تجهیز ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجهیز ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۲۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی این استان پارسال به سامانه آبیاری نوین مجهز شد.

«فرزاد کوهدانی» روز پنجشنبه افزود: این اراضی در قالب ۵۶ طرح به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده‌ و عملیات اجرایی ۲ هزار و ۸۱۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در قالب ۱۱۸ طرح  نیز در دست انجام است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها  سالانه از هدررفت ۲۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی جلوگیری می‌شود.

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: ۱۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین بوده و تاکنون ۶۸ هزار و ۱۰۵ هکتار این اراضی به انواع سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌است.

وی ادامه داد: سه هزار و ۶۰۶ رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که در راستای افزایش آبدهیآن‌ها پارسال عملیات احیا، مرمت و بازسازی در ۲۱۰ رشته قنات‌ به طول ۱۹۰ کیلومتر انجام شده  و حدود ۲۰ درصد افزایش آبدهی را در پی داشته است.

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: عملیات تجهیز و نوسازی اراضی زیردست سدهای استان مرکزی نیز پارسال در قالب ۲ طرح در ۱۴۰ هکتار انجام شد.

کوهدانی از اجرای پوشش ۶ کیلومتری در نهرهای اراضی کشاورزی شهرستان‌های ساوه، خنداب، شازند و تفرش در این مدت خبرداد و افزود: اجرای این طرح‌ها با هدف جلوگیری از هدررفت آب کشاورزی در استان اجرایی شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی  لوله گذاری انتقال آب کشاورزی، کانال و ایزولاسیون نهرهای سنتی نیز به طول هشت کیلومتر در راستای جلوگیری از هدررفت آب  درسال گذشته  انجام شد.

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: پنج هزار و ۱۰۰ متر لوله‌گذاری انتقال آب کشاورزی  در شهرستان‌های اراک، خمین و شازند از سوی تعاونی‌های تولید سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در حال انجام است.

استان مرکزیبا ۹۰ هزار بهره‌بردار  در زمره ۱۰ استان برتر کشور در فعالیت‌های کشاورزی است.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...