۳۵ هزار اصله نهال پسته در تسوج تولید شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۳۵ هزار اصله نهال پسته در تسوج تولید شد

تبریز- رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و آبخوانداری تسوج با اشاره به توسعه کشت محصول پسته در آذربایجان شرقی، گفت: با هدف اصلاح و تغییر الگوی کشت و به دلیل بحران کم آبی در استان، سال گذشته حدود ۳۵ هزار اصله نهال پسته در این شهر تولید شد.

علی رفیعی روز پنجشنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: هدف اصلی این مرکز توسعه کشت نهال پسته در حاشیه دریاچه ارومیه و حوزه های بالادست آن، برای تغییر الگوی کشت بدلیل بحران کم آبی است.

وی یادآوری کرد: با ارایه دانش فنی، مشاوره‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی، استفاده از آموزش‌ها و تجارب اساتید و کارشناسان مجرب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و احداث خزانه تولید نهال پسته برای  باغداران، تلاش می کنیم تا در راستای افزایش تولید و صادرات محصول پسته گام‌های موثری برداشته شود.

رفیعی اظهار کرد: با توجه به موضوع عدم تعادل آب های زیرزمینی، حادث شدن کم آبی در کشور، شرایط اقلیمی و رسیدن عمق چاه‌های و نیمه عمیق در حاشیه دریاچه ارومیه و منطقه شبستر و تسوج به شوری، به طور قطع استفاده بهینه از منابع آبی و اصلاح الگوی کشت که پسته کاری یکی از آن موارد به شمار می‌رود، تنها راهکار منطقی و مطلوب به نظر می‌رسد.

کانون کاشت پسته در سال های اخیر از مرکز به شمال غرب کشور تغییر یافته که از جمله دلایل آن وجود اراضی وسیع شور در پیرامون دریاچه ارومیه است.

در زمان حاضر افزون بر ۸۰۰ هکتار باغات پسته در آذربایجان شرقی وجود دارد و شهرستان های مرند و اسکو از کانون های اصلی کشت این محصول در استان محسوب می شوند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...