خلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس انجمن صنایع کنسرو

خلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

رئیس انجمن صنایع کنسرو گفت: پس از پیگیری انجمن، کنسرو ماهی جز فهرست وزارت بهداشت مبنی بر معاف از مالیات ارزش افزوده شد اما وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی خلف وعده کردند.

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کنسرو ماهی یکی از غذای سالم، زود هضم و قابل دسترس بوده که به دلیل حرارت بالا هنگام آماده شدن بر خلاف آنچه در اذهان عمومی وجود دارد، دارای مواد افزودنی و نگهدارنده نیست.

وی افزود: به دلیل قیمت گذاری دستوری و بهم خوردن توازن در این صنعت شاهد افزایش بی رویه نرخ تون‌ماهیان به عنوان مواد اولیه کنسرو ماهی بودیم.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان به دنبال این هستند که محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده که عموماً از اقشار پایین جامعه بوده‌اند، برسد. افزایش قیمت سبب شده تا این محصول از سبد مصرف خانوار ایرانی حذف شود.

۳ نهاد دولتی که با تولید همراه نشدند

بختیاری با ارائه پیشنهاد انجمن در راستای کاهش قیمت کنسرو ماهی گفت: معاف کردن این محصول از مالیات ارزش افزوده یکی از راه‌هایی است که به مناسب سازی نرخ کنسرو ماهی کمک می‌کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران ادامه داد: مکاتبات بسیاری با وزارت بهداشت و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شد و در حال انجام است. طبق جز ۵- ۴ بند الف ماده ۹ قانون مالیات ارزش افزوده، وزارت بهداشت هر سال باید فهرست کالاهایی که تشخیص می‌دهد در راستای معافیت مالیاتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کند. پس از پیگیری کنسرو ماهی جز این کالاها قرار گرفت اما سال گذشته سازمان امور مالیاتی تمکین نکرد. پس از پیگیری از طریق وزیر اقتصاد قرار شد امسال مشمول معافیت مالیاتی شود که باز هم خلف وعده شد.

وی همچنین گفت: برای رسیدن کنسرو ماهی به دست مردم با سازمان میادین میوه و تره بار صحبت شد که این محصول پروتئینی با ۱۵ درصد تخفیف عرضه شود اما این سازمان نپذیرفت و عنوان کرد این تخفیف باید ۲۰ درصد باشد.

قیمت کنسرو قابل پیش بینی نیست

بختیاری در پاسخ به این پرسش مهر درباره تحقق معافیت مالیاتی و عدم افزایش نرخ کنسرو ماهی در سال آینده اظهار کرد: حتی وزیر اقتصاد هم درباره شرایط اقتصادی سال آینده نمی‌تواند با قطعیت صحبت کند از این رو نمی‌توان پیش بینی کرد که قیمت کنسرو ماهی سال آینده چه قیمتی خواهد داشت اما با معافیت مالیاتی می‌توان گفت تا حدود ۱۰ هزار تومان از هزینه آن کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه گرانی با گران فروشی متفاوت است، ادامه داد: قیمت تمام شده کنسرو به نرخ تون‌ماهیان بر می‌گردد که افزایش داشت است. کاهش قیمت چند وقت اخیر به دلیل واردات بود که با قیمت ارزان‌تر به دست تولیدکننده رسید.

وی افزود: قیمت گذاری کنسرو ماهی از نرخ گذاری پیشین خارج شده است. برخی کالاها در ستاد تنظیم بازار درباره قیمت آن تصمیم‌گیری می‌شد که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرا و نهادهای امنیتی بود که در حال حاضر تغییر کرده و قیمت گذاری در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع کنسرو ایران درباره کاهش تقاضا این محصول پروتئینی عنوان کرد: آمار دقیقی در دست نیست اما افزایش قیمت، سبب کاهش چشمگیری در بازار تقاضا داخل و نیز در حوزه صادرات داشته است.

گفتنی است امسال در ۹ ماهه نخست سال در بخش تون‌ماهیان حدود ۱۴ هزار تن واردات با قیمت بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان در هر کیلو داشتیم که پیش بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به ۲۰ هزار تن برسد. همچنین قیمت تون‌ماهیان بنا بر سخنان مدیران سازمان شیلات در مقطعی به حدود ۱۵۸ هزار تومان رسید که در حال حاضر به زیر ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. گرانی صید داخل سبب شده تا قیمت کنسرو ماهی در بازار افزایش حدود ۷۰ درصدی از ابتدای سال داشته باشد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...