لبنیات گیاهان دارویی ۶۵درصد بازارهای جهانی را قبضه می کند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تاثیر کرونا بر بازار لبنیات گیاهی در ۱۰ سال آینده

لبنیات گیاهان دارویی ۶۵درصد بازارهای جهانی را قبضه می کند

با شیوع بیماری COVID-۱۹ تمایل به استفاده از محصولات لبنی گیاهی رشد قابل توجهی داشته است که عمدتا به دلیل این بوده که به گفته پزشکان این محصولات سیستم ایمنی بدن را تقویت می سازد. علاوه بر این به دلیل افزایش آگاهی مردم در خصوص این نوع محصولات، پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ محصولات لبنی مبتنی بر گیاهان دارویی ۶۵ درصد بازارهای جهانی را قبضه کنند.

با توجه به مزایای بی شماری که محصولات لبنی مبتنی بر گیاهان دارد و همچنین با توجه به ویتامین ها و مواد معدنی، فیتو شیمیایی ها و آنتی اکسیدان های موجود در گیاهان که از سیستم ایمنی بدن انسان پشتیبانی می کنند، انتظار می رود بازار لبنیات گیاهی در سال های آتی سیر صعودی داشته باشد.

از سی دیگر تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی و نوشیدنی های گیاهی، باعث کاهش التهاب در بدن انسان می شوند و این به کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و غیره کمک می کند.

آگاهی از این فواید مواد گیاهی به مرور زمان در حال افزایش است که این امر باعث افزایش چشمگیر پذیرش غذاهای گیاهی و نوشیدنی های گیاهی از سوی خیل عظیمی از مصرف کنندگان در سطح جهان می شود. بنابراین، در آینده ای نزدیک، مواد غذایی و نوشیدنی های گیاهی مانند لبنیات با رشد تقاضا مواجه خواهند شد.

به طوری که بر اساس بررسی هایی که سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا(FDA) در سال ۲۰۱۹ انجام داد، بیش از ۳۵٪ شهروندان ایالات متحده به صورت هدفمند شیر مبتنی بر گیاهان مصرف می کنند و این تعداد به سرعت در حال افزایش است.

به عنوان مثال، آمارها نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، تعداد مصرف کنندگان محصولات گیاهی در ایالات متحده آمریکا ۶ برابر افزایش یافته است.

تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی و نوشیدنی های گیاهی، باعث کاهش التهاب در بدن انسان می شوند و این به کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و غیره کمک می کند

تجزیه و تحلیل بازار لبنیات مبتنی بر فرآورده های گیاهی
افزایش اولویت مصرف کننده نسبت به گزینه های لبنیاتی بدون گلوتن و بدون چربی منجر به مصرف بیشتر محصولات لبنی گیاهی شده است. تحقیقات نشان داده است که شیر مبتنی بر گیاه بیشترین محبوبیت را در بین مصرف کنندگان نسبت به دیگر محصولات لبنیاتی گیاهی دارد.

جالب است بدانید شیر گیاهی از منابع مختلفی مانند بادام، بادام زمینی، نارگیل، فندق، جو دو سر و غیره استخراج می شود که از نظر پروتئین دارای ارزش بالایی هستند. بنابراین، انتظار می رود تولید شیر بر پایه گیاهان تا ۱۰ سال آینده فرصت های اقتصادی به میزان ۵.۷ بیلیون دلار در بازار جهانی لبنیات گیاهی مهیا سازد.

تجزیه و تحلیل بازار لبنیات گیاهی مبتنی بر طبیعت
با توجه به شیوع بیماری هایی مانند COVID-۱۹، آگاهی در مورد تأثیر غذا و نوشیدنی بر سلامت انسان رشد چشمگیری داشته است و به این ترتیب مصرف کنندگان به استفاده محصولات ارگانیک راغب شده اند که مزایای بسیاری از نظر سلامتی دارند. از سوی دیگر

اگرچه تعداد لبنیات ارگانیک گیاهی با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است، اما انتظار می رود محصولات لبنی گیاهی مبتنی بر گیاهان دارویی ۶۵ درصد سهم کل بازار را تا سال ۲۰۳۰ به انحصار خود دربیاورد. با این حال، پیش بینی شده محصولات لبنی مبتنی بر گیاهان ارگانیک تا ۱۰ سال آینده رشدی به میزان ۱۳ درصد داشته باشد.

شیر گیاهی از منابع مختلفی مانند بادام، بادام زمینی، نارگیل، فندق، جو دوسر و غیره استخراج می شود که از نظر پروتئین دارای ارزش بالایی هستند

چشم انداز منطقه ای از بازار لبنیات گیاهی
بر اساس آمار موجود مناطقی همچون آمریکای شمالی و اروپا بر سهم بازار جهانی لبنیات مبتنی بر گیاهان که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۳ درصد بوده است تسلط دارند. گفتنی است سطح بالای آگاهی نسبت به این محصولات در این مناطق منجر به مصرف حداکثری لبنیات گیاهی شده است.

همچنین، افزایش سریع تعداد مشاغل مبتنی بر گیاهان در آمریکای شمالی و اروپا گزینه های گسترده ای را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۱ هزار و ۶۵۵ شغل جدید مرتبط با مواد غذایی و آشامیدنی های با پایه گیاهی در سراسر اروپا راه اندازی شده است. با این حال، مناطق در حال توسعه از جمله جنوب آسیا، اقیانوسیه و شرق آسیا نگاه مثبتی نسبت به این موضوع نشان دادهاند و انتظار می رود در یک دوره ۱۰ ساله رشدی ۱۲ درصدی داشته باشد

اثر COVID-۱۹ بر بازار لبنیات گیاهی
همانطور که می دانید ویروس COVID-۱۹ همچنان در حال گسترش در سراسر جهان است که تاثیرات بی سابقه ای بر سلامت انسان ها می گذارد و از آنجایی که تاکنون هیچ واکسنی برای این ویروس ساخته نشده است، پزشکان و متخصصان پیشنهاد کرده اند که مصرف غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند را افزایش بدهند.

در نتیجه، تقاضا برای محصولات لبنی گیاهی به طور استثنایی افزایش یافته است که عمدتا این بالا رفتن تقاضا به توانایی لبنیات گیاهی در تقویت و پشتیبانی سیستم ایمنی بدن انسان نسبت داده می شود.

از طرف دیگر، گرچه تقاضا به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، اما تعطیلی های ناشی از شیوع این ویروس مانع تولید زنجیره های تولید و عرضه در بیشتر مناطق شده است.

به عبارت دیگر روش های خرده فروشی از قبیل سوپر مارکت ها و هایپر مارکت ها به طور موقت بسته شده اند که این امر اکوسیستم تقاضای این محصولات را خراب کرده است.

با این وجود، در طولانی مدت، هنگامی که تعطیلیها و محدودیتها برداشته شود و مناطق به حالت عادی باز گردند، انتظار می رود فروش محصولات لبنی گیاهی رشد قابل توجهی داشته باشد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...