متخصص طب اورژانس: نتیجه سی تی اسکن سالم ریه رد کننده ابتلا به کرونا نیست - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

متخصص طب اورژانس: نتیجه سی تی اسکن سالم ریه رد کننده ابتلا به کرونا نیست

متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نتیجه سی تی اسکن سالم ریه در افراد دارای علائم، رد کننده ابتلاء به کرونا نیست بنابراین مردم از اصرار به پزشک برای تجویز سی تی اسکن خودداری کنند.

متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نتیجه سی تی اسکن سالم ریه در افراد دارای علائم، رد کننده ابتلاء به کرونا نیست بنابراین مردم از اصرار به پزشک برای تجویز سی تی اسکن خودداری کنند.

به گزارش ایسنا دکتر عبدالرزاق نژاد متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از آنجا که کووید ۱۹ بیماری هزار چهره است و بر اساس یافته های جدید محل استقرار ویروس تنها ریه ها نیست بنابراین سی تی اسکن سالم رد کننده ابتلا به کرونا نمی باشد و زمانی می توان از عدم ابتلا به این بیماری مطمئن بود که ۲ تست حلق در فاصله ۲۴ ساعت انجام شده و هر دو منفی باشد.

وی با بیان اینکه اندازه گیری اکسیژن خون یکی از راه های تشخیص درگیری ریه با کرونا است ادامه داد: بر اساس اصول علمی افرادی که درصد اکسیژن خون آنها کمتر از ۹۴ درصد است باید تحت بررسی دقیق تر قرار گیرند چرا که به احتمال زیاد تبادل هوا در بخشی از ریه فرد صورت نمی گیرد.

وی گفت: افرادی که درصد اکسیژن خون آنها بالای ۹۴ درصد است نیاز به انجام تست تشخیصی ندارند.

دکتر عبدالرزاق تاکید کرد: تست تشخیصی ته حلق و سی تی اسکن برای کسانی است که میزان اکسیژن خون آنها کمتر از ۹۴ درصد است و علائم بیماری در آنها ظاهر شده و نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

وی با تاکید بر خودداری مردم از اصرار به پزشک بر انجام سی تی اسکن تصریح کرد: مردم این نکته را در نظر بگیرند که اگر چه دستگاه و اتاق سی تی اسکن، بعد از هر بیمار ضد عفونی و گند زدایی می شود اما حتی ریسک یک درصد هم در رابطه با این بیماری ریسک بالایی محسوب می شود بنابراین بهتر است تا حد امکان در اینگونه محیط ها حضور نیابند مگر در صورت الزام و ضرورت.

این متخصص طب اورژانس با اشاره به اینکه علاوه بر بخش دولتی، تعدادی از آزمایشگاه های خصوصی در بحث تشخیصی کرونا ورود کرده اند گفت: ورود آزمایشگاه های خصوصی به عرصه تشخیص کووید ۱۹ به معنای ضرورت انجام این تست برای همه مردم نیست بلکه با توجه به ماهیت ناشناخته این بیماری از لحاظ همه گیری، این ظرفیت در بخش خصوصی ایجاد شد که اگر در ماه های آینده نیاز به افزایش انجام تست های تشخیصی احساس شد ظرفیت بخش خصوصی هم وجود داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید برای معالجه به پزشک مراجعه کنند گفت: در صورتی که تب معمولی وجود دارد با استامینوفن ساده و دیفن هیدرامین قابل درمان است اما اگر این تب علیرغم استفاده از این داروها، به مدت ۵ روز طول بکشد و یا همراه با علائم تشدید شونده دیگری مانند سرفه، ضعف و بیحالی شدید و بی اشتهایی به غذا و تنگی نفس باشد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز روند ابتلاء به کرونا تمام نشده است افزود: از مردم درخواست می کنیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مراقب سلامت خود و خانواده شان باشند.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم / مسؤول اورژانس جنگ بودم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتامسال ۳۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه دارو پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت...

بهداشت و سلامتآیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دور...