زخم کرونا بر پیکر نیمه جان جامعه کارگری کهگیلویه و بویراحمد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

زخم کرونا بر پیکر نیمه جان جامعه کارگری کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل پایین بودن دستمزد، بهره مند نبودن از بیمه و پرداختن نشدن به موقع حقوق همواره دارای مشکلات معیشتی فراوانی بوده اند این روزها با انتشار ویروس کرونا زندگی سختی را تجربه می کنند.

به گزارش اکودام، ۷۴ هزار کارگر در کهگیلویه وبویراحمد در بخش های ساختمانی،خدماتی،تولیدی و توزیعی فعالیت می کنند که تعداد پرشماری از این نقش آفرینان تولید پس از انتشار ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند.

با توجه به اینکه هم اکنون بیش از نیمی از نیروی کار کشور کارگر هستند توجه بیشتر به معیشت آنان می تواند نقش اثرگذاری در جهش تولید به عنوان شعار امسال رهبر فرزانه انقلاب اسلامی داشته باشد.

نگاهی به درآمد کمتر از ۲۲ میلیون ریالی کارگران پرده از قصه غم انگیز فاصله بین درآمد و هزینه های زندگی این قشر زحمتکش برمی دارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند: هر خانوار سه یا چهار نفره برای تامین هزینه های زندگی خود در شرایط معمولی نیازمند ۴۹ میلیون ریال پول است.

افزایش دستمزد کارگران که بدون امضای نمایندگان این صنف به تصویب رسید بسیار کمتر از این آمار است.

پنجم تا یازدهم اردیبهشت که به نام هفته کار و کارگر نامگذاری شده است فرصتی برای مطرح کردن مشکلات جامعه کارگری محسوب می شود.

مشکلات کارگران

یک پاکبان کهگیلویه و بویراحمدی می گوید: تا پیش از انتشار ویروس کرونا تاخیر در پرداخت حقوق ناچیز پاکبانان دغدغه اصلی آنان بود اما در ۲ ماهه گذشته ترس از ابتلای به بیماری کرونا به دلیل ناچار بودن برای کار کردن در شرایط محیطی سخت بر نگرانی های این قشر افزوده شده است.

م-ه افزود:روزهای کرونایی در حالی که بسیاری از کسب و کارها تعطیل ویا به صورت دورکاری فعالیت می کردند اما نارنجی پوشان شهرداری در خط مقدم مبارزه با انتشار ویروس کرونا ایثارگرانه فعالیت می کردند.

وی بیان کرد: در این روزهای زباله گردها نیز با پراکنده کردن زباله ها زحمت پاکبانان را دوچندان کرده اند اما با این وجود کارگران پاکبان در سنگر خدمت به شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

وی پرداخت به موقع حقوق را از خواسته های اصلی پاکبانان قانع عنوان کرد.

کارگر یکی از واحدهای صنفی شهر دوگنبدان گفت: پایین بودن حقوق و نداشتن بیمه از مهمترین مشکلات کارگران شاغل در واحدهای صنفی این شهر است.

ع -ر افزود: با وجود ۱۲ ساعت کار در یک فروشگاه اما حق الزحمه من طوری نیست که بتوانم بیمه آزاد پرداخت کنم و ترس از اینکه همین آب باریکه برای تامین هزینه های زندگی را از دست بدهم مانع از مراجعه من به اداره تامین اجتماعی شده است.

فردی که در واحدهای مسکونی برای یک نقاش کارگری می کند می گوید: پس از انتشار ویروس کرونا به دلیل ترس مردم از سرایت این بیماری بازار کار در این عرصه کم رونق شده است.

او عنوان کرد:پیش از انتشار ویروس کرونا هم بعضی روزها بیکار بودیم و حالا گل بود به سبزه هم آراسته شد.

وی با اشاره به درآمد پایین خود گفت: بخشی از همین حقوق اندک هم صرف خرید اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد شوینده می شود.

او تاکید کرد: اگرچه دولت با پرداخت هزینه های کمک معیشتی برای بهبود وضعیت اقشار کم درآمد پس از انتشار ویروس کرونا تلاش کرد اما کارگران روزمزد نیازمند حمایت بیشتر مسوولان هستند.

کارگران استان به روایت آمار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۴ هزار کارگر بیمه شده در استان فعالیت می کنند که هفت هزار و  ۴۳۹ نفر از آنان به دلیل انتشار ویروس کرونا شغل خود را از دست داده و در سامانه اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری نامنویسی کرده اند.

پروانه نیک مرام گفت: ۶هزار و۳۰۴  کارگر کهگیلویه وبویراحمدیکه زیر چتر حمایتی هیچ نهادی نیستند نیز به این دستگاه متولی مراجعه کرده اند.

وی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی قرار است تسهیلات حمایتی ویژه ای برای حمایت از کارگران به کارفرمایان اختصاص داده شود که از هفته سوم اردیبهشت در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

نیک مرام تاکید کرد: به کارفرمایانی که در شرایط سخت کرونایی کارگران خود را حفظ کرده اند تسهیلات بانکی ارزان قیمت اعطاء خواهد شد.

وی ابراز داشت: این تسهیلات به مبلغ ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال با سود ۱۲ درصد پرداخت می شود.

دیدگاه نماینده جامعه کارگری کهگیلویه وبویراحمد

دبیر اجرایی خانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تحقق بیمه بیکاری مهمترین خواسته کارگران آسیب دیده از انتشار ویروس کروناست که بخشی از آن تاکنون انجام شده است..

علیرضا جنتی با اشاره به شرایط سخت کارگران کهگیلویه و بویراحمد افزود: این قشر زحمتکش از مسئولان می خواهند پرداخت بیمه بیکاری هر چه زودتر تحقق یابد.

وی بیان کرد: طبق قانون ماده ۴۱ قانون شورای عالی کار افزایش دستمزد باید براساس تورم باشد اما در حالی که نرخ تورم ۴۲ درصد است میزان افزایش دستمزد کارگران ۲۱درصد است که این امر باعث کاهش شدید قدرت خرید این قشر زحمتکش شده است.

جنتی عنوان کرد: هم اکنون بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای صنفی استان بیمه نیستند که این امر باعث نارضایتی و نبودن امنیت شغلی برای آنان شده است.

کارگران نیازمند حمایت بیشتر 

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت:۱۵۰ سال است که برای احقاق حقوق کارگران یک روز را بنام روز جهانی کارگر نامگذاری شده است.

غلامرضا تاجگردون افزود: انتشار ویروس کرونا سال سختی را برای نه تنها برای کارگران بلکه برای کارفرمایان رقم زده است که این بحران حمایت از آنان را ضروری تر از گذشته کرده است.

وی بیان کرد: کارگران در سال کرونایی امسال بیشترین آسیب را از انتشار ویروس کرونا در کشور پس از بیکاران دیده اند که توجه به آنان باید جدی تر صورت گیرد.

تاجگردون کارگران را سنگ زیرین آسیاب خواند و ابرازامیدواری کرد: با عبور از این شرایط سخت امکان بهبود وضعیت کارگران ایجاد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت تدبیر و امید و مسئولان و مدیریت اجرایی و اقتصادی استان با تمام توان از کارگران و واحدهای تولیدی که هنرمندانه  و خلاقانه در شرایط تحریم و فشارهای دشمنان بر روی پای خود ایستاده، حمایت خواهد کرد.

حسین کلانتری تصریح کرد: دولت به همان میزان که برای رفع موانع و تسهیل گری در امور واحدهای راکد و نیمه فعال برنامه راهبردی ، تسهیلات ویژه و کارگشا و مشوق های لازم را پیش بینی کرده از شرکت ها و کارخانه های فعال در بخش های مختلف غفلت نکرده و این واحدها را عصای دست خود برای عبور از بحران های اقتصادی می داند.

تاکنون ۹۵ هزار و ۶۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند ۶ هزار و ۹۱ نفر نیزبر اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...