صادرات بیش از سه میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی در سال گذشته - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

صادرات بیش از سه میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی در سال گذشته

تبریز- ‌ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی صادرات، گفت: مقدار صادرات از این استان در سال ١٣٩٨ به سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلار رسید.

داود بهبودی روز شنبه اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت پنج درصد از سهم جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده و کلانشهر تبریز هم برای استان های مجاور و در بیرون از کشور نقشی فرامنطقه ای دارد.

وی افزود: از منظر اقتصادی، ۲۰ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی، ۳۵ درصد در بخش صنعت و ۴۵ درصد نیز در بخش خدمات هستند.

بهبودی با بیان اینکه ۸۵ درصد شاغلان آذربایجان شرقی در بخش خصوصی و تنها ۱۵ درصد شاغلان در بخش عمومی فعالیت می کنند، اظهار کرد:  ‌این استان درونزا بوده و به توانمندی های فعالان اقتصادی و اجتماعی خود متکی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: شعار سال گذشته کشور رونق تولید بود و یکی از شاخص ترین نمودهای تحقق این شعار در آذربایجان شرقی افزایش ۵۰ درصدی میزان صادرات استان و رسیدن به رقم سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلاری در برابر متوسط رشد ۱۸ تا ۲۰ درصدی صادرات کشور است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته تحرکات خوبی در عرصه سرمایه گذاری بخش صنعت استان و درخواست صدور مجوز بهره برداری صورت گرفت، به طوری که ۲۰۰ واحد صنعتی استان جهت دریافت مجوز طرح توسعه اقدام کردند.

وی  بیان کرد: در عرصه معدن نیز که یکی از محورهای توسعه استان در سال های آینده خواهد بود، قدم های ارزشمندی برداشته شد و به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه مس و نفلین سینیت چهره صنعتی استان را متحول خواهد کرد و سهم استان را در اقتصاد کشور افزایش خواهد داد.

بهبودی به فعالیت های کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار هکتار از اراضی استان به آبیاری تحت فشار مجهز شدند که موجب افزایش محصولات، بازدهی کشاورزی و درآمد کشاورزان می شود.

وی یادآوری کرد: البته سال ۹۸ سالی پرحادثه بود و شاهد بحران های طبیعی زیادی مثل سیل، زلزله و آتش سوزی جنگل بودیم؛ مسایل  اجتماعی و اقتصادی مهمی هم پیش آمد و پایان سال نیز موج کرونا گریبانگیر کشور و البته کل دنیا شد و همه مسائل را تحت تاثیر قرار داد که اکنون تلاش می کنیم تبعات منفی اقتصادی را تقلیل دهیم.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...