مبارزه با سن غلات در همدان آغاز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مبارزه با سن غلات در همدان آغاز شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: مبارزه با سن غلات در این استان در مرحله سن مادر از شهرستان نهاوند آغاز شد.

شهرام پیشه ور روز دوشنبه افزود: در اراضی گندم آبی استان به ترتیب هزار و ۴۱۰ هکتار و در اراضی دیم هزار و ۴۱۸ هکتار عملیات سمپاشی مبارزه با سن غلات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشت جو نیز افزون بر ۴۹۳ هکتار اراضی آبی و ۹۵۴ هکتار اراضی دیم است که در مجموع در هزار و ۴۴۷ هکتار سمپاشی انجام شده است.

پیشه ور ادامه داد: در حال حاضر با توجه به بارش های خوب اخیر در استان و نامناسب بودن اراضی کشاورزی برای تردد ماشین آلات کشاورزی و ادوات سمپاشی از یک سو و تکمیل نشده ریزش های سن مادر در مناطق مختلف استان از سوی دیگر، مبارزه به صورت مقطعی در حال انجام است.

وی از کشاورزان خواست که با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی در شهرستان ها جهت مبارزه بهتر و کامل تر با سن غلات از مشاوره کارشناسان استفاده لازم را برده و قبل از انجام عملیات سمپاشی نکات مهم را رعایت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی همدان تاکید کرد: کشاورزان سموم مورد نیاز خود را فقط از فروشگاه های مجاز تهیه و قبل از انجام عملیات سمپاشی، دستگاه های سمپاش خود را کالیبره و تنظیم کنند.

پیشه‌ور ادامه داد: کشاورزان در زمان بارندگی و وزش باد از انجام عملیات سمپاشی خودداری و به هنگام انجام عملیات سمپاشی نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.

وی یادآور شد:‌ در صورت اجرا نشدن فرایند مبارزه به موقع و کامل با این آفات محصول تولیدی کشاورزان با افت عملکرد از نظر کیفی و کمی مواجه خواهد شد و درآمد روستاییان به شدت کاهش خواهد یافت.

گفتنی است، استان همدان با مساحت یک‌ میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار، دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است و در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول تولید می کند.

مجموع کل تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی و دامی استان همدان چهار میلیون و ۷۵۹ هزار تن است که در بخش باغی ۷۳۶ هزار تن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...