۱۰میلیون یورو برای احیای تالاب هامون اختصاص یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۱۰میلیون یورو برای احیای تالاب هامون اختصاص یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ میلیون یورو برای احیای تالاب بین‌المللی هامون توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا اختصاص یافت.

وحید پورمردان روز دوشنبه ضمن ابراز خرسندی از اختصاص ۱۰ میلیون یورو توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا جهت اجرای پروژه «ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی» در حوضه آبریز تالاب‌های بین‌المللی هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان، از امضای سند همکاری پنج ساله بین سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) خبر داد.

وی گفت: این کمک پس از نشست‌های طولانی بحث و بررسی موضوعات متنوع و مختلف در خصوص تالاب بین المللی هامون در سطوح کارشناسی و بین المللی و چندین دوره بازدید تیم‌های تخصصی از سازمان‌های بین‌المللی و کم کردن فشارِ برداشت از ذخایر و پوشش گیاهی برای سرعت بخشیدن به احیای این تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: تیمی متشکل از مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران و نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد به منظور بازدید شرایط تالاب بین‌المللی هامون و امکان سنجی تدوین طرح پیشنهادی برای جذب منابع مالی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل به منظور توانمندسازی اقتصادی جامعه محلی و حفاظت محیط زیست و احیای این تالاب در سال گذشته از منطقه بازدید کردند.

وی بیان کرد: هیات مذکور از وضعیت معیشت، مشکلات و کمبودهای مربوط به ذینفعان تالاب بین‌المللی هامون از جمله ماهیگیران، دامداران، کشاورزان و همچنین آسیب‌های ناشی از کانون‌های گرد و غبار در منطقه سیستان بازدید کردند.

پورمردان ادامه داد: تالاب بین‌المللی هامون وسعتی بالغ بر ۵۷۰۰ کیلومتر مربع دارد که وسعت ۳۸۰۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران است و حوزه آبریز آن در خاک افغانستان قرار دارد و هرگونه تغییر در آن اعم از پرآبی یا خشکسالی کاملا متاثر از حوزه آبریز بوده و در ۲ دهه گذشته ورود کم آب به این تالاب و خشکسالی‌های طولانی پدیده گرد و غبار را در منطقه تشدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بخشی از تالاب بین‌المللی هامون در پی ورود روان آبها و دشتمال بصورت سیلاب‌های فصلی، آبگیری شده، گفت: این تالاب فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه داشته و بسیاری از مشاغل در شمال سیستان و بلوچستان از قبیل کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری  و حتی حیات، بقا و یا مهاجرت تمامی مردم منطقه شمال استان وابسته به آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: پویش «تالاب‌ها را دستکاری نکنیم» رویکرد جدیدی در این اداره‌کل بود که طی ۲۰ ماه گذشته پایه ریزی و شکل گرفت و به همین منظور اقدامات حفاظتی، پیشگیرانه بر مبنای مطالعات بسیار خوبی در استان انجام شده که تلفیق آن وضعیت خوب فعلی تالاب بین‌المللی هامون را رقم زده و امیدواریم در ادامه نیز مدیریت منابع آبی در تالاب را  بگونه‌ای پیش ببریم که حیات و سلامت مردم خدشه دار نشود.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...