هشت کشتارگاه در سیستان و بلوچستان فعال است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

هشت کشتارگاه در سیستان و بلوچستان فعال است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: هشت کشتارگاه از مجموع ۱۵ کشتارگاه این استان فعال است.

دکتر مسعود اصغری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گفت : تاکنون کشتارگاه جدیدی در سیستان و بلوچستان راه اندازی نشده، اما ۲ کشتارگاه در شهرستان سراوان و هیرمند از این اداره پروانه تاسیس دریافت کرده اند.

او از عموم شهروندان درخواست کرد با توجه به شیوع بیماری کرونا صرفا از مراکز مجاز گوشت قرمز و سفید و سایر فرآورده‌های دامی را خریداری کنند.

او بیان کرد: بیماری کرونا که چندماهی از شروع همه گیری جهانی (پاندمی) آن می‌گذرد و سرعت گسترش عامل ویروسی و وقوع بیماری آن در جمعیت انسانی از همان ابتدا به سرعت در حال پیشرفت است، بسیاری از بخش‌ها را با مشکل روبرو کرده لذا دولت‌ها با برنامه ریزی‌های گوناگون درصدد کاهش گسترش این بیماری در جمعیت انسانی هستند و در واقع از آن به اعمال و رعایت اصول امنیت زیستی می‌توان یاد کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان به نقش مصرف فرآورده‌های خام دامی بهداشتی در کاهش شیوع بیماری کرونای در جمعیت انسانی اشاره کرد و افزود: باید با دقت به اهمیت مصرف فرآورده‌های خام دامی بهداشتی و سالم در کاهش شیوع بیماری کرونای جدید و قطع زنجیره انتقال آن سهیم باشیم.

او بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی با وجود این که موضوع انتقال بیولوژیک بیماری کرونا از دام به انسان اثبات نشده، اما موضوع انتقال مکانیکی ویروس این بیماری به انسان وجود دارد و می‌تواند مخاطره آفرین و منجر به بیماری شود که در این زمینه کلیه هموطنان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی باید مواردی را رعایت کنند.

اصغری ادامه داد: مردم باید از خرید مرغ زنده صنعتی و کشتارشده به صورت غیربهداشتی و تهیه مرغ کشتار شده گرم و منجمد بسته بندی غیراستاندارد و بهداشتی برای مصارف عمده و خانوار خودداری کنند.

او گفت: هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل، طعم‌دار نمودن و … در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحد‌های صنفی، غرف میادین میوه و تره بار ممنوع است و باید از خرید این اقلام به شدت پرهیز شود، مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحد‌های صنفی صرفا مجاز به عرضه فرآورده‌های مذکور به صورت بسته‌بندی شده در کشتارگاه‎‌های صنعتی و یا مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مجاز (دارای پروانه بهداشتی بهره برداری و نیز پروانه بهداشتی تولید معتبر) و یا تهیه شده در مراکز بسته بندی وابسته به فروشگاه‌های زنجیره‌ای (صرفا جهت عرضه در همان مرکز) هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: تخم مرغ بسته بندی شده از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور خرید و تا حد امکان ماهی به صورت بسته‌بندی شده در مراکز عرضه و واحد‌های صنفی توزیع و خریداری شود.

او اظهار داشت: در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحد‌های صنفی، هرگونه فرآوری و طعم‌دارکردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.

اصغری ادامه داد: همچنین از خرید فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ و آبزیان در بازارچه‌های محلی و خودرو‌های سیار و کنار جاده‌ای اکیدا خودداری شود و مدیران و پرسنل کشتارگاه‌های دام و طیور و واحد‌های بسته‌بندی ملزم به رعایت مستمر کلیه ضوابط بهداشت فردی، محیطی و فرآیند تولید بوده و باید امکانات و تمهیدات لازم برای مقابله با کووید ۱۹ را انجام دهند.

اوتصریح کرد: توصیه می‌شود با همکاری مردم عزیز ضمن کمک به کاهش گسترش این ویروس، قدردان تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت باشیم.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...