سرمایه گذاری ۴۱۰میلیارد ریال در بخش آبخیزداری کردستان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سرمایه گذاری ۴۱۰میلیارد ریال در بخش آبخیزداری کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در سال ۹۸ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت و عملیات اجرایی این طرح‌ها در دست انجام است.

سعدی نقشبندی عصر شنبه در حاشیه بازدید از اثربخشی و آبگیری اجرای طرح‌های آبخوانداری قروه اظهار داشت: این طرح‌ها شامل اجرای عملیات بیولوژیک آبخیزداری در مراتع و جنگل‌های استان و طرح‌های بیومکانیک و مکانیکی آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۴ زیر حوزه مصوب و دارای مطالعات آبخیزداری است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های مکانیکی آبخیزداری در استان کردستان قریب به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که بیشتر از ۷۵ درصد اعتبارات سنوات گذشته است.

نقشبندی افزود: در مجموع ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب سازهای سنگی، سنگی ملاتی و بندهای خاکی در استان احداث شده که شامل پنج هزار و ۸۰۰ مترمکعب عملیات خاکی و ۵۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب عملیات مکانیکی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: در دشت‌های شرق استان ۷ بند خاکی و ۱۱ بند سنگی ملاتی احداث شده است.

وی یادآور شد: ایجاد اشتغال موقت در جوامع محلی و جلب مشارکت بهره‌برداران منابع طبیعی، مهار سیلاب، کنترل و مقابله با فرسایش و هدر رفت خاک، مقابله با انتقال رسوب به مخازن و افزایش عمر مفید سدها، افزایش ذخایر آبی از طریق کاهش تبخیر و نفوذ دادن آب به سفره های زیرزمینی با هدف توسعه کشاورزی پایدارو توسعه و استقرار پوشش گیاهی از اهداف کلان این طرح‌ها است.

فرماندار قروه نیزبا اشاره به وضعیت دشت‌های شهرستان گفت: در اجرای پروژه پخش و کنترل  سیلاب بسیار موفق عمل شده و با حمایت مسوولین استان در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح‌های بزرگ دیگری در حوزه های مطالعه شده،  هستیم.

حسین الماسی با بیان اینکه با تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی برآورد شده این شهرستان قادر به تامین ۱۰ درصد گندم مورد نیاز کشور است،  از مسوولان خواست تا از اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در دشت‌های این شهرستان که از دشت‌های ممنوعه است، حمایت کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...