بازگشت جریان اقتصادی به بازار تهران | آغاز فعالیت ۷۰ درصد واحدهای صنفی از صبح امروز - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

بازگشت جریان اقتصادی به بازار تهران | آغاز فعالیت ۷۰ درصد واحدهای صنفی از صبح امروز

بازار

فعالیت گروه های شغلی ۱ و ۲ واحدهای صنفی از امروز با رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرهای قرمز و نارنجی مجاز اعلام شده و ۷۰ درصد واحدهای صنفی درتهران فعالیت های خود را آغاز کردند.

در مجموع از ۲۸ اسفند سال گذشته تاکنون واحدهای صنفی در سطح کشور فقط یک هفته فعالیت داشتند و عملاً حدود ۴۵ روز مغازه‌ها در گروه‌های شغلی دو، سه و چهار به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مجاز به فعالیت نبودند.

حمایت دولت در نحوه وصول مالیات از اصناف و عوارض سالانه و تامین منابع مالی برای بسیاری از واحدهای صنفی با پرداخت تسهیلات بانکی، می‌تواند بخشی از زیان‌های واحدهای صنفی یاد شده را تامین کند.

از زمان شیوع بیماری کرونا در بهمن ماه ۹۸ در کشور و کاهش فعالیتهای واحدهای صنفی بیش از ۳ میلیون نفر بیکار شده اند و پرداخت تسهیلات بانکی در تامین بخشی از ضرر و زیان کارگاه ها و واحدهای صنفی بسیار موثر است.

در چهارمین موج شیوع بیماری کروونا در اوایل سال جاری با آغاز سفرهای نوروزی و دورهمی های خانوادگی متوسط تعداد فوتی کشور روزانه به حدود ۵۰۰ نفر افزایش یافت، اما با اعمال محدودیت های کرونایی هم اکنون تعداد فوتی ها به کمتر از ۳۳۰ نفر کاهش یافته است.

از طرفی تعطیلی بازار و واحدهای صنفی طی ۴۵ روز گذشته در تهران و شهرستان ها معابر را بسیار خلوت کرده و این در کاهش شیوع بیماری ویروس کرونا در بین مردم بسیار موثر بوده است.

واحدهای صنفی در گروه شغلی یک و دو تا ساعت ۲۱ مجاز به فعالیت هستند
برای اطلاع از آخرین وضعیت فعالیت واحدهای صنفی در تهران «قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگوی اختصاصی تاکید کرد که براساس مصوبه ستاد ملی کرونا از روز شنبه هفته آینده فعالیت صنفی گروه های شغلی یک و دو در تهران تا ساعت ۲۱ مجاز خواهد بود.

در گروه شغلی یک کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته و مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت و حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار قرار دارند.

همچنین مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی(اعم از تأمین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت) و رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه و مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها جزو این گروه شغلی هستند.

تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها، آرامستان‌ها، تامین کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضدعفونی و نیاز کارخانجات دارویی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف و عرضه کنندگان ابزار و یراق مشتمل بر تامین کنندگان مواد و مصالح ایزوگام، قطعات پمب وابزار مورد نیازصنایع، فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات و لوازم یدکی کشاورزی نیز در گروه شغلی یک قرار دارند.

طبق گفته رئیس اتاق اصناق تهران فهرست مشاغل گروه دوم اصناف عبارتند از: بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره ‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه.

مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش و موکت لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه و سینما و تئاتر.

همه واحدهای صنفی در گروه شغلی یک و دو ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند
رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: همه واحدهای صنفی در گروه شغلی یک و دو ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و اگر واحد صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند بازرسان نسبت به پلمب واحد صنفی یاد شده اقدام خواهند کرد تا سلامت مردم بیشتر به خطر نیافتد.

نوده فراهانی اظهارداشت: ما باید با کرونا زندگی کنیم و حتی یک لحظه نباید از این بیماری غفلت کنیم لذا ضروری است برای ارتقا سلامتی مردم باید تمام پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر معترض بودن واحدهای صنفی به تداوم تعطیلی ها گفت: واحدهای صنفی نسبت به این مساله اعتراض دارند چون در عین حال که بازار تعطیل است، ادارات و بانک ها باز هستند و این نتیجه مثبتی ندارد، اگر قرار است تعطیل شود باید همه تعطیل شوند تا نتیجه مثبتی داشته باشد.

نوده فراهانی بیان کرد: با توجه به طولانی شدن تعطیلی ها از ستاد ملی مقابله با کرونا در خواست کردیم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی علاوه بر گروه های شغلی یک گروه های شغلی دو نیز فعالیت خود را آغاز کنند و ستاد نیز با این درخواست اتاق اصناف موافقت کرد.

رئیس اتاق اصناف تهران یادآورشد: به تمام واحدهای صنفی در گروه شغلی یک و دو ابلاغ شده که با رعایت ۱۰۰ درصد پروتکل های بهداشتی از امروز فعالیت های اقتصادی خود را آغاز کنند.

تعطیلی صنوف گروه های شغلی ۳ و ۴ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت
این مقام مسئول در اتاق اصناف تهران بیان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا تمدید تعطیلی صنوف گروه های شغلی ۳ و ۴ از شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز و تا جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

فراهانی با اشاره به وضعیت نا مناسب بسیاری از واحدهای صنفی خاطرنشان کرد: با تشریح این وضعیت در واقع ستاد ملی مقابله با کرونا به آغاز فعالیت بیش از ۷۰ درصد واحدهای صفی در تهران موافقت کرد و حدود ۳۰ درصد واحدهای صنفی همچنان تعطیل خواهند بود.

به نظر می‌رسد ادامه این روند می‌تواند در اوایل خرداد ماه سال جاری تعداد فوتی های کرونا را در کشور بسیار کاهش دهد و سهم اصناف را در این مساله نمی توان انکار کرد، زیرا اصناف نقش مهمی در روند نزولی شیوع بیماری کرونا داشتند.

اعمال محدودیت ها با مصوبه ستاد ملی کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی در تمام کشور کاهش تردد مردم را در شهرها رقم زد و این امر مهم در کاهش بیماران کرونایی در کشور بسیار تاثیرگذار بود.

با روند نزولی مبتلایان کرونا در کشور هم اکنون تعداد شهرهای قرمز به ۱۰۲ شهرستان رسیده، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارد و با نبود شهرستان های آبی در کشور، ۱۱۱ شهر نیز در و ضعیت زرد قرار دارند.

از طرفی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله های اجتماعی در بسیاری از معابر و شهرها از جمله تهران به کاهش تعداد بیماران کرونایی بسیار کمک کرده و طولانی بودن تعطیلی واحدهای صنفی و ادامه این روند در مهار این ویروس در بین مردم بسیار موثر واقع شده است.

اصناف در کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور نقش مهمی را برعهده داشتند
تعطیلی واحدهای صنفی در تهران و سایر شهرهای کشور در سال جاری نشان می دهد که اصناف در کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور نقش مهمی را برعهده داشتند و کسبه و صاحبان واحدهای صنفی به سلامتی مردم و شهروندان در کشورمان تاکنون توجه جدی داشته اند.

از طرفی برای اعمال محدودیت های بیشتر ممنوعیت تردد بین استانی از ظهر ۲۱ تا ظهر ۲۵ اردیبهشت ماه ممنوع شده و اخیرا «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در جلسه با رییس ‌جمهور مقرر شد، از روز سه‌ شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ ظهر شنبه هفته بعدی تمامی راه‌های مواصلاتی و ورود و خروج بین‌ استان‌های مختلف ممنوع شود.

وی تصریح کرد: همچنین از روز شنبه مشاغل یک و دو می‌توانند در شهرهای قرمز و نارنجی فعالیت کنند و اگر نقض پروتکل مشاهده و مسلم‌ شود، در شهرهای قرمز سه هفته و در شهرهای نارنجی دو هفته متخلف را تعطیل می‌کنیم.

متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به بیش از ۶۱ درصد رسیده است
در حال حاضر متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به بیش از ۶۱ درصد رسیده و بهترین راهکار برای مقابله با گسترش بیماری کرونا در کشور، افزایش رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری در بین مردم است.

کاهش درآمدها همراه با تعطیلی واحدهای صنفی، الزام به همکاری با تصمیمات ستاد ملی کرونا، پرداخت مالیات و بدهی ها، تامین هزینه های زندگی، تامین هزینه های واحد صنفی و بیکاری کارگران از مهم ترین دغدغه های اصناف در ماه های اخیر بوده است.

با این حال گروه شغلی ۳ شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری خواهد بود.

گروه شغلی ۴ نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی که تا ۲۸  اردیبشهت ماه فعالیت آنها تعطیل خواهد بود.

شایان ذکر است که در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که روز پنجشنبه گذشته در حضور رئیس جمهور برگزار شد، در این جلسه روسای کمیته‌های بهداشت و درمان، اجتماعی – امنیتی، آموزش و تبلیغات و همچنین قرارگاه عملیاتی گزارش خود را از وضعیت شیوع بیماری در شهرهای مختلف کشور، وضعیت جدید شهرها از نظر رنگ‌بندی سطح بیماری و اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و مهار بیماری و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها ارائه کردند.

بر اساس گزارش ارائه شده از طرف کمیته بهداشت و درمان در خصوص وضعیت بیماری در مناطق مختلف کشور و رنگ‌بندی جدید شهرها، خوشبختانه با رعایت پروتکل‌ها و انجام اقدامات نظارتی وایجاد محدودیت‌ها از وضعیت اوج بیماری عبور کرده‌ایم و در بسیاری از شهرها روند ابتلا سیر نزولی یافته است. البته در برخی شهرها همچنان شاهد افزایش روند ابتلاها و سیر صعودی بیماری هستیم.

سفر از ظهر ۲۱  تا ظهر ۲۵ اردیبشهت ماه ممنوع خواهد بود
بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا، تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز برای عبور کامل از پیک چهارم و به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، تمامی سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت ۱۴ بعد ازظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود.

رئیس جمهور نیز با ابراز خوشحالی از اینکه شاهد سیر نزولی بیماری در بسیاری از شهرهای کشور به خاطر رعایت پروتکل‌ها و اجرای دستورالعمل‌ها هستیم تاکید کرد که همچون گذشته رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی اصل اول در مقابله و مهار این بیماری است و نیروهای انتظامی و همه دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت بیشتر و تقویت نظارت‌ها به رسیدن سطح رعایت نکات بهداشتی به سطح قابل قبول (۹۰ درصد) و عبور کامل از پیک چهارم کمک کنند.

روحانی با اشاره به ضرورت طراحی یک برنامه ویژه و کارآمد برای اصناف به منظور رعایت کامل و دقیق اجرای پروتکل‌ها از سوی صاحبان مشاغل و تشدید اقدامات نظارتی در ادارات دولتی، برخورد قاطع و جدی با متخلفان از اجرای دستورالعمل‌ها را مورد تاکید قرار داد.

فعالیت مشاغل گروه های شغلی ۱ و ۲ تمام واحدهای صنفی طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از امروز (شنبه ۱۸ اردیبشهت ماه سال جاری) با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری در شهرهای قرمز و نارنجی مجاز اعلام شده و از صبح امروز ۷۰ درصد واحدهای صنفی در تهران فعالیتهای آغاز کردند.

تاکنون بیش از ۱۵۷ میلیون نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده اند
آمارها نشان می دهد که تاکنون بیش از ۱۵۷ میلیون نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده اند و بیش از۳ میلیون نفر درکشورهای مختلف جهان فوت کرده اند و تعلل در این زمینه تعداد جانباختگان و مبتلایان این بیماری منحوس را در کشور صعودی خواهد کرد.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...