آبزی پروری کهگیلویه و بویراحمد در مسیر جهش تولید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

آبزی پروری کهگیلویه و بویراحمد در مسیر جهش تولید

افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تعداد پرشماری فرصت شغلی از دستاوردهای ارزشمند بخش آبزی پروری استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید است که با توجه به اقدام های در حال اجرا این صنعت در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، کمک های بلاعوض در زمان بروز حوادثی چون سیلاب سال۱۳۹۸ و آموزش بهره برداران از اقدام های دولت تدبیر و امید در سال های اخیر برای حمایت از صنعت شیلات در این استان بوده که منجر به افزایش تعداد مزارع پرورش ماهی و افزوده شدن ۳۳درصدی ظرفیت تولید شده است.

به گونه ای که اکنون ظرفیت بازار فروش ماهیان سردآبی این استان اشباع شده و مسوولان را وادار به چاره اندیشی برای تنوع بخشی به تولید آبزیان کرده است.

اگرچه این روزها بهره برداران صنعت شیلات به دلیل انتشار ویروس کرونا دچار خسارت شده اند اما امید می رود با تحقق تلاش های دولت برای ایجاد زیرساخت های پرورش ماهیان گرم آبی. زینتی و خاویاری در دوران پساکرونایی شاهد رونق بیشتر این صنعت باشیم.

در زمان حاضر کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب می شود به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.
این استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

اگرچه تنها سه دهه از عمر صنعت آبزی پروری در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد اما اکنون این صنعت به یکی از فعالیت های سودآور اقتصادی استان تبدیل شده است.

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه آبزی پروری

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:میزان تولید ماهی در استان که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید سالیانه ۱۱ هزار و ۴۰۰تن بود هم اکنون به ۱۸هزار و ۶۰۰تن رسیده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت:افزود: در هفت سال گذشته ۱۰۲مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری شده است.

جانبازی ابراز داشت:برای بهره برداری از این طرح ها ۱۵۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سرمایه گذاران پرداخت شده است.

وی گفت:با ایجاد این مزارع پرورش ماهی بیش از یک هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

وی بیان کرد:هم اکنون ۲۵۴ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فرصت های شغلی مستقیم ایجاد شده صنعت استان را ۲هزار و ۶۰۰نفر ذکر کرد.

وی عنوان کرد: برای جبران خسارت های سیل فروردین پارسال ۵۰میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی پرداخت شده است.

جانبازی ابراز داشت: آموزش بهره برداران درباره ایجاد دیوارهای حائل برای پیشگیری از خسارت های سیل و دیگر موارد مورد نیاز تولید این از دیگر اقدامات جهت جهش تولید در زمینه پرورش ماهی در استان است.

وی عنوان کرد:تکمیل طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی در مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند سه میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال اعتبار است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اجرای طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی در بخش های آبریز استان از راهکارهای اطمینان بخشیدن به کارآفرینان برای سودآور بودن آینده سرمایه گذاری آنان است.

وب گفت:برای تکمیل این طرح ۳۰ ایستگاه اندازه گیری فیزیکی و شیمیایی پرورش ماهی در بخش های آبریز استان ایجاد می شود.

چشم انداز روشن آینده

جانبازی افزود:۱۷ پروژه در حال اجرای پرورش ماهی استان تا پایان سال جاری بهره برداری می شود.

وی تصریح کرد:با بهره برداری از این طرح ها ۴۵۰ تن به ظرفیت تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد افزوده می شود.

جانبازی اظهار داشت:برای تامین غذای ماهیان و بچه ماهی به ازای هر تن تولید ماهی ۲۵۰میلیون ریال تسهیلات بانکی به این واحدهای تولیدی پرداخت می شود.

وی تاکید کرد:ایجاد واحدهای تولید پرورش ماهیان گرم آبی. زینتی و خاویاری از ظرفیت های خفته استان است.

جانبازی تصریح کرد:برای تحقق جهش تولید درزمینه پرورش ماهی آماده پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت هستیم.

اقدام های جبرانی خسارت های بیماری ویروس کرونا

وی با یاد آوری خسارت های وارد شده ناشی از بیماری ویروس کرونا به بهره برداران بخش شیلات در کهگیلویه و بویراحمد افزود:به هر کدام از شاغلان فعال در صنعت شیلات ۱۲۰میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

وی بیان کرد: پس از انتشار ویروس کرونا به دلیل نبودن بازار فروش و بالا بودن قیمت تمام شده محصول ، بسیاری از واحدهای تولیدی کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند.

جانبازی عنوان کرد: با انتشار ویروس کرونا و کسادی بازار رستوران ها بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی روی دست بهره برداران مانده است.

زیرساخت های مورد نیاز

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در صورت وجود زیرساخت هایی مانند سردخانه این محصولات در زمان کسادی بازار ذخیره و از فاسد شدن آنان جلوگیری می شود.

جانبازی ابراز داشت: اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما نیازمند حمایت مالی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل را انجام دهد.

وی گفت:صنعت شیلات در این استان نیازمند ایجاد زیرساخت هایی مانند کارخانه های تولید بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات تولیدی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...