کشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در سطح ۹۴ هکتار - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در سطح ۹۴ هکتار

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: کشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در سطح ۹۴ هکتار از زمین‌های زراعی صورت گرفته و با کاهش ۱۳ هکتار عوامل جوی مواجه شده است.

سعیدیان معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: در سالزارعی جاری در مجموع ۹۴ هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که پیش بینی می‌شود میزان برداشت کلزا در هر هکتار به ۲ و نیم تا ۳ تن برسد.

او با بیان اینکه ۱۳ هکتار از سطح زیر کشت کلزا در اثر عوامل جوی از جمله سرمازدگی و تگرگ خسارت وارد شده است، افزود: سطح زیر کشت این محصول به ۸۴ هکتار از اراضی زراعی رسید و سرمازدگی مهمترین دلیل کاهش کشت است.

سعیدیان افزود: تولید سالانه دانه‌های روغنی کلزا در مهاباد امسال با کاهش فرآیند تولید زراعی مواجه شده است و پیگیری ادوات فنی و واگذاری سموم، تامین بذر، راهنمای فنی رایگان، پیگیری ادوات کاشت تا برداشت، از جمله خدمات خدمات ارائه شده به کلزاکاران است.

او تصریح کرد: قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای محصول کلزا بیش از ۵ هزار تومان است و به محض تصویب کمیسیون اقتصادی کشور قیمت نهایی تا ۱ هفته دیگر اعلام خواهد شد.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد اظهار داشت: کشت کلزا در اوایل شهریور ماه آغاز می‌شود و برای جوانه زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد ماه انجام می‌شود.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...