پرورش ۱۷۰۰ نفر شتر در آذربایجان شرقی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

پرورش ۱۷۰۰ نفر شتر در آذربایجان شرقی

تبریز- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از پرورش ۱۷۰۰ نفر شتر در استان خبر داد.

حبیب شریفیان روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی استان بستر پرورش شتر را فراهم کرده است، گفت: با تداوم خشکسالی در استان، به مرور سیمای زراعی منطقه به ویژه در نواحی دریاچه ارومیه به سمت رویش گیاهان خودرو و پوشش گیاهی فقیر می‌رود که شتر می‌تواند به راحتی در این مناطق زندگی کند.

وی با بیان این‌که با تغییر سیمای زراعی استان، حیوانات چراکننده منطقه نیز باید تغییر یابند، گفت: پوشش گیاهی متفاوتی که بر اثر خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه و یا سایر نواحی ایجاد می‌شود، مناسب تغذیه شترها است.

وی ادامه داد: شترها از علوفه‌ رویش یافته در مراتع که به عنوان علف هرز مهاجم و نامطلوب برای حیوانات محسوب می‌شود، به صورت هرس تغذیه می‌کنند و ریشه گیاهان از خاک جدا نمی‌شود.

شریفیان درخصوص وضعیت پرورش شتر تک کوهانه در استان، گفت: پرورش شتر بیشتر در شهرستان‌های تبریز، اسکو، کلیبر، میانه و هریس رایج است و حمایت‌های لازم از طریق صدور پروانه و تخصیص نهاده و تسهیلات به این واحدها انجام می‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: پرورش شتر در استان به صورت صنعتی نبوده و شترها به شکل روستایی و آزاد در مراتع چرا می‌کنند.

وی در خصوص پرورش شترهای دوکوهانه نیز اظهار کرد: شترهای دوکوهانه به خصوص نوع نر آن از نظر جثه و وزن بر شتر تک کوهانه برتری دارند و مختص مناطق سردسیری است و در سال‌های گذشته نیز دو شتر دوکوهانه نر از منطقه مغان اردبیل به شترداران استان، تحویل داده شد که متاسفانه بهره برداران نتوانستند از آنها مراقبت و نگهداری کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: اکنون شترهای دوکوهانه به صورت محدود در شهرستان میانه، مرند و مناطق عشایرنشین نگه داری می‌شود، اما مسئله مهم استقبال مردم از پرورش این نوع شتر است و زمینه برای پرورش آن مهیا می باشد.

وی اظهار کرد: می‌توان با دو رگ گیری شترهای دوکوهانه و تک کوهانه، شترهایی سطح بالا از لحاظ وزنی و راندمان عملکرد پرورش داد.

وی در خصوص کارایی شترها، با اشاره به اینکه از گوشت و شیر این حیوانات استفاده می شود، افزود: مصرف گوشت شتر در استان زیاد مرسوم نیست، اما در مناطق مرکزی ایران بازار خوبی دارد؛ هم‌چنین می‌توان از شترها در راستای اصلاح مراتع نیز سود برد.

شریفیان افزود: با توجه به جامعه آماری موجود در استان لزوم ایجاد تشکل پرورش دهندگان شتر در قالب تعاونی برای پیگیری مباحث مربوطه ضروری به نظر می رسد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...