غفلت از ظرفیت‌های متنوع کشاورزی؛ جای خالی سرمایه‌گذار در صنایع تبدیلی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

غفلت از ظرفیت‌های متنوع کشاورزی؛ جای خالی سرمایه‌گذار در صنایع تبدیلی

ایلام - استان ایلام به رغم ظرفیت‌های متنوع برای تولید انواع محصولات کشاورزی، متاسفانه با نبود سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش مواجه است.

به گزارش اکودام، در حال حاضر بخش کشاورزی به عنوان مهمترین ظرفیت استان ایلام برای توسعه شناخته می شود است چراکه ظرفیت های  تولیدی این بخش در استان به حدی رسیده که این استان در چند محصول به عنوان قطب تولید شناخته می شود.

طبق آمارهای جهاد کشاورزی استان ایلام هم اکنون بیش از ۶۰ هزار خانواده در استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و البته اشتغال مردم استان به در بخش کشاورزی از گذشته های بسیار دور تاکنون ادامه داشته است.

علاوه بر رونق تولید گندم، جو و کلزا در استان ایلام دیگر زیربخش های کشاورزی استان نظیر تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ، عسل، قارچ و…در استان بسیار رونق گرفته است به طوری تولیدات استان جزو با کیفیت ترین محصولات در کشور شناخته می شوند.

در سال های اخیر روند استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی برای توسعه و اشتغال در استان شنتاب گرفته اما با نقطه مطلوب هنوز فاصله داد چراکه تولیدات استان زمینه اشتغال بیشتری برای جوانان بیکار استان دارد.

دهلران قطب تولید محصولات کشاورزی ایلام

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران در گفت و گو با بازار اظهار کرد: شهرستان دهلران از قدیم تاکنون جایگاه کشاورزی بوده به طوری که تپه های تاریخی ۱۰ هزار ساله علی کش ردپای کشاورزی مشاهده شده است.

عباس احمدی بیان کرد: وجود اراضی آبی و هموار در سطح شهرستان دهلران این منطقه را در رده نخست تولیدات کشاورزی در استان تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تولیدات کل استان در این شهرستان تولید می شود، افزود: طبق آخرین های بررسی های انجام شده در ۱۰۰ هزار هکتار زمین های مستعد کشاورزی شهرستان سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند.

احمدی گفت: ارزش انواع محصولات کشاورزی تولیدی این شهرستان سالانه بالغ بریک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۴ هزار تن کلزا در این شهرستان برداشت می شود، افزود: این شهرستان به عنوان یکی از مناطق برتر کشور در بحث تولید کلزا شناخته می شود.

وی افزود: این شهرستان با تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن گندم نیز به عنوان قطب تولید گندم در استان و حتی کشور شناخته می شود.

تولید سالانه یک میلیون  تن انواع محصولات کشاورزی در استان ایلام

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: کشاورزی به عنوان اولین و مهمترین ظرفیت استان ایلام برای اشتغال به شمار می رود و هر سال بر تعداد طرح های آبیاری، آبرسانی، صنایع تبدیلی و…برای رونق این بخش در استان افزوده می شود.

سید محمد تراب میری عنوان کرد: سالانه یک میلیون تن انواع محصولات اعم از غلات، میوه، فرآورده های دامی و..در استان به ارزش چهار هزار میلیارد تومان تولید و روانه بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۷ هزار تن گوشت قرمز و ۵۲ هزار گوشت مرغ در استان ایلام تولید می شود، افزود: این استان از قطب های تولیدی کشور در بحث تولید گوشت قرمز و سفید است.

میری بیان کرد: تولید سالانه ۱۰ هزار تن انواع ماهی در استان ایلام نیز باعث شده در این استان مزارع پرورش ماهی و حتی پرورش ماهی در قفس رونق خوبی بگیرد و باعث اشتغال افرادی زیادی از استان شود.

اجرای طرح های بزرگ آبرسانی در حوزه کشاورزی استان

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام عنوان کرد: استان ایلام دارای ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است که از میزان ۱۰۰ هزار هکتار آن آبی است ولی قرار است با اجرای طرح های بزرگ آبرسانی مثل طرح احیای دشت های ایلام معروف به طرح مقام معظم رهبری که شامل ۵۰ هزار هکتار است و سامانه گرمسیری در آینده ای نزدیک بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی به استان افزوده می شود.

میری بیان کرد: با اجرای طرح های آبی در استان در آینده ای نزدیک حجم تولیدات کشاورزی در استان ایلام دوبرابر می شود.

وی با اشاره به اینکه این استان به دلیل وجود گل و گیاهان زیاد یکی از مناطق مستعد پرورش عسل است، افزود: سالانه بیش از ۸۰۰ تن عسل در استان تولید می شود و درآمد بسیار خوبی نصیب مردم به خصوص در روستاها می کند.

صنایع تبدیلی پاشنه آشیل کشاورزی ایلام

با وجود این همه ظرفیت در بخش دامی، زراعی و باغی در استان ایلام متاسفانه فقط در حال حاضر ۱۳۸ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۴۰۰ واحد مرغداری، ۹۰۰ واحد پرواربندی برای گوشت قرمز وجود دارد.

به عنوان مثال با وجود تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شیر در استان، کارخانه شیری در استان وجود ندارد و اکثر تولیدات استان به دیگر مناطق کشور با قیمت های بسیار پایین ارسال می شود.

با وجود کیفیت بالای عسل در استان، این محصول نیز با بسته بندی های بسیار ساده به سایر مناطق کشور ارسال می شود که هیچ نام و نشانی از استان ایلام بر روی آن وجود ندارد.

یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان ایلام اظهار کرد: ظرفیت های تولیدات کشاورزی در استان ایلام بی نظیر است اما بسیاری از محصولات کشاورزی در استان خام فروشی می شود.

علیرضا پوراحمد بیان کرد: کلزا دانه ای روغنی و با ارزش اقتصادی بالاست که طی سال های اخیر پهنه وسیعی از اراضی کشاورزی استان ایلام به ویژه دهلران را در برگرفته، اما نبود صنایع تبدیلی و روغن کشی این محصول در استان باعث خام فروشی و خروج اقتصاد حاصل از آن به خارج از استان شده است.

وی افزود: امروزه بیکاری باعث مهاجرت مردم روستاهای استان شده است، در حالی که می توان با ایجاد صنایع تبدیلی علاوه بر تولید اشتغال، جمعیت روستاهای استان را تثبیت کرد.

وی گفت: احداث کارخانه روغنی کشی، کارخانه قند، بسته بندی عسل، بسته بندی گوشت قرمز و سفید، افزایش کشتارگاه های دام و طیور و…از نیازهای مبرم بخش کشاورزی در استان است.

غفلت مسئولان از صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرز مهران

پوراحمد تصریح کرد: یکی از بزرگترین ظرفیت های حوزه کشاورزی استان وجود مرز مهران برای صادرات محصولات با کمترین هزینه حمل و نقل است، متاسفانه طبق بررسی های انجام شده سهم کالاها و محصولات استان در این مرز برای صادرات بسیار ناچیز است.

وی افزود: در حالی می توان با رونق تولیدات علاوه بر تامین نیازهای استان بخش مهمی از تولیدات را به کشور عراق صادر کرد ولی متاسفانه این مهم هنوز در استان محقق نشده است.

استان ایلام دارای ظرفیت های گسترده و بی شماری در بخش کشاورزی است که نیازمند سرمایه گذاری های کلان دارد، در صورت سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی این استان قطعا حرف های زیادی در این بخش برای گفتن دارد.

بسته بندی محصولات نقطه کلیدی برای صادرات محصولات کشاورزی استان به کشورهای دنیا است، با توجه به رونق طرح های آبی در بخش کشاورزی استان و وجود سدهایی مثل سیمره قطعا تولیدات استان افزایش خواهد یافت ولی کماکان نبود صنایع تبدیلی در استان وجود دارد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...