ذخیره ۱۶۰میلیارد مترمکعب آب با اجرای طرح های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ذخیره ۱۶۰میلیارد مترمکعب آب با اجرای طرح های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سازه آبخیزداری از سال ۱۳۷۰ تاکنون در استان اجرا شده که باعث ذخیره ۱۶۰ میلیارد متر مکعب آب شده است.

به گزارش اکودام غلام‌حسین حکمتیان روز چهارشنبه اظهار داشت: افزایش سطح آب های زیرزمینی یکی از آثار خوب اجرای این طرح هاست که در برخی مناطق سبب بالا آمدن سطح آب تا هشت متر شده است.

وی بیان کرد: در حالی که بهره برداران تا پیش از اجرای طرح آبخیزداری در یکی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد برای رسیدن به آب باید ۲۵ متر چاه حفر می کردند پس از اجرای این طرح در عمق ۱۶ متری به آب رسیده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: پیشگیری از فرسایش خاک و کاهش  خسارت های سیلاب از مزایای  دیگر طرح های آبخیزداری بوده است.

حکمتیان عنوان کرد: تامین آب پایدار برای کشاورزی از برکات اجرای طرح های آبخیزداری در استان بوده به طوری که برای  ۴۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان باشت از محل طرح های آبخیزداری آب تامین شده است.

وی همچنین از اجرای مطالعات تفضیلی در مساحت ۶۳۰هزار هکتار از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود:میزان اثرگذاری اجرای طرح های آبخیزداری در هر یک از نقاط استان در این طرح ها تعیین شده است.

وی ابراز داشت: امسال ۴۰ طرح آبخیزداری در ۲۱ حوزه آبریز استان اجرا شده است.

حکمتیان حجم سازه های آبخیزداری اجرا شده سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد را ۱۲۰ هزار متر مکعب ذکر کرد و افزود: این سازه ها در قالب عملیات سنگ ملاتی و خاکی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: امسال ۵۲ هزار متر مکعب عملیات سنگ ملاتی و ۷۰هزار متر مکعب عملیات خاکی در استان اجرا شده است.

وی میزان اعتبار پیش بینی شده برای طرح های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری را ۳۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

به گزارش اکودام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

میانگین بلند مدت سالیانه بارندگی در یاسوج،۷۹۱.۷،سی سخت ۶۷۵.۱،دوگنبدان ۴۲۰.۵،دهدشت ۴۸۵.۱،لیکک ۳۸۶.۹ و امامزاده جعفر ۴۰۹ میلیمتر است.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت این استان را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...