همچنین از قاچاق گندم به صورت آرد به کشورهای همسایه هم نمی‌توان گذشت که باتوجه به بالابودن قیمت گندم و آرد در کشورهای همسایه این روزها برای سودجویان بسیار مقرون به صرفه شده است.

وی نیاز گندم در بخش صنعت، بین دو و نیم تا سه میلیون تُن است و در حال حاضر کارخانجات آرد که نیاز ماهانه شان حدود ۳ هزار تن است ۳۰۰ تن از این محصول خریداری می‌کنند و تولیدشان هم متوقف نشده که همین موضوع نشان دهنده آن است که این گندم به کارخانجات خارج از سامانه‌ها رسیده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه درحال حاضر به هیچ عنوان در کشور نیاز به واردات گندم نداریم، اظهارداشت: نیاز امروز کشور اصلاح قیمت و نحوه خرید گندم است تا قیمت‌ها برای فروشندگان گندم ترغیب کننده باشد و از سوی دیگر جلوی فروش خارج از سامانه گندم گرفته شود.

هاشمی تاکید کرد: سال گذشته مقداری گندم وارد کشور شد و ما ادعا کردیم که ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از مبلغی که صرف واردات گندم شده است می‌توانیم همان میزان آرد وارد شده را از داخل تامین کنیم، ولی شیرینی واردات باعث شد تا این اقدام صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه حاشیه سود واردات گندم باعث شده است برخی موضوع کمبود گندم را در کشور مطرح کنند، افزود: امروز نیاز کشور اصلاح قیمت گندم و توجه به تولید داخل این محصول است تا کشاورزان راغب شوند که به کشت این محصول ادامه دهند و تولید داخلی آن به خطر نیفتد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...