فاز نخست الگوی کشت در سال زراعی جدید در کشور اجرا می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فاز نخست الگوی کشت در سال زراعی جدید در کشور اجرا می‌شود

 مدیرکل دفتر وزارتی وزارت جهادکشاورزی گفت: فاز نخست الگوی کشت در سال زراعی جدید در کشور اجرا می‌شود که با اجرای این طرح ،بخش مهمی از مشکلات کشاورزان و تولیدگان از جمله کشت بدون برنامه و مازاد بر نیاز رفع می‌شود.

سعید سعادت بروجنی روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: این طرح از ابتدای سال زراعی( مهر تا خرداد ماه سال‌ آینده )  با مشارکت اتحادیه‌ها، دستگاه‌های متولی بخش کشاورزی، کشاورزان و تولیدکنندگان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰درصد مسئولیت تامین امنیت غذایی و ایمنی و کیفیت مواد غذایی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: بخش کشاورزی ۴.۳ میلیون نفر بهره‌بردار دارد و طبق آمار رسمی کشور ۵.۸میلیارد دلار صادرات کشور از  این حوزه است.

به گفته وی، ۳۲.۵درصد سهم ارزش افزوده کسب و کار در این حوزه است که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

سعادت بروجنی، به توسعه بخش کشاورزی به عنوان زیر ساخت و بخش مهمی در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۲۵میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شد، که ارزش بالای در تامین امنیت غذایی داشته است.

وی اظهار داشت: ۸۰درصد نیاز انرژی مواد غذایی کشور در این حوزه تامین می شود.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت جهادکشاورزی، بر افزایش بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: بهره‌وری آب در کشور از ۹۲۰گرم برای هر مترمکعب به یکهزار و ۴۵۰گرم رسیده است.

وی اظهار داشت: بهره(راندمان) آبیاری کشور در هفت سال گذشته از ۳۹درصد به ۴۵درصد رسید، که با توجه به محدودیت آب در کشور باید افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.

سعادت بروجنی به استفاده بهینه از نهاده‌ها به ویژه سم و آفت‌کش‌ به عنوان برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: امروز با افزایش چند برابری کود مواجه بودیم که این مساله به علت تغییر نرخ ارز ترجیهی به نیمایی است.

وی به تولید محصولات گواهی شده به عنوان یکی از اولویت‌های جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: در این طرح محصولات کشاورزی کد شناسای محصول دریافت می‌کنند که با دریافت این کد شناسایی صادرات محصول به راحتی انجام می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، به اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار به عنوان اولویت دیگر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این طرح امسال ۶۰ هزار هکتار توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در سطح کشور خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: ایجاد سیستم جامع اطلاعات کشاورزی از دیگر برنامه‌های سالجاری است که بر اساس این سیستم جامع، برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیت و پتانسیل موجود کشور باشد.

به گزارش ایرنا، در این آیین از زحمات پنج ساله ذبیح‌الله غریب رییس سابق سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری قدردانی و عطاءالله ابراهیمی به ‌عنوان رییس جدید این سازمان معرفی شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...