نهاده‌های کشاورزی با وقفه در اختیار بهره‌برداران آذربایجان‌شرقی قرار می‌گیرد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نهاده‌های کشاورزی با وقفه در اختیار بهره‌برداران آذربایجان‌شرقی قرار می‌گیرد

تبریز - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: نهاده‌های کشاورزی در استان وجود دارد، اما به علت عدم تخصیص ارز با وقفه در اختیار بهره‌برداران کشاورزی قرار می‌گیرد.

حبیب شریفیان، روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران با بیان اینکه واردات نهاده‌های دام و طیور توسط بخش خصوصی انجام می شود، افزود: وزارت جهادکشاورزی و سازمان هاب تابع آن در این زمینه نقشی ندارند و واردکنندگان خصوصی موظف هستند تا نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

وی اظهار داشت: در خصوص واردات نهاده‌های دامی به کشور مشکلی وجود ندارد، اما تخصیص ارز و برخی نوبت بندی و وقفه‌ها در توزیع، تولیدکنندگان واحدهای دام و طیور را دچار مشکل کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: پس از عید امسال از مقدار تخصیص نهاده‌ها به استان‌ها کاسته شده بود، اما هفته گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) و بازدید از محل تخلیه خوراک دام وارداتی، واردات یک میلیون تن نهاده آزاد شد که به تدریج در اختیار مصرف کنندگان استانی قرار می گیرد.

شریفیان، با بیان این‌که تمامی واحدهای تولیدی در حوزه طیور، صنعتی هستند، ادامه داد: واحدهای نیمه صنعتی و روستایی دامی وابستگی کمی به نهاده‌های مصرفی وارداتی دارند و در این زمینه زیاد با مشکل مواجه نمی شوند، اما واحدهای صنعتی دامی در تامین نهاده‌ها در مضیقه قرار می‌گیرند.

وی یادآوری کرد: در طول ماه گذشته، ۱۱۵ هزار تن ذرت، ۱۷ هزار تن جو و ۸ هزار تن سویا در سطح استان توزیع شده است و سالانه حدود ۹۴ هزار تن تخم مرغ، ۸۶ هزار تن گوشت مرغ، ۵۷۰ هزار تن شیر و ۵۴ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه معمولا تعداد جوجه ریزی‌های ماهانه متفاوت است، گفت: تعداد واحدهای تولیدی مشغول نیز متفاوت بوده و حدود  ۵۰۰ واحد مرغداری گوشتی، ۵۰ واحد مرغ مادر و ۲۵۰ واحد مرغ تخم گذار در مجموع بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ تعداد واحد تولیدی فعال در این زمینه در استان وجود دارد.

شریفیان، افزود: این واحدها به طور نوبتی کار می‌کنند و در هر بار حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد تولیدی استان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت در حوزه نهاده‌های دامی، اظهار داشت: قیمت مصوب هر کیلوگرم نهاده دامی یک هزار و ۳۵۰ تومان بود که از روز ۲۵ فروردین به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...