جهش تولید با رایحه گل محمدی/ ظرفیتی نوین در کشاورزی چهارمحال و بختیاری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

جهش تولید با رایحه گل محمدی/ ظرفیتی نوین در کشاورزی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - گل محمدی به عنوان یکی از جدیدترین محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری ظرفیتی نوین برای تحقق شعار جهش تولید به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اکودام، گل محمدی یکی از مهمترین محصولات بخش کشاورزی به شمار می‌رود که تولید این محصول در بسیاری از نقاط کشور از جمله کاشان موجب ایجاد اشتغال قابل توجهی شده است.

محصولات جانبی بسیار ارزشمندی از گل محمدی تولید می شود که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. اسانس گل محمدی هم اکنون یکی از گران قیمت ترین محصولات فرآوری شده بخش کشاورزی به شمار می رود که مشتریان بسیاری از کشورهای اروپایی دارد.

گل محمدی هم اکنون چند سالی است که کشت آن در برخی اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری توسعه یافته است و بازده بسیار خوبی داشته است.

بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که کشت این محصول در استان چهارمحال و بختیاری یک امتیاز ارزشمند نسبت به دیگر مناطق کشور دارد که موجب درآمد بیشتر برای کشاورزی می شود. این امتیاز بسیار مهم گل آوری بوته گل محمدی در این استان به علت سردی هوا در خرداد ماه است، در حالی  که بوته های گل محمدی در دیگر نقاط کشور در اردیبهشت ماه گل می کنند و جمع آوری آن نیز در پایان این ماه تمام می شود.

برداشت گل محمدی در خرداد ماه موجب شده است که کارخانه های اسانس گیری همچنان گل برای اسانس گیری داشته باشند و مشکلی در غیر فعال شدن آنها ایجاد نشود.

از طرفی شرایط آب و هوایی خاص چهارمحال و بختیاری سبب شده است که کیفیت گل محمدی تولید شده  نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر باشد.

یکی از کشاورزان فعال در تولید گل محمدی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: از سال ۹۶ بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کشت گل محمدی اختصاص دادم و درآمد بسیار خوبی از تولید گل محمد تاکنون کسب کرده ام.

موسوی بیان کرد: هم اکنون کارخانه های اسانس گیری گل محمدی را پیش خرید می کنند. گل محمدی تولیدی را به یزد و شهرستان کاشان برای اسانس گیری ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: کیفیت گل های محمدی تولیدی در چهارمحال و بختیاری به گفته فعالان بخش فرآوری و اسانس گیری بسیار بالاتر از دیگر مناطق کشور است.

وی گفت: این گیاه نیاز آبی کمی دارد و نسبت به خشکسالی بسیار مقاوم است و می تواند درآمد خوبی برای کشاورز ایجاد کند.

۶۵۰ هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به پرورش گل محمدی اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بیش از ۶۵۰ هکتار اراضی استان چهارمحال و بختیاری به پرورش گل محمدی اختصاص دارد.

حمید رضا دانش بیان کرد: هم اکنون ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی بارور است. اراضی زیر کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال در حال افزایش است و هم اکنون کشت این محصول کشاورزی مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: اراضی زیر کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال در حال افزایش است و هم اکنون کشت این محصول کشاورزی مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: هم اکنون مزرعه های بسیار بزرگ گل محمدی در منطقه های سفید دشت شهرستان بروجن، فرخ شهر، چلیچه شهرستان فارسان و… راه اندازی شده است که با توسعه این مزارع میزان تولید این محصول در سطح استان افزایش می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در خرداد ماه در این استان، بیان کرد: پیش بینی می‌شود که در سال جاری  بیش از ۷۵۰ تن گل محمدی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت شود.

پرداخت مبالغ قابل توجه از سوی کشورهای اروپایی برای اسانس گل محمدی

کارشناس ارشد بخش کشاورزی اظهار کرد: نیاز آبی کم گل محمدی از مهمترین ویژگی‌های این گیاه به شمار می‌رود که با توجه به کاهش منابع آب کشاورزی و کاهش بارش‌ها در این استان می‌تواند جایگزین کشت بسیاری از محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا در این استان شود. شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری متناسب با رویش گل محمدی است و باید از این ظرفیت برای توسعه کشت گل محمدی استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این استان افزایش داد

رشید شاهرخ بیان کرد: شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری متناسب با رویش گل محمدی است و باید از این ظرفیت برای توسعه کشت گل محمدی استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این استان افزایش داد.

وی ادامه داد:چهارمحال و بختیاری به واسطه شرایط توپوگرافی خاص پستی و بلندی های بسیاری دارد که می تواند گل محمدی را در اراضی شیب دار کشت کرد که این امر جدا از ایجاد اشتغال و درآمد برای کشاورز از فرسایش خاک نیز جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد:  هم اکنون اسانس گل محمدی ارزش بالایی دارد و کشورهای اروپایی برای تهیه یک لیتر اسانس درجه یک مبالغ قابل توجهی پرداخت می کنند.

این محقق و پژوهشگر بخش کشاورزی بیان کرد: راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های فرآوری گل محمدی در این استان زمینه ساز افزایش اشتغال این بخش است.

لزوم راه اندازی کارخانه های اسانس گیری گل محمدی در چهارمحال و بختیاری

شاهرخ گفت: ورود سرمایه گذاران برای راه اندازی کارخانه های اسانس گیری گل محمدی در ای استان می تواند این استان را در مسیر توسعه بیشتر قرار دهد و نرخ بیکاری را در این استان کاهش دهد.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی بیان کرد: حمایت مسئولان  و برداشتن موانع سد راه سرمایه گذاران در چهارمحال و بختیاری برای توسعه واحد های فرآوری بخش کشاورزی ضروری است.

وی در ادامه بیان کرد:  توسعه واحدهای کشت و صنعت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری  یکی از مهمترین ظرفیت ها برای سرمایه گذاری به شمار می رود که معرفی این ظرفیت از طریق نمایشگاه ها و برگزاری سمینارها در سایر استان ها ضروری است.

کشت گل محمدی یکی از جدیدترین محصولات زراعی کشت شده در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که حرکت کشاورزان در این مسیر می تواند راه جدیدی را برای توسعه این بخش فراهم کند. استان چهارمحال و بختیاری شرایط آب و هوایی مناسب برای توسعه این گیاه پر بازده را دارد و  کشت این محصول باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

حرکت در مسیر توسعه اراضی زیر کشت گل محمدی و همچنین توسعه صنعت فرآوری آن در استان چهارمحال و بختیاری زمینه ساز رونق تولید و تحقق شعار سال است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...