دست خالی مازندران از صنایع تکمیلی/ خام فروشی گیاهان شفابخش - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

دست خالی مازندران از صنایع تکمیلی/ خام فروشی گیاهان شفابخش

بی بهره بودن مازندران از صنایع تکمیلی و تبدیلی گیاهان دارویی در حالی است که سالانه تولیدات استان به صورت خام فروخته می شود.

ضعف در زیرساخت های صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری گیاهان دارویی ازیک سو و ناقص بودن زنجیره تولید، راهی برای فعالان کشاورزی مازندران باقی نگذاشته تا محصولات تولیدی را به صورت خام عرضه کنند و درآمد سرشار ناشی از آن نصیب دلالان و واسطه و دیگر استان ها شود.

کم توجهی به صادرات گیاهان دارویی، سخت گیری در ارائه مجوز سیب سلامت برای گیاهان دارویی، شکل نگرفتن مشاغل خانگی در حوزه اسانس گیری و نبود هلدینگ گیاهان دارویی سبب شده تا تولیدات مازندارن، خام فروشی شود.

علی احسانی مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران و معاون سابق برنامه ریزی استانداری مازندران با اشاره به ظرفیت های استان در تولید گیاهان دارویی، شکل گیری زنجیره تولید را در این بخش الزامی برشمرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه گیاهان دارویی مازندران از ارزش بالایی برخوردار هستند، شکل گیری رنجیره تولید را در تحقق مطالبات تولیدکنندگان مهم دانست و گفت: مشکلات این بخش باید در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی طرح و برای حل آن چاره اندیشی شود.


احسانی مازندران را قطب مهم تولید گیاهان دارویی برشمرد و گفت: هنوز زنجیره تولید وز یرساخت های مرتبط با تولید این محصولات در استان کامل نشده است.

فعالان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی در مازندران از ارائه نشدن مجوز سیب سلامت در استان انتقاد کرده و با بیان اینکه این مجوز به راحتی در دیگر استان ها ارائه می شود ولی در مازندران سخت گیری نسبت به آن اعمال می شود

فعالان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی در مازندران از ارائه نشدن مجوز سیب سلامت در استان انتقاد کرده و با بیان اینکه این مجوز به راحتی در دیگر استان ها ارائه می شود ولی در مازندران سخت گیری نسبت به آن اعمال می شود خواهان تسهیل در صدور مجوز این بخش شدند.

صادرات گیاهان دارویی از دیگر خواسته های فعالان تولیدات کشاورزی است که می تواند خام فروشی محصولات را کاهش دهد و به پیشنهاد آنان باید صادرات گیاهان دارویی در ابتدا روی دو تا سه گونه گیاهی صورت گیرد.

امیر میران آملی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران و رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید براینکه مازندران در بخش گیاهان دارویی توانمندی ها و ظرفیت های بالایی دارد، افزود: برای توفیق در این عرصه باید بازار انحصاری گیاهان دارویی شکسته شود.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی را در رونق اشتغال و جلوگیری از خام فروشی محصولات بسیار مهم برشمرد و گفت: در عین حال باید به بازارپسندی و نگاه صادرات محور در تولیدات این محصولات توجه اساسی داشت.

میران املی با اشاره به اینکه بخش خصوصی توانمندی های بالایی در استان دارد، یادآور شد: سالانه مقادیر زیادی گیاهان دارویی به صورت پرورشی و خودرو در استان تولید می شود که برنامه ریزی بر روی آن ارزآوری و درآمد زایی بالایی برای استان خواهد داشت.

باید از انحصاری شدن بازار گیاهان دارویی جلوگیری کرد زیرا تجربه نشان داده که بازار باید رقابتی و آزاد باشد و در غیر این صورت موفق نخواهد بود

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران خواستار تقویت تشکل های خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی شد و گفت: باید از انحصاری شدن بازار گیاهان دارویی جلوگیری کرد زیرا تجربه نشان داده که بازار باید رقابتی و آزاد باشد و در غیر این صورت موفق نخواهد بود.

محرومیت مازندران از صنایع تبدیل و اسانس گیری و فعالیت محدود کارخانه های فرآوری در حال است که سطح وسیعی از اراضی استان مازندران به تولید گیاهان دارویی اختصاص دارد. ملایی رئیس کارگروه گیاهان دارویی مازندران با بیان اینکه درآمد عایدی ناشی از اسانس گیری برای کشور سالانه ۱۰ میلیون دلار با ۲۷ هزار هکتار باغ گل محمدی است، اظهار داشت: کمبود صنایع تبدیلی نظیر بسته بندی، خشک کن و اسانس گیری در استان مازندران قابل توجی نیست.

وی خواستار تکمیل و تجهیز زیرساخت های فرآوری و اسانس گیری محصولات گیاهان دارویی در استان شد و گفت: برخی کشورها نظیر بلغارستان سالانه هزاران میلیارد دلار از اسانس گیری گل محمدی درآمد دارند.

در حال حاضر کارخانه های فرآوری گیاهان دارویی در مازندران با مشکلات عدیده از جمله تسهیلات بانکی مواجه هستند و در حالی که سرمایه گذاری های میلیاردی در این بخش شکل گرفته است، اما کارخانه داران فرآوری گیاهان دارویی نیاز به نقدینگی و تامین سرمایه در گردش دارند.

کشت گیاهان دارویی و تولید آن‌که می‌تواند در خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی نقش به سزایی داشته باشد نیازمند داشتن برنامه جامع و هدفمند است تا این گونه‌های ارزشمند در طبیعت از بین نرود.

وجود انواع گل و گیاهان دارویی و شمار زیادی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی، ضرورت راه‌اندازی کلکسیون گیاهان دارویی را در استان مازندران الزامی می‌سازد. رزماری، اسطوخودوس، نعناع فلفلی، لوئه ورا، استویا، ترخون، اناربچه و غیره ازجمله گیاهان دارویی است که به‌صورت خودرو در مازندران می‌روید.

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۷:۱۵

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...