صنعت طیور در سایه بی‌تدبیری وکرونا/انتقاد از خام فروشی خوراک طیور - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

صنعت طیور در سایه بی‌تدبیری وکرونا/انتقاد از خام فروشی خوراک طیور

بی تدبیری در میزان جوجه‌ریزی، انتقاد از خام فروشی خوراک دام و مسائل صادرکنندگان جوجه یک روزه از مشکلات فعالان صنعت طیور خراسان‌جنوبی است.

سید حسین خیریه صبح سه شنبه در جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی و کمیته کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهارکرد: شیوع کرونا در جهان و به تبع آن در جامعه ایران بخش زیادی از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه شیوع این بیماری بخشی از مشاغل چون هتل‌داران و رستوران‌های بین‌راهی را به تعطیلی کشاند، بیان‌کرد: اما مشاغلی چون کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها حتی در ایام نوروز نیز بر اساس تعهد خویش خدمت‌رسانی را ادامه دادند.

خیریه با اشاره به تأثیرگذاری شیوع کرونا بر صنعت طیور ادامه‌داد: فعالان حوزه صنعت طیور در ماه‌های اخیر با سیاست‌گذاری صمت تولید خود را افزایش دادند ولی به دلایل عدیده‌ای متضرر شدند.

وی گفت: در ماه‌های دی و بهمن با دستور وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تولید جوجه به شدت افزایش یافت به گونه‌ای که ماهیانه حدود ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون جوجه تولید و در نتیجه میزان تولید گوشت مرغ افزون شد.

مصرف مرغ حدود ۳۰ درصد کاهش یافت

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه این اقدام در راستای تأمین بازار شب عید و ماه مبارک رمضان صورت گرفت، تصریح کرد: اما شیوع کرونا و تعطیلی همه مراسم‌ها پیش بینی‌ها را به هم زد و مصرف مرغ حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافت.

خیریه با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات فعلان حوزه صنعت طیور بحث ترخیص دان، ذرت و سویا مورد نیاز از بنادر بود، بیان‌کرد: با توجه به همه این موارد صنعت طیور دچار ضرر و خسارت شد به گونه‌ای که بر اساس نظر کارشناسان واحدهای طیور در کشور در ماه حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان خسارت متحمل شدند.

وی گفت: میزان جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور بر اساس نظر سندیکا ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه تعریف شده ولی صمت و ستاد تنظیم بازار ۱۱۵ میلیون قطعه را مصوب کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با تبیین این نکته که در شرایط فعلی مرغدار در هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود سه هزار تومان ضرر کرده و جوجه یک روزه نیز از سه هزار تومان به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

خیریه یادآور شد: همه این موارد باعث شد که اتحادیه‌های مرتبط با صنعت طیور و زنجیره‌های تولید نامه‌هایی به رئیس جمهور نوشته و درخواست حل مشکل را داشتند.

اصرارها بر افزایش تولید

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی های حوزه صنعت طیور باید از نظرات بخش خصوصی استفاده کرد، بیان‌کرد: چرا وقتی فعالان این بخش بیان می‌دارند تنها نیاز به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی داریم به صورت غیر کارشناسی در ستاد تنظیم بازار اصرار بر ۱۱۵ میلیون جوجه‌ریزی می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با تبیین اینکه صادرکنندگان باید ۵۰ درصد تعهدات ارزی خود را از طریق نیما به بانک مرکزی ارائه کنند، افزود: ولی پیله وران باید صادرات داشته باشند تا بتوانند وارداتی را انجام بدهند.

خیریه گفت: یکی از مشکلات پیله‌وران این است که باید حتماً صادرات داشته باشند تا در مقابل صادرات خود وارداتی را انجام بدهند.

وی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که ۱۰۰ در صد تعهدات ارزی خراسان‌جنوبی به افغانستان به صورت صادرات در مقابل واردات خود یا غیره انجام شود.

منوچهر فروزانفر از فعالان حوزه صنعت طیور نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد میزان مصرف گوشت مرغ در کشور حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع علاوه بر مسئله تأمین دان مورد نیاز واحدهای صنعتی طیور مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: یکی از انتظارات ما این بود که واحدهای صنعتی طیور و مرغداری‌ها نیز شامل امهال و تعلیق حق بیمه ۲۰ درصدی سهم کارفرما شوند.

مشکلات تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز صنعت طیور

این فعال حوزه صنعت طیور با اشاره به مشکلات تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز مرغداری‌ها بیان‌کرد: قبل از شیوع کرونا ماسک ۶ گرمی به قیمت هر عدد ۲۸۰ تومان خریداری می‌شد ولی الان همان ماسک با کیفیت پایین‌تر با قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود.

فروزانفر با بیان اینکه موضوع نوسان قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز مرغداری‌ها در مورد مواد ضدعفونی‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

سعید جوانشیر مدیرعامل شرکت دان و علوفه شرق و قائن طیور نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات لحاظ نشدن کارخانجات دام و طیور در سهم بندی کشوری نهاده‌های ذرت و سویا است و از عید تاکنون هیچ سهمیه خاصی برای این کارخانجات در نظر گرفته نشده است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...