تقدیر از حمایت‌های رهبر انقلاب از برنامه‌های حوزه آب و خاک - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تقدیر از حمایت‌های رهبر انقلاب از برنامه‌های حوزه آب و خاک

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که در سال ۹۳ با اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تقریبا همه درخواست‌هایی که نسبت به موضوع آب و خاک داشتم، موافقت کردند.

به گزارش اکودام، مراسم بهره برداری از ده ها طرح ملی در بخش های نیرو، کشاورزی، و نفت و انرژی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. این طرح ها به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و نفت به بهره برداری می رسند.
در ابتدای این مراسم ۳ پروژه صنعت آب سیستان و بلوچستان به ارزش ۳۵۶ میلیارد تومان و در چهارمین هفته پویش هر هفته_الف_ب_ایران پس از سخنان وزیر نیرو از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه‌گذاری آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته است.

طرح مهم سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه در کنار طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان در شهرستان زابل بعد از سیلاب‌های وسیع سال گذشته به اجرا درآمد و اجرای این طرح سبب شد سیلاب‌های این منطقه در سال جاری به خوبی مدیریت شده و این سیلاب‌ها به سمت هامون هیرمند هدایت شوند.

پروژه دیگر، طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده که اجرای این طرح برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی در شهرستان‌های زابل، هامون و نیمروز سودمند است.

دو پروژه سازه کنترلی بین چاه‌نیمه یک و سه و خروجی مستقل چاه نیمه چهارم، در شهرستان زهک با هدف تامین بهینه آب آشامیدنی شهرها و روستاها، رفع مشکلات آبرسانی در برخی مناطق و البته جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی نیز به بهره‌برداری رسید.

در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی، مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌ها است.

رئیس جمهور در این مراسم به افتتاح طرح‌های ملی ۳۲ هزار هکتار از اراضی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: همه طرح‌های ۴۶ هزار هکتاری استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

روحانی، احیای اراضی سیستان را یکی از آرزوهای خود از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید خواند و گفت: این موضوع برای من بسیار مهم بود.

رئیس جمهور افزود: از رهبر معظم انقلاب نیز تشکر می‌کنیم که در سال ۹۳ با اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را برای تقریبا همه درخواست‌هایی که نسبت به موضوع آب و خاک داشتم، موافقت کردند.

روحانی ادامه داد: بهره برداری از (طرح‌های بزرگ ملی در حوزه‌های آب و برق، کشاورزی و نفت و انرژی) و این ۴۶ هزار هکتار از اراضی استان سیستان و بلوچستان، جزو طرح‌هایی بود که اگر اغراق نکنم هر ماه از وزیر و مسئولان مربوطه سوال و آن را دنبال کردم و خیلی خوشحالم که ان شاء الله تا پایان امسال همه طرح‌های ۴۶ هزار هکتار این اراضی طبق قولی که در سال ۹۳ به مردم این استان دادم، به بهره برداری می‌رسد.

رئیس جمهور گفت: امروز ۳۲ هزار هکتار از این اراضی به بهره برداری می‌رسد و محصولی که این طرح در اختیار مردم منطقه و کشور ما می‌گذارد، بسیار مهم است.

روحانی خطاب به مسئولان استانی و وزارت نیرو، تصریح کرد: بهره برداری درست از محصولات، محصولاتی صادراتی و همچنین محصولاتی که در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین طرح‌های مکمل را دنبال کنید.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست خود از آستان قدس برای کمک به این طرح‌های ملی خاطرنشان کرد: امیدوارم این طرح‌ها ادامه یابد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...